• Venus87

Narcissistisk Förälder

Hej Familjeliv. Visste ej var jag skulle vända mig. Jag har växt upp med en narcissistisk förälder, har dock inte insett detta förrän på senare tid och det är både lättande (att få en förklaring till varför vissa saker varit som dom varit) men samtidigt tungt, för problemen återstår även fast jag vet bakgrund/orsak till vissa av till dem.

Min självkänsla är i botten, har hela livet fått berättat för mig hur jag är och gått efter detta. Har aldrig _känt_, att så här är jag och så här fungerar jag.. Vänder mig till er som har erfarenhet av liknande eller vet vad jag talar om.Vill inte gå in på närmare detaljer med risk för att röja vem jag är, detta är känsligt.
    Går till terapeut men det känns inte som att de förstår mitt problem, denne vill snarare skriva ut massa mediciner medan jag själv vill jobba med mig själv. Dålig läkare antar jag men så är det för tillfället.
    Ni som vet hur det är att växa upp med en sådan förälder har en aning om vad det är jag talar om, ställ gärna frågor om det här är för lite att gå på..! 

Svar och hjälp uppskattas! :)

• Svar på tråden Narcissistisk Förälder
  • Venus87

Jo precis, självcentrering. Det är komplicerat och eftersom jag inte ventilerat och bollat detta med någon allt för mycket än så kan jag inte ge något utförligt svar. Men för min del har det inneburit bl a - psykisk misshandel som jag inte vill berätta exakt hur detta gått till, -kan aldrig få rätt i en argumentation, - varit närvarande men ändå frånvarande under min uppväxt pga att denne satt sina egna behov o intressen framför annat. 

Det känns på något sätt overkligt att se allt från det här perspektivet, ifall någon som har varit med om samma sak och "kommit på" det här i efterhand kan bekräfta att det kan te sig så att det är svårt att lita på sitt eget omdöme?

• Venus87

I mitt fall är det min pappa som är den "sjuka".. har insett på sistone att han försöker få mig att "gå i hans fotspår" och skaffa mig en utbildning som han kan ha nytta av i det som han arbetar med. Vill inte gå in på för mycket detaljer, men det här är verkligen sjukt jobbigt för mig, det verkar som att min mamma inte alls förstår att det är något som inte stämmer i deras relation, eller så förtränger hon det. Kan någon med erfarenhet ge tips på vad man kan göra??

Svar på tråden Narcissistisk Förälder