• Anneliiee

Ivf mars 2014

Hej! Hoppar in i denna tråd jag med då vi är mitt i en ivf behandling nu.
    Vi kör långa protokollet så började med sprayning 7 februari och sedan sprutor den 25 februari.
    Idag var första kontrollen efter 6 dagar med sprutor och det flyter på värkar det som. Vet inte vad som är normalt eller ej, men om jag förstod dom rätt så är det 20 Ä-blåsor som växer, så nu skulle jag sänka dosen på gonal-f från 112,5 till 100 idag och i morgon sedan till 75 på onsdag och sen en ny kontroll på torsdag för att se om dom växt till sig till rätt storlek, så om det flyter på blir det antagligen ÄP på måndag eller tisdag nästa vecka, V.11.

Vi är oförklarigt barnlösa då dom inte hittade något fel på någon av oss. Det känns bra att det inte är något fel, men samtidigt inte, ibland önskar man att man visste vad det var som gör att man inte kan bli gravid för att inrikta sig på problemet. Men nu får vi hoppas att detta tar sig, vårt första försök och vi har två gratisförsök.

• Anneliiee
    Elinmariaregina skrev 2014-03-03 18:40:46 följande:
    Annelieee: Välkommen och grattis för att du har tagit dig så långt redan :) önskar jag vore där jag med :) har det fungerat bra för dig med nässpray och så? Jag har ju inte blödit ordentligt ännu utan bara haft flytningar som du kanske har läst! Så spännande ser fram emot att följa dig, hoppas verkligen att det tar sig nu och att vi alla få bli mammor i slutet av detta år eller 2015, underbar tanke va?!
    Tack. :) Kände så också när jag läste i forums trådarna där många kommit långt och en annan knappt hade börjat. Men tiden går fortare än man tror. Det har fungerat bra, jag har kört med suprecur och inte haft några direkta biverkningar av den förutom något tröttare kanske, dock osäker om det beror på sprayen eller inte då jag tycker jag varit trött innan också. Med sprutorna gick det inte alls bra första gången, fick lite smått panik första gången, så släppte injektionsknappen och drog ut sprutan direkt när jag fått i mig dosen. Dagen efter fick jag nog ett riktigt hormonpåslag då jag mådde jätte dåligt både fysiskt och psykiskt. Grät till och från dagen efter och kände mig väldigt låg. Men nu mår jag bättre förutom tröttheten och sprutorna går bättre att ta även att jag får en klump varje gång innan.

Har du pratat med din klinik om att du inte gjort det? Med suprecur ska man ha haft en blödning senast 10 dagar efter spraystart. Fick min på spraydag 10. Men sen fick jag en liten blödning samma dag som jag skulle in till US för ul och blodprov, men det är vanligt säger dom.

Hur mår du själv av sprayen och allt.?
    Ja det är skönt att kunna byta tankar och funderingar med andra och följas åt och lyssna på andras berättelser. Man känner sig inte lika ensam. :)
  • Anneliiee
    Elinmariaregina skrev 2014-03-03 19:16:26 följande:
    Ja, jag har pratat med dem och de säger att vissa får en lite mindre blödning och att det räcker och jag kan ju fortfarande få min blödning eftersom jag inte ska dit o kolla förrän på måndag, så ännu finns det ju tid... Jag sprayar ju synarela och där brukar de säga inom 14 dagar ungefär att blödningen ska äga rum men jag vet inte hur det där är... Vet inte heller om man kan göra så mycket fel med ett nässpray, hur menar du då? :) jag tycker också att det är skönt att kunna pratade andra om detta :)
    Menar med vad? :)
  • Anneliiee

Hehe ok. :) yes det är första försöket. Hoppas att de går vägen. Men vågar inte hoppas för mkt.

• Anneliiee
    liamae skrev 2014-03-03 20:21:16 följande:
    Hej Anneliie! Tror jag sett dig i en annan tråd också. Du går i lkpg va? Jag med. Vad tycker du om dem? Är det gonal-f du tar? Min första spruta krånglade också. Hela dosen gick inte in så jag fick byta nål och sticka mig en gång till. Det var lite skärrande sådär allra första gången! Det hände fler gånger sen, jag frågade om det men de sa att det inte var så vanligt, kanske en dålig spruta. Hoppas det känns bättre att ta sprutorna nu när du kommit en bit. Jag hade också ca 20 blåsor på första vulet och fick sänkt dos, precis som du fast jag började på 125 enheter från början.

