• Elba

Pergotime

Hej! Jag började med Pergotime för första gången igår och är också nyfiken på om jag kommer få biverkningar eller inte. Men jag ska på vul dag 14 för att se hur stora/många äggblåsorna blir och har inte fått nåt sexförbud inför det. Antar att om de ser flera mogna äggblåsor då att vi kan få sexförbud men det hoppas jag inte... Har du helt sexförbud innan vul också?

• Elba

Kul att fler har hittat hit! :) Varför tar ni pergo, är det PCOS eller brist på annat att köra på med? Det senare är fallet för oss, vi har utretts och är oförklarligt barnlösa, så detta kan ge skjuts för ägglossningen resonerar läkaren.... Nåt att prova iallafall innan vi går vidare med IVF.

Jag åt min sista tablett idag, hoppashoppashoppas detta tar sig denna gång!

Mytime: Jag har inte känt av några biverkningar, förutom kanske lite "stick" i höger sida (äggstocken som gör sig redo??) är iofs väldigt varm på natten vilket nog kan vara en biverkning... och ganska jobbigt att vakna helt svettig!
    Vi kör nog på tills det är dags för VUL, jag utgår ifrån att allt är ok tills de säger nåt annat. Håller med om att spontaniteten också är viktig! Eftersom VUL kommer ske dag 14 hos mig (också den 3/3 :) ) och jag brukar ägglossa ganska sent, så borde de se om det är flera äggblåsor och man har då möjlighet att förebygga en flerbördsgraviditet då i så fall. Om det blir fler än två mogna så vet jag inte om vi skulle våga mysa till det, tänker lite som du Sopcav - trillinggraviditet t ex är ju väldigt riskfyllt tänker jag. (Fast sen har vi ju försökt i nästan två år också, så risken kanske inte är så stor för att alla skulle befruktas...äsch, vet inte!)

Närkommerjunior2: hoppas det inte är nåt med livmodern... Kan inte vara farligt iaf om de säger att det bara är att köra på :)

• Elba

Har också varit lite känsligare än vanligt, var jättepositiv och peppad i går dag men lyckades helt krascha på kvällen...men sen är det ju svårt att veta vad som är bieffekter och vad som bara är känslor kopplade till det här med att hela tiden försöka bli gravid o inte lyckas.
    Men det tar man ju så klart, bara det funkar... Kunde varit värre biverkningar :) Hur länge har ni försökt Sopcav?

• Elba

Hej alla nya :)

I morgon är det dags för ultraljud för mig med.. hoppas de ser en eller ett par mogna äggblåsor (och inte för många) Jag har iofs för mig att läkaren sa att det är svårt att bli överstimulerad på enkel dos (jag har ju egen ägglossning också) - hoppas bara jag stimuleras :P Men jag ska bara på ultraljud första gången, för att se om dosen är ok för mig. Tror nämligen också att man gör VUL så att man inte går omkring och tar en massa medicin som inte ens funkar för den är för lågt doserad för att man ska få ägglossning. Vissa ska ju reagera bra på en enkeldos, andra behöver dubbel eller trippel.

Vi har inga barn sen tidigare, och har försökt sen april/maj 2012 (oförklarligt barnlösa).

Mytime: PCO/PCOS är polycystiskt ovariesyndrom, dvs cystor på äggstockarna. Det är ofta kvinnor med PCOS som äter Pergotime, för det leder ofta (alltid?) till utebliven ägglossning.

Johannaav: Eftersom spermier kan leva upp till 5 dagar i rätt ”omgivning” så är det nog inte kört, även om chansen kanske minskar med varje dag... men sen kanske ägglossningen inte blir av förrän efter han kommit hem!

