Min dotter fick smisk av pappan utomlands - rasande!
Jag är så fruktansvärt ledsen, frustrerad och framför allt ARG just nu! Vet knappt hur jag ska börja..
Jag är en kvinna på dryga 30 som är separerad från en amerikansk man sedan ca två år tillbaka. Vi har en dotter på fyra år som jag har ensam vårdnad om. Vår dotter träffar sin pappa på julen och större delen av somrarna (jag är alltid med). Min exman (ej varit gifta) fick min tillåtelse att ha dottern själv hos sig i två veckor då de har en bra relation och nu har jag blivit varse att det är ett beslut jag djupt ångrar.
Pratade med min dotter, vi pratar en stund i telefon varje dag, och idag var hon nedstämd och tyst. Jag frågade vad som stod på men hon ville inte säga för att pappa var i samma rum. Jag sa då till henne att prata på svenska då hennes far är riktigt usel på svenska och hon berättade då att pappan gett henne smisk tidigare för att hon sprungit på gatan efter att blivit tillsagd två gånger. Direkt ber jag henne att ge luren till sin pappa som "erkänner" direkt att han smiskat henne ca 10-12 slag med öppen hand med leggingsen nerdragna.
Min dotter sätts på ett plan omgående fastän hon egentligen har fyra dagar kvar med sin pappa men hon ska hem omgående.
HUR ska jag tackla detta? Juridiskt förstår jag att jag inte har någon makt då jag redan har ensam vårdnad, det är lagligt med smisk i USA och självklart kommer dottern inte åka dit ensam igen. Ska han överhuvudtaget få träffa vår dotter igen? Dottern säger att hon "inte är arg på pappa"..
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-20 20:24
Min dotter flög givetvis INTE själv till USA! Hon har alltid sällskap både dit och hem,denna gång av sin farmor och farfar.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-21 11:58
Diskussioner med människor som älskar barnaga har varit... uppfriskande men nu räcker det. Vill ni slå era barn eller hävda att jag som inte slår mitt barn utsätter henne för psykisk misshandel - hemskt, ni kan inte må bra. Vi kommer inte komma någon vart så övriga med konstruktiv kritik eller input, varmt välkomna att hoppa in.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-22 14:23
Hej alla fina som gett mig konstruktiv kritik, feedback och peppningar!
Jag har pratat med min exman länge och väl nu och vi har löst problemet som uppstod. Vår dotter hade när hon skulle åka hem inte velat krama eller pussa honom och sa att hon bara ville hem till "Sverige där man inte slåss". Ni som lite casual beskrev det som "en dask eller två i rumpan" har ju helt fel och det vet ni förmodligen om. Det står tydligen i min TS att det rörde sig om 10-12 hårda slag och det är verkligen inte "en dask eller två".
Efter att jag och min exman pratade igen så bad han om ursäkt och hans nya sambo hade till och med tyckt att han gick för långt i och med att han och jag har ETT AVTAL att inte använda smisk som uppfostringsmetod. Iallafall: Vår dotter kommer SJÄLVKLART få träffa sin pappa, såg att det var flera härinne som trodde jag försökte förstöra deras relation och så är inte fallet. De kommer träffas som vanligt under jular och somrar och den enda skillnaden är att jag numera kommer följa med lite oftare om dottern vill.
Pappa och dotter har också pratat i telefon och han har bett henne om ursäkt, enligt henne har han aldrig smiskat henne förut och nu när han bett henne och mig om ursäkt tycker jag att det känns okej. Han vet hur illa och oacceptabelt det var och skulle inte göra om det. Vi ska alla tre ses om ett par månader och umgås som vanligt.
Tack!