• liamae

Ivf mars 2014

Hej!

Jag hoppas också in. Jag började spraya med Suprecur igår o har ÄP planerat runt 25 mars. Det är vårt andra försök efter ett misslyckat vid jul då jag också blev överstimulerad. Jag var väldigt pepp inför första ivf:en, det var spännande och jag var otålig och längtade. Nu känns det mest besvärligt och tungt, vågar inte hoppas att det ska funka och vill mest bara att tiden ska gå så det är gjort. Kanske låter deppigt men jag fokuserar mer på det "vanliga livet" den här gången tror jag. Förra gången pausade jag nästan allt utom jobbet och det blev en rejäl smäll när vi insåg att allt var förgäves. Kul att vara några som följs åt i mars!

• liamae
    Elinmariaregina skrev 2014-02-24 12:15:38 följande:
    Hej och välkommen! Jag har en fråga, överstimulerad, hur blir man det? Av sprutorna eller vad hände?

Ja, det innebär att det blir många äggblåsor (jag hade 30 st, de vill ha 10-15 st optimalt) och att östrogennivån blir väldigt hög. Jag tror att det är hcg-sprutan (ovitrelle för mig) som gör att överstimuleringen boostar igång. Jag blev svullen om magen, fick lite vätska som läckte ut i buken och mådde väldigt illa och kände mig sjuk och var otroligt trött. Det här hände alltså efter ÄP och ET, men jag var förstås svullen innan också eftersom jag hade så många äggblåsor. För min del gick det över efter någon vecka och på ett sätt var det skönt att få vila efter hela ivf-upplevelsen men det var ju inte särskilt bekvämt. Jag fick dessutom ta sprutor i en månad efteråt som förhindrade blodpropp som annars var en risk pga överstimuleringen. Det var verkligen inget kul! Gonal-F var en barnlek i jämförelse med de jag fick då. Så min spruträdsla är väck nu! :)

När får du börja med sprutorna? Vilka läkemedel får du?
  • liamae

Jag var också orolig att få i mig för lite spray förra gången, ibland rinner det ju ur lite ur näsan o så. Jag sprayade i 14 dagar o var nedreglerad då så nu är jag inte så nojig över det längre. :) Vet iofs inte hur det är med Synarela, jag har suprecur. Jag fick lämna ett blodprov då ja, och så kollade de läget i äggstockarna med ultraljud. Fick börja med Gonal-F dagen efter blodprovet. Då börjar vi nog med sprutor samma dag! Jag har också tid 10 mars för blodprov o nedregleringskoll. Jag tror man brukar spruta i ca 10 dagar, men man gör ju minst en kontroll under tiden för att se hur det går och hur man ska justera dosen. Jag kollade efter 6 resp 9 dagar, tog Ovitrelle på dag 12 och sen äggplock 14 dagar efter sprutstart.

Hur kommer det sig att ni går i Falun? Och hur gammal är du? Jag är 27.

• liamae

randigarutan, hej! Nix, vi har inga barn sedan tidigare. Skönt att höra att du lyckats och har din lilla pojke nu, det är lätt att bli nedstämd när man hör om allt som kan hända och gå fel men man blir glad att höra att det kan gå bra ändå till slut! :)

Elinmariaregina, ja, kul att vara helt i fas med någon. :) Jag går i Linköping för det är närmast oss. Förstår verkligen din noja. Min mens kom dagen innan vi skulle in till läkaren förra gången. Var helt inställd på att få spraya längre men det löste sig. Vi gjorde alltså ÄP innan jul o jag fick tillbaka ett fint embryo som tyvärr inte fäste. Överstimuleringen kom ju efter embryoåterföringen o påverkade inte den eventuella graviditeten på något sätt. Den var bara jobbig. Tyvärr fick vi inga embryon till frysen så det är bara att börja om. Grattis på födelsedagen då förresten! :)

• liamae
    Elinmariaregina skrev 2014-02-25 13:20:20 följande:
    Liame: är det bara jag eller har du/ni funderat på bär BF blir om det skulle ta sig denna gång? Jag har så svårt för att inte drömma mig bort, prata namn, förlossning och hur det kommer att bli. Det är som att jag känner på mig att det kommer att gå eller så vill jag det bara så otroligt mycket men är självklart hemskt rädd för att bli besviken!!

Det är du verkligen inte ensam om. Även om jag är lite mindre optimistisk den här gången så tänker jag ju att det vore mysigt med en liten bebis i famnen till jul. :) Och namn ja, de funderingarna kommer och går. Kanske lite mindre sådana tankar nu än förra gången ändå, jag har ju redan tänkt på det så mycket så man tröttnar väl lite när processen står still så att säga. Känner du nåt av sprayen? Jag blev lite yr idag efter lunchsprayningen, vet inte om det var den eller bara stressen på jobbet. Har inte blivit så förr iaf.
  • liamae

Jag fick blödningen sent, dagen innan den inbokade kontrollen så jag hann bli nojig. Til mig har de sagt att man ska blöda innan man går vidare med sprutor. Min kom på spraydag 12 tror jag.