• Elba

Obefruktade lever de vanligtvis bara i 12-24 timmar. Så för att maxa chanserna för befruktning bör man ha sex 1-3 dagar innan ägglossning, eller samma dag... Men det skulle ju kunna leva till dagen efter, eller så kan det vara två ägg - och de kan släppas med några timmars eller kanske en dags intervall tror jag

• Elba

Aj då, synd att det blev sexförbud mytime :S
    Nu har jag också varit på VUL, läkaren såg tre blåsor, 21, 17 och 12mm på höger sida och 12mm på vänster. Hon sa iofs att bara den 17 och 21 borde vara mogna nu, men så att de på 12mm inte skulle hinna mogna till ägglossning så skrev hon ut ovitrelle-spruta som jag skulle ta i dag så jag skulle ägglossa inom 36 timmar...med den risken då att det är två som antagligen släpper... Men det är ju samma storlek som hos dig mytime, undrar hur de resonerar? Trodde 12mm inte var mogna äggblåsor?

Barnmorskan sa sen att vi borde ha samlag i kväll, och sen både morgon och kväll på tis ons och tors för säkerhets skull!! Det blir att ligga i... ;) Inte mycket spontanitet, men detta är definitivt bättre än att ha ägglossning på gång flera veckor innan den äntligen blir av, som det har varit ofta hos mig innan. Får bara försöka få till lite romantik också....

• Elba

Eller så kanske du kan be din läkare om ovitrelle-spruta så att bara de äggen släpper som är mogna nu? (i mitt fall de på 17 och 21mm) Min läkare sa att jag är på gränsen och det vore inte bra att fortsätta utan spruta, för då skulle jag helt plötsligt kunna ha ägglossning om typ en vecka och då släpper fyra ägg istället... eller så förstod jag det iaf

• Elba

Men ja, konstigt att det är så olika mellan vad olika läkare ordinerar och skriver ut recept på!

• Elba

Eftersom äggblåsorna kan växa upp till 2-3mm per dygn så kan teoretiskt (vad jag förstått) de stora vänta ut det mindre, och alla tre äggen släppa samtidigt... Testa att ringa din läkare och fråga mer! Knepigt detta med äggproduktionen...

Funderar själv på om jag ska ta en halv dos nästa gång för uppenbarligen får jag ju för många äggblåsor med pergo. Men när jag frågade så tyckte läkaren att jag skulle fortsätta med samma dos nästa månad om jag inte blir gravid nu. Konstigt med tanke på att jag var nära att få sexförbud nu! Får ringa och fråga igen. Nu har jag iaf sprutat mig med ovitrelle i går kväll, så borde ha ägglossning de närmsta dagarna :)

• Elba

Eftersom jag fick ovitrelle så fick som tur var vi inget sexförbud :) Bara köra på, fast risken finns att det blir tvillingar för de två större äggblåsorna släpper kanske båda två... Frågade för ett par månader sen hur det var med två ägg, och då sa läkaren att om två ägg släpper så sker det med kort mellanrum, typ max 12 timmar har jag för mig. Fast sen har jag läst om andra som har släppt med flera dagars mellanrum så jag är inte säker... Hoppas verkligen inte det händer!
    Spännande med avslutad kur Närkommerjunior2! :) när ska du på vul?

• Elba

Nu tror jag att jag haft ägglossning, tempen gick upp i morse och har haft stickningar på både höger och vänster sida i går (och lite i dag också..) Hoppas bara inte det lilla ägget på vänster sida har släppt också, vill verkligen inte att det är tre som släpper. Läkaren sa ju att det skulle bara vara de två största... :S Känns snurrigt just nu, ska försöka få till telefontid med min läkare... Men vi har fått till det bra denna månaden iallafall tror jag :) Så nu börjar två veckors väntan (igen)

Sopcav: Vad är det för kur du tar varannan vecka? Och sen får ni väl försöka även om ni inte får ultraljud? :)

Närkommerjunior2: Jag är inte säker på vad som händer med de mindre äggen, jag tror att de kan hänga kvar till nästa ägglossning. Iallafall sa läkarn det en tidigare gång när de såg en "nysläppt" äggblåsa (gulesäck) på vul (när vi var under utredning) och en annan som var ganska stor men hade tydligen inte lossat, att den förmodligen skulle lossna nästa gång... men de kanske kan tillbakabildas också, gör de det ibland?

