Jo, jag känner igen... Jag har svårt att själv sätta ord på och tänka kring min uppväxt, så jag använder mig lite av en lista jag hittat på vuxnabarn.nu/narcissism/en-narcissistisk-foraldrastil/ som stöd.
Jag fick inte ha känslor som skulle kunna göra mina föräldrar upprörda Som barn var jag tvungen att uppfylla mina föräldrars känslomässiga behov Jag lärde mig tidigt att mina behov inte hade något värde, så jag slutade att försöka få dem uppfyllda Jag kände att jag var tvungen att agera på ett sätt som tilltalade mina föräldrar för att undvika att bli
övergiven Vår familj skulle se ut som en bra familj inför utomstående, så jag var tvungen att hålla inne med familjens hemligheter Ibland kunde mina föräldrars behov av att se bra ut inför andra hjälpa mig få lite positiv
uppmärksamhet från dem Jag förväntades kunna läsa av mina föräldrars tankar och ge dem vad de ville ha utan att de frågade Om jag försökte att sätta
gränser överskreds de av föräldrarna Jag fick inte begå misstag eller ändrar mig (ändra uppfattning) Ju mindre emotionellt stöd jag fick av mina föräldrar, desto räddare blev jag för att förlora stödet Jag lärde mig att vara super(över)ansvarig för att tillfredsställa mina föräldrar Regeln i min familj var att föräldrarna fick göra själviska saker, eftersom det var ”deras rätt” Jag har haft livslånga problem att skaffa och upprätthålla nära relationer I relationer oroar jag mig för att den andra personen få reda på hur defekt jag är Jag har ett överväldigande behov av extern (från andra) validering Jag lärde mig tidigt att prestera bra för att min familj skulle bli stolt – ELLER – Även om jag gjorde bra ifrån i skolan ignorerade mina föräldrar mina prestationer Jag blev splittrad i mina försök att lista ut vad mina föräldrar egentligen ville ha från mig Det var farligt för mig att erkänna och uttrycka min egen kraft/styrka som barn Jag hade inget egenvärde annat än genom vad jag kunde göra för min förälder Mina föräldrar blev sårade eller arga när jag kritiserade dem, så jag lärde mig att inte göra det Jag var tvungen att ge upp min egen
självkänsla för att överleva i min familj
Jag kopierade listan rakt av, behövde inte ta bort något. Levde ensam med min mor som förmodligen lider av borderline personlighetsstörning, kanske även narcissistisk personlighetsstörning. Jag själv utvecklade borderline pga ovanstående.