• liamae

Ivf mars 2014

Anneliiee skrev 2014-03-04 16:17:29 följande:
    Ok. Hur mycket sänkte dom din dos då? Börjar bli lite nojig att jag ska bli överstimulerad då jag nu redan hade så många blåsor.

Var det waran du fick ta då kanske.? Jo den sprutan är inte att leka med, har inte tagit den själv men har jobbat inom vården. Så som sagt hoppas jag slipper överstimuleringen.

Ja tack du beskrev det så som jag känner men jag kunde inte uttrycka i ord.:) Jo dom är säker kunniga och duktiga, men det där lilla extra skulle man behöva när man går igenom denna process, att dom kunde ta sig lite tid och lyssna på än.

Ja de krävs inte mycket för att ändra miljön egentligen, men som sagt det finns för lite pengar säkert eller så är det ingen som kan engagera sig.

När du gjorde ÄP senast fick du lugnande och morfin då? Jag börjar bli grymt nervös för detta känner jag nu och tankarna snurrar omkring hur det går till och vad som händer osv.

Det var ungefär samma dos som du. Först en sänkning och sen en till och sen en till sista dagen. Tror min sista var på 37,5 o så fick jag "surfa" en dag (dvs gå utan någon dos alls) en dag innan ovitrellesprutan. Jag vill inte skrämma dig eller så, alla är ju olika o reagerar ju olika på samma dos. Min överstimulering var på nivån lätt, så det var mest att jag kände mig sjuk, trött o illamående, ingen sjukhusvård behövdes eller så. Jag blev sjukskriven en vecka o fick vila hemma. Det var Innohepsprutor jag fick då, inte waran.

Vid ÄP tog jag ju först Panodil kvällen innan, sen mer Panodil och Voltaren på sjukhuset på morgonen. Vi kom in vid 7:30 o det var inte min tur förrän ca 9:45 och det var nog det värsta. Väntan och oron innan när man ligger o väntar (o har annat folk runtomkring, bara avskilt med draperier). Själva ingreppet tog ca 10 min (för 30 blåsor så de jobbar snabbt). Jag fick en lugnande tablett (Stesolid) ca 30 min innan o den var himmelsk! Jag blev behagligt slö o zombieaktig men var ändå nervös (mina ben skakade under hela plocket men det var okej sa de, antar att jag spände mig). I operationsrummet fick jag först lokalbedövning (kändes inte alls) och morfin i två omgångar i armen men det gjorde ändå så jävla ont. Har hört många som säger att det knappt känns så bli inte orolig, det behöver inte göra så ont för dig. Dessutom var personalen helt suveräna och lugnade mig och pratade hela tiden med mig så jag försökte tänka på annat. Det gick också väldigt, väldigt fort så trots att det gjorde pissont så var det över fort. Efteråt var det bara som mensvärk, jag behövde inte ens Panodil på kvällen eller dagen efter. Är faktiskt inte så orolig för nästa plock trots att jag vet att det inte kommer vara så bekvämt. Ovissheten var klart värst i mitt fall. Be dem om mycket info o ställ frågor innan om du känner att det är jobbigt, de var väldigt förstående för att man är nervös och orolig.

Hej på er alla andra förresten! Kul att följas åt!
  • liamae
    Anneliiee skrev 2014-03-04 20:29:37 följande:
    Får hoppas att jag klarar mig från det. Ska tillbaka på torsdag för ul igen så får se vad dom säger då.

Gällande själva äp, man ligger alltså fler i samma rum fast med draperi emellan. Och väntetiden kan bli lång också. Gällande stesolid är det något man får be om att få eller är det något som dom ger ändå?

Läste i mina papper att man inte fick ha smycken, nagellack eller smink på sig, hur kommer det sig?

Det är väl nån standard operationsgrej. Bakterier o sånt antar jag. Men man känner sig inte så fancy ändå i sjukhuskläder så jag tror inte smink hade gjort nån skillnad. :P

Ja, i det rummet jag var var det fem sängar (killen får en stol inom ens "draperibås"). Man får ett eget skåp man kan låsa in grejer i också o det finns en gemensam toa bara till oss som ska plockas. Jag märkte inte av de andra så mycket, alla höll sig för sig själva, men det har ändå varit skönt att ha ett eget rum. Man kunde ju inte prata så mycket privat.

De frågade mig om jag ville ha Stesoliden. Sen bad jag om o få veta när ungefär det var min tur o det var bra. Lite vetskap iaf.

Håller tummarna för dig på torsdag! Hur gammal är du förresten? Vad är ert "problem"? Själv längtar jag till nedregleringskontrollen, börjar må skit av sprayen. :(
  • liamae
    Elinmariaregina skrev 2014-03-05 02:32:55 följande:
    Börjar du också känna av sprayen mer nu än i början? Nu sover jag mer oroligt, får svettattacker på nätterna, huvudvärk och trötthet! De första två veckorna kände jag nästan ingenting utan det är nu det har kommit. Är nu nervös över att jag inte är nedreglerad, usch denna väntan blandad med oro hela tiden, det är det värsta!