• Elba
    I have a kid skrev 2014-03-06 15:40:32 följande:
    har du haft äl flytningar = ?
    Ja började få dem i måndags innan sprutan, och så har de varit lite till och från, men så kom det jättemycket nu! Undrar om jag kanske inte haft äl ännu... brukar vanligtvis inte ha äl flytningar så här länge och definitivt inte efter ägglossning, men jag har ju ingen aning om både pergo och ovitrelle kan påverka på detta sättet (trodde iofs att man fick mindre äl flytningar med pergo). Har du haft äl eller äl-flytningar ännu?
  • Elba
    Mytime skrev 2014-03-06 19:20:55 följande:
    Borde de va "lugnt" för oskyddat sex igen nu? Ägglossningen borde skett i måndag/tisdags o nu e de ju strax fredag. Då borde ju de där största ägget "förlorat" sin möjlighet att bli befruktat nu?
    Hmm om du ägglossat i mån/tis så borde det vara lugnt, men risken kanske är att du inte ägglossat ännu... tar du tempen? I så fall kan man se stegringen och vet då att ägglossning ägt rum, svårt att veta annars utan blodprov... Hoppas i vilket fall som helst att denna cykel går fort så att ni kan börja försöka igen!
  • Elba

I have a kid: Har läst att om man har en "fuktig" känsla då är man också fertil, man ser ju inte alltid det fertila sekretet... Har ju iaf tydligen funkat för er innan ;) Nu har tempen iaf gått upp så jag har definitivt ägglossat! :)
    Sopcav: har hört också att effekten sitter ofta i nästa månad efter pergokur, så det kan nog stämma :) Fast om du har PCOS så kanske man måste ha varje månad? Har du frågat din läkare?
    Mytime: oj mår du så dåligt! :( Man kan ju hoppas att det är tidiga graviditetstecken :P Nej man får tempa regelbundet för att hitta stegringen, kan ju testa till nästa månad, inte så svårt som det låter :) Hoppas att ägglossningen är över så ni kan börja ha kul igen utan skydd, men svårt som sagt att veta definitivt utan blodprov eller vul...

• Elba

Hej alla! Har inte skrivit här på väldigt länge, vart så sjukt mycket både på jobb och fritid det senaste. Och så kom mensen i måndags :( Hade haft massa stickningar och dragningar i livmodern veckan innan så jag hoppades ju på att det var graviditetssymptom även om jag visste att det troligtvis var biverkningar från pergo/ovitrelle, vilket det antagligen var!

Pratade med läkaren i tisdags och vi bestämde att nästa pergokur så tar jag bara en halv tablett så att jag inte får för många äggblåsor (även om det kändes som om jag var mer nervös för att det skulle hända än vad hon var). Men eftersom jag ska utomlands om en vecka så kan jag inte gå på vul dag 14 så då tyckte hon att jag väntar denna månaden och tar en halv pergotablett nästa cykel istället. Nåt med att det är bättre att hålla koll på den ändrade dosen, om den fungerar eller så. Men fick sån ångest nu i går när jag tänkte att jag kanske inte gör allt vad jag kan, genom att inte ta pergo... men men, för sent att ångra sig nu, är ju inne på dag 7 så det är för sent för kuren hursomhelst. Ska gå på akupunktur på torsdag istället, kanske det kommer hjälpa mina hormoner :P

Närkommerjunior2: Å vad kul!! Grattis, hoppas det stämmer! Ovitrellen ska ju bara sitta i 10 dagar efteråt... :)

Mytime: undrar om den korta mensen kan bero på en tunn livmoderslemhinna, det kan vara en biverkning av pergo. I så fall vore ju kanske en halv det perfekta för dig? Min mens var också lite knasig, väldigt riklig de två första dagarna, sen väldigt lite en dag och nästa dag blev det mer! Väldigt mysko... läkaren sa iofs att slemhinnan var treskiktad och tjock så det borde vara ok med den, bara konstigt att mensen blev så knäpp. Men det kanske vore smart att ta graviditetstest bara för att vara på den säkra sidan? :)

Svar på tråden Pergotime