• Anonym (Löpare)

    Springa/jogga som gravid ?

    Hej,
    jag är en tjej på 35 år som började springa för 7 år sedan så jag är ganska van löpare vid det här laget.
    Jag löptränar ca 3-5 mil i veckan fördelat på 4-5 pass.
    Jag är alltsåvan löpare och min kropp behöver springa för att må bra! :) Eller ja, mitt huvudet behöver det allafall! :)

    Nu till frågan.
    Vi planerar att skaffa barn nu och jag undrar hur jag ska göra med min löpträning i de olika stadierna av graviditeten?


    Bör man ta det extra lugnt i början ? Eller kan jag träna på som vanligt ?
    Är det skadligt att springa ?
    Och efteråt? kan jag springa efter och hur länge ska man vänta efter förlossning?


    Alltså huvudfrågan, kommer jag kunna fortsätta springa under tiden jag är gravid?


    Självklart förstår jag också att jag inte kommer kunna träna på  ilka hög nivå men kan jag fortsätta att jogga ett par ggr i veckan?

    Jag kommer såklart inte göra det om det är skadligt för barnet, men jag undrar så att jag kan planera in att börja med någon annan typ av motion för jag kommer inte klara av att bara sluta springa om jag inte gör nåt annat. Har du isåfall tips på bra träning man kan göra istället ?

  • Svar på tråden Springa/jogga som gravid ?
  • Träningsexpert Elmina

    Hej

    Det är väldigt olika hur länge man kan springa under graviditeten.

    Generellt brukar jag avråda ungefär efter halva tiden att springa, den ensidiga belastningen på bäckenet spelar in och att dina hormonerna mjukar upp lederna är några av orsakerna. Risken att du skadar dig ökar.

    De första 16 veckorna kan du säkerligen springa men ta det lugnt och lyssna på kroppen. 
    Tips på hur du kan tänka efteråt

    Här kan du läsa mer om konditionsträning under graviditet.

    Här har du mer info om gravidvänliga träningsformer.

    Lycka till!


    Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
Svar på tråden Springa/jogga som gravid ?