• Wilmis

Ivf mars 2014

Halloj tjejer! Jag hoppar också på här. Är inne på 4:e IVF:en, går på Fertilitetscentrum i Sthlm. Har Endo och lågt Amh så jag är hyfsat svårstimulerad. Har sprutat gonal-f och gjorde ÄP igår, fick ut 3 ägg så nu håller vi tummarna att något av dem blir befruktat så att vi får göra ET på måndag.

• Wilmis

Tycker inte att 6 äggblåsor är så himla lite, det är det jag har fått mina tre senaste behandlingar och det räcker ju faktiskt med ett ägg för att det ska bli en bäbis men jag förstår din oro och jag har känt precis samma sak när jag har läst om många andra som får 15-30 äggblåsor. Jag brukar tänka att kvalité går före kvantitet och alla är vi olika och har olika förutsättningar för att nå vårt mål. Försök att inte jämföra med andra (det är svårt jag vet) och tänk på att ni absolut har goda förutsättningar på de 6 fina äggblåsor som finns där idag. När är det dags för ÄP, vet du det eller ska du göra ett UL till innan?

• Wilmis

Äggblåsorna bör vara drygt 20 mm vid ÄP för att äggen ska va mogna.

• Wilmis
    Elinmariaregina skrev 2014-03-23 07:52:23 följande:
    Ni som är innan äggplock just nu, har ni också mycket flytningar? Vattniga sådana? Det har jag! Är nu livrädd att ägglossa i förtid, funderar på att ringa kliniken!

Jag hade också typiska ägglossningsflytningar innan ÄP men om du tar orgalutran el nässpray så förhindrar det ägglossningen så risken är ganska liten att du ägglossar för tidigt. För mig gick det bra trots flytningar och de fick ut 3 av 3 så det kommer gå bra för dig med ska du se :)
  • Wilmis

Om du är orolig så tycker jag att du ska ringa kliniken imorgon så kanske du kan få göra ett extra UL för att försäkra dig om att äggblåsorna är kvar. Tror inte att du behöver va speciellt orolig om du medicinerar enligt ordination. Jag håller alla tummar och tår och jag är övertygad om att det kommer gå finfint!

• Wilmis

Grattis alla som har fått positiva besked Skrattande
    Själv är jag nu på RD1 efter ET igår. Så nu är det till att ruva på och hålla alla tummar och tår fram tills TD 10/4 som dessutom är min födelsedag..... Gaaaaahhhh det skulle vara den bääästa födelsedagspresenten att få ett fett + på stickan men samtidigt vågar jag inte hoppas för mycket.

• Wilmis
    MissHelena skrev 2014-03-27 09:23:52 följande:
    Jag hade testdag dagen efter min födelsedag men testade på födelsedagen och det blev ett fint starkt plus! Kunde inte bli bättre :)Hoppas att din födelsedag blir lika bra!

Åh gud vad kul att du plussade på din födelsedag, grattis!

Haha ganska kul för egentligen har jag faktiskt TD dagen efter min födelsedag men jag tänker testa på f-dagen för det känns mkt roligare om det skulle va ett plus. En händelse man aldrig kommer glömma i så fall :)

Vilken vecka är du i nu?
  • Wilmis
    Elinmariaregina skrev 2014-03-27 11:48:13 följande:
    Inget befruktat ägg så det blir att börja om på nytt igen :(

Ååååååå nej va trist, lider verkligen med dig och ger dig all styrka att komma igenom denna fas så att ni orkar börja om snart igen. Kram
  • Wilmis

Jag har också haft funderingar gällande långa VS korta protokollet och har hela tiden fått till svar att har man endometrios så kör man i regel långa metoden. Dock verkar det som att jag blir alldeles för nedreglerad av Synarelan, så jag har fått sluta med den mitt i sprutandet för att de inte har sett så många äggblåsor på VUL. På ett av UL denna omgång fick jag träffa överläkaren på kliniken och bad henne läsa igenom min journal snabbt för att få hennes uppfattning om nedregleringen och jag frågade då henne om hon inte ansåg att jag borde få köra korta metoden nästa gång och hon höll med till 100% när hon såg min historia.

Nu fick vi ju ett ET trots 3 ägg så vi hoppas ju såklart att vi inte behöver göra någon mer behandling.

Men till alla er andra som kanske har liknande historier med få ägg- STÅ På ER och be läkarna om starka argument till varför ni ska gå igenom långa.