Elin, du är säkert nedreglerad till 10 mars, det är ju långt kvar o du har väl redan sprayat ett tag? Längre än mig. :) Vet inte hur det
    är med Synarela men min första suprecurflaska tog slut efter 10 dagar nånting har jag för mig så då fick man ta en ny.
    Hej! Ja, jag är med i ivf februari och även januari, men är väl mest aktiv i februari tråden, men så hitta jag denna också. :) Japp det gör jag eftersom att vi utnyttjar de två gratisförsöken via landstinget först. Påbörjade undersökningen på karolinakliniken, och om man ska jämföra, så var det mer personligt och dom var mer engagerade där eller hur man ska förklara, på rmc känns de inte så personligt, vet inte hur jag ska förklara.
    Vad tycker du själv? :)

Ja, det är gonal-f, 112,5 men nu sänkte dom som sagt till först 100 i två dagar och sen till 75. Vet inte om det är bra eller dåligt att ha så många. Får hoppas att de e bra. :)

Förstår att det var skärrande. Men går det bättre nu?

Ja nu fungerar det, dock så tycker jag det är obehagligt och rädd att sticka fel så att det gör ont, gjorde det i lördags, stack i ett större blodkärl och det kändes och då blödde det efteråt litegrann. Är så fokuserad på nu att hålla kvar injektionsknappen och hålla kvar så allt stannar. :)

Har inte riktigt hängt med i tråden här ännu. Vart i behandlingen befinner du dig nu?

• Anneliiee
    liamae skrev 2014-03-03 21:37:48 följande:

Jag har inte börjat med sprutorna än, är på spraydag 9 idag. Men förra gången, alltså i december, så gick sprutorna bra sen, ja. :) Jag blev tyvärr överstimulerad då så efter alltihop, några dagar efter ET, så fick jag börja ta andra sprutor med blodförtunnande eftersom det var risk för blodpropp annars. Den sprutan var så mycket värsta än gonal-f, tjockare, längre, sved mer, var svårare att trycka igenom och dessutom krävde den tvåhandsgrepp så då blev jag ganska luttrad. Tog dem i ca en månad. Så nu är jag alltså inte särskilt spruträdd längre, verkligen inte för gonalen iaf. Skönt att den här plågan fört nåt gott med sig iaf. :)

Jag tycker som du, det märks att det är vanliga vården på rmc. Verkligen inget utöver det absolut nödvändiga. Jag tycker de ofta känna stressade, man hinner inte få så mycket svar o jag känner mig ibland lite "runtskuffad". Tråkigt. Men de är ju snälla och känns duktiga iaf o det är ju trots allt viktigast. Men lite mer tid, omtänksamhet och "mysfaktor" hade jag gärna önskat faktiskt. Gillar verkligen inte sjukhusmiljön i korridoren o väntrummen, tänk vad mycket det hade gjort med lite färg/konst/växter/vågskvalp/kaffemaskin/mysbelysni ng på det där stället! Jag blev faktiskt förvånad första gången jag var där. Trodde att det åtminstone skulle vara lite mer "trevligt" med tanke på att det är en kvinnoklinik (har varit på några andra ställen innan som varit mer så). Men, men, skattepengar...
    Ok. Hur mycket sänkte dom din dos då? Börjar bli lite nojig att jag ska bli överstimulerad då jag nu redan hade så många blåsor.
    Var det waran du fick ta då kanske.? Jo den sprutan är inte att leka med, har inte tagit den själv men har jobbat inom vården. Så som sagt hoppas jag slipper överstimuleringen.

Ja tack du beskrev det så som jag känner men jag kunde inte uttrycka i ord.:) Jo dom är säker kunniga och duktiga, men det där lilla extra skulle man behöva när man går igenom denna process, att dom kunde ta sig lite tid och lyssna på än.

Ja de krävs inte mycket för att ändra miljön egentligen, men som sagt det finns för lite pengar säkert eller så är det ingen som kan engagera sig.

När du gjorde ÄP senast fick du lugnande och morfin då? Jag börjar bli grymt nervös för detta känner jag nu och tankarna snurrar omkring hur det går till och vad som händer osv.
  • Anneliiee
    liamae skrev 2014-03-04 18:26:41 följande:

Det var ungefär samma dos som du. Först en sänkning och sen en till och sen en till sista dagen. Tror min sista var på 37,5 o så fick jag "surfa" en dag (dvs gå utan någon dos alls) en dag innan ovitrellesprutan. Jag vill inte skrämma dig eller så, alla är ju olika o reagerar ju olika på samma dos. Min överstimulering var på nivån lätt, så det var mest att jag kände mig sjuk, trött o illamående, ingen sjukhusvård behövdes eller så. Jag blev sjukskriven en vecka o fick vila hemma. Det var Innohepsprutor jag fick då, inte waran.