Ja, första veckan kände jag inte så mycket. Det smällde till i måndags. Extremt trött och lite huvudvärk. Har också börjat sova oroligt och drömma konstigt men jag svettas inte utan har mer som frossa. Det är ändå hanterbart tycker jag. Det är väl mensvärken på det som gjort mig rätt låg de senaste dagarna, men den hoppas jag försvinner snart.

Jag är 27 år, vi har problem på killens sida så det är därför det blir ivf för oss.
  • liamae
    Anneliiee skrev 2014-03-06 09:41:44 följande:
    Jag kör med gonal-f och började med 112,5 e i 6 dagar sen ul då hade jag ca 24 ä blåsor så då sänkte dom till 100 i två dagar sen 75 och idag var det alltså 40 tal. Får veta mer hur det är under eftermiddagen.

Åh, jobbigt med så många blåsor! Jag hade ju ca 30 så I know the feeling. Bara att stå ut. Med så många blåsor borde du ju få många ägg också så det får vi hålla tummarna för. :) Hoppas på bra besked o att du får tillbaka ett embryo sen när det är dags. Kanske får du också surfa en dag för att få ner östradiolvärdet innan ÄP.

Elin, min spraymens var också kortare o mindre än vanligt, tror inte det spelar så stor roll bara man blöder. Lycka till på måndag! Min tid blev flyttad till imorrn för jag orkar inte med att hålla på att spraya längre än nödvändigt (om jag nu är nedreglerad, det får vi se imorrn).
  • liamae
    Elinmariaregina skrev 2014-03-06 11:56:24 följande:
    Åh så sjukt skönt för dig!! Lycka till imorgon!! Jag hoppas att vi är nedreglerad tros sparsam/kortare mens, läser om alla som har normal mens men något längre dock så jag blir så himla orolig bara :/

Fan också. Högt östradiol så måste fortsätta spraya (med höjd dos) till onsdag. Intressant att se hur dåligt jag kommer att må då, är ju redan helt sänkt. Mycket värre den här gången än förra ivfen.
  • liamae

Elin, jag har sprayat i två veckor nu så det är väl inte så länge egentligen. Jag jämför med mina förra ivf när det gick fortare och jag mådde mindre dåligt än nu men ändå var nedreglerad.

Anneliiee, skönt för dig att äntligen få ett datum! Hoppas att värdena ska gå ner ännu mer så att det blir ET också förstås!

Kram till alla starka tjejer på internationella kvinnodagen idag! Vi är bäst. ;)

• liamae

Elin, hur har det gått idag?

Lycka till imorrn Anneliiee! Hur känner du dig?

• liamae

Skönt att höra att ni båda går framåt! Pepp, pepp, pepp till ÄP imorrn Anneliiee! :)

Jag mår faktiskt lite bättre också. Har huvudvärk när jag vaknar men det går över framåt 10-11 om dagarna. Känner mig överkomligt trött o har mest besvär av en ond rygg faktiskt. Vet inte om det har med Suprecuren att göra. Nån som känt nåt liknande? Är lättad över att må lite bättre men samtidigt orolig att det betyder att min cysta producerar östrogen så att jag inte blir nedreglerad (=minskande biverkningar). Aldrig får man vara lugn. :/ Ska in på onsdag så då får vi se.

• liamae

Härligt Anneliiee! Skönt att ha det gjort. Tänk så olika man upplever det. Jag kände inte ens lokalbedövningen. Håller tummarna för torsdag. :)

Elin, jag tror många mår bättre när de börjar med sprutorna igen för att man då får tillbaka östrogenet som tryckts ner av nässprayen. Hoppas du mår bättre snart! Och lycka till med första sprutan! :)

Jag började oväntat blöda imorse. (Det är ju bara en vecka sen senaste mensen!) Tror ändå att det är bra för på vulet såg slemhinnan lite tjock ut så det är ju bra om den försvinner så jag slipper tabletter som stimulerar en blödning. När jag räknar efter så tror jag nog att det här ändå är min "vanliga" mens eftersom det är 14 dagar sen vad jag tror var ägglossning. Då var den förra "mensen" säkert nåt Suprecur-relaterat o hela slemhinnan blödde antagligen inte ut då. Väldigt snurrigt allt det här. Får se hur det fortsätter o får kanske nya besked imorrn.

• liamae

Jag har gonal-f, där slipper man ju blanda men de har sagt att man kan strunta i luftbubblorna där. Om man sätter sprutan i skinnet/fettet liksom så spelar det ingen roll, tror man ska passa sig om man sätter sprutor intravenöst bara.

Inga nya besked än, ska dit på fredag o hoppas på sprutstart då. Försöker chilla o njuta av av att jag inte mår så dåligt just nu trots allt.

Svar på tråden Ivf mars 2014