• Anonym (Mamman)

Min dotter fick smisk av pappan utomlands - rasande!

Jag är så fruktansvärt ledsen, frustrerad och framför allt ARG just nu! Vet knappt hur jag ska börja..

Jag är en kvinna på dryga 30 som är separerad från en amerikansk man sedan ca två år tillbaka. Vi har en dotter på fyra år som jag har ensam vårdnad om. Vår dotter träffar sin pappa på julen och större delen av somrarna (jag är alltid med). Min exman (ej varit gifta) fick min tillåtelse att ha dottern själv hos sig i två veckor då de har en bra relation och nu har jag blivit varse att det är ett beslut jag djupt ångrar.

Pratade med min dotter, vi pratar en stund i telefon varje dag, och idag var hon nedstämd och tyst. Jag frågade vad som stod på men hon ville inte säga för att pappa var i samma rum. Jag sa då till henne att prata på svenska då hennes far är riktigt usel på svenska och hon berättade då att pappan gett henne smisk tidigare för att hon sprungit på gatan efter att blivit tillsagd två gånger. Direkt ber jag henne att ge luren till sin pappa som "erkänner" direkt att han smiskat henne ca 10-12 slag med öppen hand med leggingsen nerdragna. 

Min dotter sätts på ett plan omgående fastän hon egentligen har fyra dagar kvar med sin pappa men hon ska hem omgående. 

HUR ska jag tackla detta? Juridiskt förstår jag att jag inte har någon makt då jag redan har ensam vårdnad, det är lagligt med smisk i USA och självklart kommer dottern inte åka dit ensam igen. Ska han överhuvudtaget få träffa vår dotter igen? Dottern säger att hon "inte är arg på pappa"..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-20 20:24
    Min dotter flög givetvis INTE själv till USA! Hon har alltid sällskap både dit och hem,denna gång av sin farmor och farfar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-21 11:58
    Diskussioner med människor som älskar barnaga har varit... uppfriskande men nu räcker det. Vill ni slå era barn eller hävda att jag som inte slår mitt barn utsätter henne för psykisk misshandel - hemskt, ni kan inte må bra. Vi kommer inte komma någon vart så övriga med konstruktiv kritik eller input, varmt välkomna att hoppa in.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-22 14:23
    Hej alla fina som gett mig konstruktiv kritik, feedback och peppningar!

Jag har pratat med min exman länge och väl nu och vi har löst problemet som uppstod. Vår dotter hade när hon skulle åka hem inte velat krama eller pussa honom och sa att hon bara ville hem till "Sverige där man inte slåss". Ni som lite casual beskrev det som "en dask eller två i rumpan" har ju helt fel och det vet ni förmodligen om. Det står tydligen i min TS att det rörde sig om 10-12 hårda slag och det är verkligen inte "en dask eller två".

Efter att jag och min exman pratade igen så bad han om ursäkt och hans nya sambo hade till och med tyckt att han gick för långt i och med att han och jag har ETT AVTAL att inte använda smisk som uppfostringsmetod. Iallafall: Vår dotter kommer SJÄLVKLART få träffa sin pappa, såg att det var flera härinne som trodde jag försökte förstöra deras relation och så är inte fallet. De kommer träffas som vanligt under jular och somrar och den enda skillnaden är att jag numera kommer följa med lite oftare om dottern vill.

Pappa och dotter har också pratat i telefon och han har bett henne om ursäkt, enligt henne har han aldrig smiskat henne förut och nu när han bett henne och mig om ursäkt tycker jag att det känns okej. Han vet hur illa och oacceptabelt det var och skulle inte göra om det. Vi ska alla tre ses om ett par månader och umgås som vanligt.

Tack!

• Svar på tråden Min dotter fick smisk av pappan utomlands - rasande!
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Emma) skrev 2014-02-20 19:51:19 följande:
    Jag håller inte alls med föregående utan tycker att dottern ska hem till dig omgående. Vad signalerar man annars, att det pappa gjorde inte var så farligt!? Nej fy f*n för såna fega kräk som tar till våld och förnedring bara för att de som vuxna har makten och "kan" bete sig så. Undrar hur många som skylle kränka en annan vuxen på det viset? Inte många av dom tror jag, men barn är tydligen inte värda lika mycket respekt som vuxna i vissas ögon. Tragiskt. Jag tycker att du ska prata med din dotter, förklara att vad pappa gjorde var fel och att det var jätte modigt och bra av henne att berätta för dig. Om dottern vill träffa pappan så tycker jag att hon ska få göra det i ditt sällskap tills hon blir tillräckligt stor för att kunna "säga ifrån" om nåt liknande skulle inträffa och pappan först lovar dyrt och heligt att aldrig någonsin ens tänka tanken att behandla sitt barn på det viset igen. Usch, jag hade varit både ledsen och rasande i din sits ts!
    Ja det ska jag säga så fort jag har min flicka hos mig igen! Jag vill inte förstöra relationen mellan dem men det tror jag på ett sätt pappan kanske redan gjort när hon kommer hem till svensk mamma, svensk förskola och kompisar som kommer tycka det är helknäppt.
  • Anonym (...)