Det finns absolut möjlighet att påverka själv även om läkarna såklart har en oerhörd kunskap och är erfarna om vad som i regel fungerar bäst.

Lycka till!

• Wilmis

Har också undrat lite om trombyl (acetylsalesylsyra) som ökar blödningen i livmodern. Dock har jag hört att man sätter in detta först så graviditet konstaterats och framförallt på kvinnor som har haft upprepade missfall.

Det skadar väl iofs inte att ta en Treo om dagen som motsvarar den dos läkarna sätter in men man kanske heller inte ska experimentera för mkt själv. Tror än så länge att det finns för lite forskning på området men om några år får säkert alla som genomgår IVF ta trombyl/Treo/magnecyl...

Jag har själv inte använt det men någon annan som har det kanske kan svara på om det gav ett önskar resultat :)

• Wilmis
    pco skrev 2014-03-29 15:02:59 följande:
    Treo? Vad kan man ta den för? Det låter intressant :)

Treo innehåller acetylsalesylsyra precis som trombyl och fungerar på samma sätt, alltså blodförtunnande för att förhindra små proppar. Mao behöver du inte tjata dig till ett recept på trombyl utan du kan ta en Treo om dagen istället :)

Lycka till!
  • Wilmis

Treo ska inte vara någon fara för embryot om du tar en om dagen.

Tråkigt för er Johansson79 att det inte blev någon bäbis, vet precis hur besviken och ledsen man blir. Ger dig all styrka att blicka framåt mot nästa behandling och håller tummarna för att det går vägen då.

Tyvärr har jag aldrig plussat, inne på RD 5 nu 4:e IVF behandlingen.

• Wilmis

RD 6 idag och har inga speciella symptom. Har känt lite molvärk till och från men jag är ganska säker på att det är pga lutinus. Om embryot har fäst så är det först RD 7-8 som HCG börjar produceras så jag förväntar mig inga graviditetstecken förrän om några dagar.

Jag äter folsyra sedan 1,5 månad.

• Wilmis

Jag är på RD 10 nu, 4:e IVF behandlingen. Har inga symptom alls men självklart hoppas man. Har börjat blöda på RD 12-14 de andra gångerna. TD 10/4.

• Wilmis
    Bell13 skrev 2014-04-03 10:18:17 följande:
    Åh jag hoppas att det går vägen den här gången. Har de satt in ett eller två embryon?

Det blev bara 1 att sätta in så vi hoppas på att det var ett fint vårfrö som vill gro och komma ut lagom till Kalle Anka på julafton ;)
  • Wilmis

Jag vågar mig nog också på ett Grattis santa86!

Håller verkligen tummarna för alla nu och våra blivande julklappar :)

• Wilmis
    Sarahberg skrev 2014-04-03 23:49:17 följande:
    När testar du Wilmis? ? Jag är nog en vecka efter dig kanske, insättning i fredags.

Jag testar den 10:e :) Har som sagt börjat blöda RD 12-14 de andra gångerna så jag är nojig

för att det ska braka loss nu i helgen. Har du testdag 17:e?
  • Wilmis
    lillatrollet85 skrev 2014-04-05 20:36:49 följande:
    Imon har jag Testdag.... e sååå nervös å har lite ångest.. livrädd..

Håller tummarna så hårt jag kan för plus :)

Merjama: Ska inte vara någon fara att springa/jogga en kortare sträcka.
  • Wilmis

Tråkigt att höra lillatrollet85. Vi tog en paus på ett år efter våra landstingsförsök och det var oerhört skönt efter den mentala urladdning som det faktist är. Nu när vi är igång igen så känns det bra men jag kan verkligen rekommendera en längre paus. Kram

• Wilmis
    Sarahberg skrev 2014-04-09 17:07:39 följande:
    Wilmis- Hur har det gått för dig?

Det har inte gått vägen för mig tyvärr, testade minus dagen innan min födelsedag pga att jag hade börjat blöda så jag kände på mig att det skulle vara negativt... Ville inte vara deppig pga testresultat på min födelsedag.

Ännu ett slag i magen och funderingarna kommer ju såklart på om man någonsin kan få barn. 4:e misslyckade IVF behandlingen. Vi har köpt 3st så det är väl bara att köra på!

Vi ska klara det här tjejer och nå vår dröm om att bli mamma till ett barn :)
Svar på tråden Ivf mars 2014