• Sandi

Ivf mars 2014

Jag hoppar in i den här tråden. Jag och min man är mitt uppe i vår första IVF och det vore skönt att bolla tankar och förväntningar med fler i samma situation. Jag är på det långa protokollet så just nu sprayar jag för fullt med synarela och ska börja med första sprutan Gonal-f imorgon. Är lite nervös för den. Ni som har tagit gonal-f, hur mådde ni?

en annan sak som jag inte riktigt har greppat är det här när man är nedreglerad. Min IVF klinik sa till mig att man är nedreglerad om man får sin mens under tiden man tar synarela. Men hur kan dom veta det om dom inte tar något blodprov? Jag borde väl ha fått min mens även om jag inte var nedreglerad. Eller har jag missat något?

Som ni märker så har jag många frågor :). Hur som helst så hoppas jag att det här kommer att fungera både för mig och för er andra i tråden :)

• Sandi
    lillatrollet85 skrev 2014-03-19 08:56:29 följande:

Välkommen hit!
    Tagit gonal-f de två första behandlingarna. Vet att huvudvärken från nässprayen (suspensur hade jaf) blev mildare och brösten super ömma.. illamående ibland.. detta kommer du fixa! Och ni kan ju hjälpas åt..
    Tack! Det låter ju lovande att huvudvären blir bättre Skrattande. Tog första sprutan igår och än så länge känns det bra.
  • Sandi
    liamae skrev 2014-03-19 10:25:41 följande:
    Sandi, jag tar också Gonal-F. Sprutan är lätt att ta, det gör bara lite ont ibland tycker jag men det är verkligen en jämförelsevis snäll spruta. Jag mår rätt okej, det spänner o drar o känns lite som mensvärk i äggstockarna o ibland mår jag lite illa. Det är lite obekvämt med de stora äggstockarna ibland.
    Jag tycker också att det är konstigt att de bara går på blödningen som nedregleringskoll. Jag har blött utan att vara nedreglerad den här gången. Där vi går gör de en samlad bedömning av östrogennivå (blodprov), äggstockarnas utseende och slemhinnans tjockek (den ska vara tunn. Blödning = oftast tunn slemhinna)
    Iamae: Ja visst är det konstigt. Jag ska ringa min klinik och se hur dom tänker. Det är konstigt att olika kliniker har så olika rutiner. Jag går på reproduktionsmedicin Huddinge och dom verkar inte ta varken blodprov eller UL innan man börjar med sprutorna. Gjorde en insemination på Sophiahemmet medans vi väntade i den lååånga IVF-kön och där var det väldigt noga med ultraljud innan man började med hormonstimulering.
    Kakan03 skrev 2014-03-19 20:53:59 följande:
    Hej,
    Jag hoppar oxå in här! Jag ska oxå göra mitt första ivf-försök. Har sprayat sedan 24 februari med suprecur och är på sprutdag 6 idag med Gonal F. Har lämnat blodprov idag som har "normal" stegring enl. dom. Imorgon ska jag göra ultraljud och hoppas att jag har fått lagom antal äggblåsor. Har mått oförskämt bra under bahandlingen, inte haft några biverkningar alls nästan av sprayen. Däremot upptäcktes 2 cystor innan sprutstart som var tvungen att punkteras. Enl. dr berodde detta troligtvis inte på nedregleringen. Har känt av sprutan dessto mer, med mer mensliknande värk sedan sprutdag 3 (men det är väl för att blåsorna växer antar jag ).

Så om allt ser bra ut så blir det äggplock och insättning i nästa vecka som planerat. Är väldigt nervöst men försöker leva på som vanligt men det är svårt vissa dagar.... Man är alltid steget före och tänker "om" hela tiden... Känns som att hela livet står på standby just nu! Lycka till alla!!
    Kakan03: Då är vi nästan i samma fas vad gäller IVF:en Glad. Jag tog första sprutan gonal f igår.  Hoppas att allt ser bra ut och att du får komma igång med äggplock. Jag känner igen mig i att hela liver står på standby. Jag har också svårt att fokusera på något annat än IVFen. Tiden går väldigt långsamt. Min man däremot tycker vi ska fokusera på annat och vill planera både semestrar och saker på helgerna.

Svar på tråden Ivf mars 2014