Vid ÄP tog jag ju först Panodil kvällen innan, sen mer Panodil och Voltaren på sjukhuset på morgonen. Vi kom in vid 7:30 o det var inte min tur förrän ca 9:45 och det var nog det värsta. Väntan och oron innan när man ligger o väntar (o har annat folk runtomkring, bara avskilt med draperier). Själva ingreppet tog ca 10 min (för 30 blåsor så de jobbar snabbt). Jag fick en lugnande tablett (Stesolid) ca 30 min innan o den var himmelsk! Jag blev behagligt slö o zombieaktig men var ändå nervös (mina ben skakade under hela plocket men det var okej sa de, antar att jag spände mig). I operationsrummet fick jag först lokalbedövning (kändes inte alls) och morfin i två omgångar i armen men det gjorde ändå så jävla ont. Har hört många som säger att det knappt känns så bli inte orolig, det behöver inte göra så ont för dig. Dessutom var personalen helt suveräna och lugnade mig och pratade hela tiden med mig så jag försökte tänka på annat. Det gick också väldigt, väldigt fort så trots att det gjorde pissont så var det över fort. Efteråt var det bara som mensvärk, jag behövde inte ens Panodil på kvällen eller dagen efter. Är faktiskt inte så orolig för nästa plock trots att jag vet att det inte kommer vara så bekvämt. Ovissheten var klart värst i mitt fall. Be dem om mycket info o ställ frågor innan om du känner att det är jobbigt, de var väldigt förstående för att man är nervös och orolig.

Hej på er alla andra förresten! Kul att följas åt!
    Får hoppas att jag klarar mig från det. Ska tillbaka på torsdag för ul igen så får se vad dom säger då.

Gällande själva äp, man ligger alltså fler i samma rum fast med draperi emellan. Och väntetiden kan bli lång också. Gällande stesolid är det något man får be om att få eller är det något som dom ger ändå?

Läste i mina papper att man inte fick ha smycken, nagellack eller smink på sig, hur kommer det sig?
  • Anneliiee

Nu vart jag lite nojig, tog en ny spruta idag med 450e. Ställde in dosen på100e och när jag ska spruta in svider det som satan. Vad kan detta bero på?

• Anneliiee
    liamae skrev 2014-03-04 21:12:40 följande:

Det är väl nån standard operationsgrej. Bakterier o sånt antar jag. Men man känner sig inte så fancy ändå i sjukhuskläder så jag tror inte smink hade gjort nån skillnad. :P

Ja, i det rummet jag var var det fem sängar (killen får en stol inom ens "draperibås"). Man får ett eget skåp man kan låsa in grejer i också o det finns en gemensam toa bara till oss som ska plockas. Jag märkte inte av de andra så mycket, alla höll sig för sig själva, men det har ändå varit skönt att ha ett eget rum. Man kunde ju inte prata så mycket privat.

De frågade mig om jag ville ha Stesoliden. Sen bad jag om o få veta när ungefär det var min tur o det var bra. Lite vetskap iaf.

Håller tummarna för dig på torsdag! Hur gammal är du förresten? Vad är ert "problem"? Själv längtar jag till nedregleringskontrollen, börjar må skit av sprayen. :(

jag är 28 även min sambo. Och dom hittade inget fel på oss så vi är så kallade oförklarligt barnlösa.

Börjar idag känna av lite molvärk i nedre delen av magen och lite mer små stickningar.
    Hur gammal är du själv och vad har ni för problem?

Förstår att du längtar om du inte mår så bra. Kan tänka mig att dagarna går saktare då. Jag hade nog tur att jag inte kände av något direkt förutom trötthet och som sitter i nu känner jag, dom senaste dagarna har jag varit så otroligt trött och orkeslös, så på ett sätt är det bra att jag inte jobbar så mycket, är tjänstledig för studier och studerar på distans, men jobbar 1 till 2 gånger i veckan för att hjälpa till lite och få in lite pengar, men sist jag var inne fick jag gå hem efter halva dan då mådde jag väldigt dåligt både psykiskt och fysiskt. Hoppas jag orkar med en heldag imorgon nu bara.

• Anneliiee

Hmm. Kan så vara, men tog fram den på dagen och sen tog jag den vid 9. Idag härjat haft väldigt ont i nedre delen av magen, molvärk blandat med stick/hugg och öm där jag stack igår. Kontroll imorgon igen så hoppas på positivt besked.

Svar på tråden Ivf mars 2014