Rent krasst har han inte gjort något olagligt och jag ser inte varför du vill sabotera deras relation på grund av detta. Klart att det inte går ihop med svenska värderingar, och jag förstår att du är arg, men din dotter har inte valt sin pappa, det har du gjort åt henne och hon kommer nog inte förlåta dig om hon inte får träffa honom igen. 

Om du alltid ska vara med vid alla besök kommer relationen att ebba ut och dö när han gifter om sig/skaffar sambo/nya barn osv. 

Tänk till nu. 

• Anonym (Mamman)
    Anonym (...) skrev 2014-02-20 19:58:42 följande:

Rent krasst har han inte gjort något olagligt och jag ser inte varför du vill sabotera deras relation på grund av detta. Klart att det inte går ihop med svenska värderingar, och jag förstår att du är arg, men din dotter har inte valt sin pappa, det har du gjort åt henne och hon kommer nog inte förlåta dig om hon inte får träffa honom igen. 

Om du alltid ska vara med vid alla besök kommer relationen att ebba ut och dö när han gifter om sig/skaffar sambo/nya barn osv. 

Tänk till nu. 

Han har en ny, amerikansk partner som han bor med. Hon har också ett barn från ett tidigare äktenskap.
  • Orcha
    Anonym (Mamman) skrev 2014-02-20 19:06:44 följande:
    Lämna henne ensam med vår dotter kommer aldrig hända så den diskussionen får jag och exet ta....

Dottern är ändå relativt liten så att hon vill träffa honom/inte är arg är också ett dilemma... Jag vill ju aldrig se honom men kanske inte vågar förbjuda att de ses.
    Om du förbjuder idag så kommer din dotter att klandra dig senare så du skjuter dig själv i foten lite om du väljer att förbjuda dem att ses.
    Däremot kan du berätta när hon blivit vuxen vad som hände och förklara att därför var du med varje gång de träffades.
    Allt har en mening och korven den har två. Eller är det ändor? Jo ändor menar jag nog.
  • Anonym (...)
    Anonym (Mamman) skrev 2014-02-20 19:59:27 följande:
    Han har en ny, amerikansk partner som han bor med. Hon har också ett barn från ett tidigare äktenskap.
    Och det är ok för alla att du alltid ska vara med? Då är ju det super. Jag tycker dock inte att barnet ska förlora sin pappa över det här - Ni får ju prata med varandra och komma överens om en lösning. 
  • nyans

Ja du TS, tyvärr är det den risk man tar när man skaffar barn med någon som har sådana värderingar (dvs inte tycker att aga är fel) samt bor i ett land där det är tillåtet. Jag tycker att du reagerar sunt, men juridiskt har din man inte gjort något fel. 

Diskuterade ni aldrig detta (och ev andra skillnader) innan ni fick barn?

Självklart hade det kunna hända även i Sverige, med en svensk partner. Men här är det ju lättare att göra något åt det, eftersom vi har totalförbud mot aga.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (...) skrev 2014-02-20 20:05:07 följande:
    Och det är ok för alla att du alltid ska vara med? Då är ju det super. Jag tycker dock inte att barnet ska förlora sin pappa över det här - Ni får ju prata med varandra och komma överens om en lösning. 
    Ja men förmodligen främst för att hon fortfarande är liten och "mammig". Före den här incidenten tyckte jag ju att det var bra att hon spenderade ensamtid i pappans hemland med han och hans nya men nu blir det ju annorlunda. Jag känner ju efter detta att jag inte vill att hon är själv med honom/dem igen. Hans nya hade stått i trädgården och sett på utan att avbryta.
  • Anonym (Mamman)
    nyans skrev 2014-02-20 20:08:02 följande:
    Ja du TS, tyvärr är det den risk man tar när man skaffar barn med någon som har sådana värderingar (dvs inte tycker att aga är fel) samt bor i ett land där det är tillåtet. Jag tycker att du reagerar sunt, men juridiskt har din man inte gjort något fel. 

Diskuterade ni aldrig detta (och ev andra skillnader) innan ni fick barn?

Självklart hade det kunna hända även i Sverige, med en svensk partner. Men här är det ju lättare att göra något åt det, eftersom vi har totalförbud mot aga.
    Självklart diskuterade vi det, då han blev agad som barn och jag inte, men det var aldrig något han antydde att han skulle utsätta vårt barn för. När hon var två år separerade vi av två anledningar, han började bli mer hård i disciplinen och saknade sitt hemland.

Klart det hade kunnat hända här, men då hade jag ju haft lagen på min sida.
  • Queenie70

Ungen ska hem nu!! Vad sänder man annars för signaler till barnet. Pappan ska be barnet innerligt om förlåtelse, och behöver komma till genuin insikt om att han gjort fel innan ensamt umgänge kan komma på tal igen. Ingen bra lösning att helt strypa umgänge och kontakt men absolut inte ensam med pappan på ett tag och inte alls innan han har förstått.

• Tihi

Herregud. Chilla lite. Det var smisk inte grov misshandel. Många ungar blir smiskade i USA och dom blir människor utan men som vuxna trots det. Snacka om att du överreagerar! Säg till pappan att du uppskattar om han inte smiskar henne igen och låt dom fortsätta ha sin relation i fred.

Svar på tråden Min dotter fick smisk av pappan utomlands - rasande!