Jag sprayar ju med suprecur o då är det 3 gånger per dag, kl 6, 14, 22. :)

• liamae

Hej zinnia! Lycka till på vulet idag!

Elinmariaregina, hur går det för dig? Min mens kom i lördags (spraydag 7), helt utan förvarning. Jag har inte känt nåt och trodde att det skulle dröja kanske en vecka till eftersom det var så förra gången. Igår kom tröttheten som en jäkla smäll i huvudet. Är väldigt seg om dagarna nu o det spelar inte direkt någon roll hur mycket jag sover. I övrigt inte nåt särskilt iaf så det är jag glad för.

• liamae

Hej Anneliie! Tror jag sett dig i en annan tråd också. Du går i lkpg va? Jag med. Vad tycker du om dem? Är det gonal-f du tar? Min första spruta krånglade också. Hela dosen gick inte in så jag fick byta nål och sticka mig en gång till. Det var lite skärrande sådär allra första gången! Det hände fler gånger sen, jag frågade om det men de sa att det inte var så vanligt, kanske en dålig spruta. Hoppas det känns bättre att ta sprutorna nu när du kommit en bit. Jag hade också ca 20 blåsor på första vulet och fick sänkt dos, precis som du fast jag började på 125 enheter från början.

Elin, du är säkert nedreglerad till 10 mars, det är ju långt kvar o du har väl redan sprayat ett tag? Längre än mig. :) Vet inte hur det

är med Synarela men min första suprecurflaska tog slut efter 10 dagar nånting har jag för mig så då fick man ta en ny.

• liamae

Anneliiee, alltså det var vid min första ivf. I december. Nu är vi på försök nummer två, får börja med sprutor i nästa vecka om allt går väl.

• liamae
    Anneliiee skrev 2014-03-03 20:31:50 följande:
    Hej! Ja, jag är med i ivf februari och även januari, men är väl mest aktiv i februari tråden, men så hitta jag denna också. :) Japp det gör jag eftersom att vi utnyttjar de två gratisförsöken via landstinget först. Påbörjade undersökningen på karolinakliniken, och om man ska jämföra, så var det mer personligt och dom var mer engagerade där eller hur man ska förklara, på rmc känns de inte så personligt, vet inte hur jag ska förklara.

Vad tycker du själv? :)

Ja, det är gonal-f, 112,5 men nu sänkte dom som sagt till först 100 i två dagar och sen till 75. Vet inte om det är bra eller dåligt att ha så många. Får hoppas att de e bra. :)

Förstår att det var skärrande. Men går det bättre nu?

Ja nu fungerar det, dock så tycker jag det är obehagligt och rädd att sticka fel så att det gör ont, gjorde det i lördags, stack i ett större blodkärl och det kändes och då blödde det efteråt litegrann. Är så fokuserad på nu att hålla kvar injektionsknappen och hålla kvar så allt stannar. :)

Har inte riktigt hängt med i tråden här ännu. Vart i behandlingen befinner du dig nu?

Jag har inte börjat med sprutorna än, är på spraydag 9 idag. Men förra gången, alltså i december, så gick sprutorna bra sen, ja. :) Jag blev tyvärr överstimulerad då så efter alltihop, några dagar efter ET, så fick jag börja ta andra sprutor med blodförtunnande eftersom det var risk för blodpropp annars. Den sprutan var så mycket värsta än gonal-f, tjockare, längre, sved mer, var svårare att trycka igenom och dessutom krävde den tvåhandsgrepp så då blev jag ganska luttrad. Tog dem i ca en månad. Så nu är jag alltså inte särskilt spruträdd längre, verkligen inte för gonalen iaf. Skönt att den här plågan fört nåt gott med sig iaf. :)

Jag tycker som du, det märks att det är vanliga vården på rmc. Verkligen inget utöver det absolut nödvändiga. Jag tycker de ofta känna stressade, man hinner inte få så mycket svar o jag känner mig ibland lite "runtskuffad". Tråkigt. Men de är ju snälla och känns duktiga iaf o det är ju trots allt viktigast. Men lite mer tid, omtänksamhet och "mysfaktor" hade jag gärna önskat faktiskt. Gillar verkligen inte sjukhusmiljön i korridoren o väntrummen, tänk vad mycket det hade gjort med lite färg/konst/växter/vågskvalp/kaffemaskin/mysbelysning på det där stället! Jag blev faktiskt förvånad första gången jag var där. Trodde att det åtminstone skulle vara lite mer "trevligt" med tanke på att det är en kvinnoklinik (har varit på några andra ställen innan som varit mer så). Men, men, skattepengar...
Svar på tråden Ivf mars 2014