Inlägg från: Nightrose |Visa alla inlägg
  • Nightrose

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej tjejer! kul att det finns en sådan tråd! Vi gjorde ivf, efter 8 hormonbehandlingar utan grav. Ivfen gav oss en liten son den 24/4-13. Men nu är det dagd för syskonförsöj! Jag hade i måndags en 12mm blåsa som nu blivit mogen, samt fått 3andra mindre blåsor som inte kommer att släppa... har sprutat menopure 75IE måndag-lördag. Söndag tog jag halv dos. Nu idag är det dags för ovitrelle och makeinsimination på onsdag. Känner av att det är fler blåsor. Gått upp 2 kilo och det ömmar lite i magen... hoppas nu ägget är bra och vill ge oss ett syskon! Går också på sophiahemmet

• Nightrose

Hej! Skrev i början av denna tråd. Sen har jag fööjt den sporadiskt :)

Vattenliljan skrev 2014-07-17 22:20:03 följande:

attlangta01: Jag har frågat läkare om det här med insemination, och den jag pratade med tyckte inte att det var något vi skulle lägga pengar på. Är felet att kvinnan inte får egen ägglossning så ger inte insemination någon direkt större chans att lyckas utan då är det just ägglossningen man behöver åtgärda. Men å andra sidan, det lär ju inte skada. Och läkare kanske har delade meningar om det där, jag vet inte.

Angående hur många försök man får göra så tror jag inte det finns någon specifik regel kring hur många försök man får göra. Däremot kanske läkarna tycker tillslut att det är bättre att man går vidare till IVF, om de känner att det aldrig händer något. Arthur på Sophiahemmet sa till mig efter tredje stimuleringen att han tyckte jag skulle kolla upp var i IVF-listan jag stod, för vi hade ju gjort flera försök nu (men inte tyckte jag att tre var särskilt mycket). Sen kom kallelesen till IVF ett par veckor senare så det löste sig självt. :P Men fråga på kliniken nästa gång du är där, om de har någon gräns just där, så att du vet. Det är mitt tips. 

Ang. Insemination så är det som du skriver. Nog olika från person till person. Första omgången testade vi 8 hormonbehandlingar utan grav innan ivf. Andra gången fick vi rekommenderat av just Arthur på Sophiahemmet att testa max 3 makeinsiminationer. Maken har superb sperma och i mitt fall är det pcos med lätt endometrios som krånglar. Men har endast lyckats vid ivf och vid insimination.

Så kanske finns ngt mer som eg. Stör som inte går att se? Oavsett så har det hjälpt oss iaf.
  • Nightrose
    attlangta01 skrev 2014-07-21 14:52:34 följande:

Hej Nightrose och tack för din info. Innebar det att du blev gravid vid insemination? Hur många gjorde du isf innan ni lyckades?

Japp :) körde på hormoner för att ägglossa och sen insemination. Vi blev gravida på första försöket. Gick in i v 22 idag :)
  • Nightrose
    Vattenliljan skrev 2014-07-21 20:24:08 följande:

Grattis Nightrose! Intressant att det funkade med insemination för er trots att det "bara" var PCO som var problemet.

Jag hr haft ÄL-liknande flytningar hela dagen idag. Igen. Så det är nog bara kroppen som är hormonstinn och konstig. Låter ju lite orealistiskt att jag skulle få ÄL med en veckas mellanrum. ;) Men ska försöka sexa ikväll ändå, för säkerhets skull. :P

Tack! Jo precis. Vet inte varför men hormonbehandlingar och hemmamys funkar inte. Men insimination har gått bra. Men tycker att det borde funka annars med tanke på att maken har bra sperma. Skämtade och sade att de kanske gick vilse där inne och behövde lite guidning? ;)

Sex är ju bra för hjärtat så det är ju bara att njuta på ;)
  • Nightrose
    Tjockisbullen2012 skrev 2014-09-12 06:53:45 följande:

Gjorde ett test i morse som visade jättesvagt positivt. Just nu är jag inte speciellt hoppfull ändå eftersom jag små blöder och testet är så svagt. Vågar helt enkelt inte hoppas. :(

Det kan vara alla hormoner som gör det. Man är mer lättblödlig pga alla tillförda hormoner. Med första grav blödde jag mensaktigt och spottings samt ytterligare en större blödning i v. 8 och 9. Har en underbar son.

Vid nuvarande blödde jag syndafloden och hade spottings från slutet av v. 5 och höll i sig till v. 9. Är gravid i slutet av v.29 nu.

Fick det båda gångerna förklarat att det troligt är alla hormoner de pumpat i som spökar.

Hoppas att det inte är ngt och att du om 9 månader har en liten bebis i famn!
  • Nightrose
    Tjockisbullen2012 skrev 2014-09-12 10:26:26 följande:

Nightrose: tack för dina lugnande ord! Det ger mig lite hopp tillbaka. :) skönt att höra från någon som varit med om liknande och som det gått bra för! Kommer du ihåg hur dina tester var i början? Starka? Svaga? Grattis till den lilla i magen! Inte många veckor kvar för dig nu. :)

Jag hade rätt svaga i början. Blev nog starka ngr dagar efter bim. Sen testade jag inte mer iom blödningarna då det kan visa sig pos test flera v. Efter...världens längsta väntan till första vul. Men klart underbart att se hjärtat som tivkar på när man väl är där!

*styrkekram* hoppas allt går prima för dig! Och tack!! :)
  • Nightrose

Detta är mitt tjockisbullen. Det efter bim. Vill bara ge lite hopp. Håller tummarna för dig! Inge roligt med ovisshet!
  • Nightrose
    Tjockisbullen2012 skrev 2014-09-12 22:25:48 följande:

Nightrose: tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Du ger mig lite hopp tillbaka och får mig att må bra för stunden. Ännu finns det hopp och du visar att det faktiskt kan gå bra trots dåliga förutsättningar. Hoppas det går lika bra för mig också! :)

Hoppas jag också! Lycka till nu :)
  • Nightrose
    frucgsvensson skrev 2014-10-10 19:22:53 följande:

Ursäkta? Och DU har all rätt förstås att hoppa på oss? Och vadå gamla, vet du hur gamla vi är?!

Blir riktigt förbannad på ditt jävla påhopp. Sök dig någon annanstans, tack. Här är du inte välkommen enligt mig iallafall.

Strunta i personen. Okunskap och ignorans är ingen ide att bli arg över. Anmäl inläggen. Har gjort det med ett av dem och då försvinner inlägget. Men lägg inte mer tid på ngn större tanke på denna människa. Det är hen inte värd. Den som med lätthet blir gravid kan omöjligt känna det vi gör i vår kamp om barn. Kram!
  • Nightrose
    frucgsvensson skrev 2014-10-27 22:11:55 följande:

Åh! :) vad kul att vara igång igen! Själv sitter jag här och undrar om man faktiskt får äl, om man gjort tillräckligt osv. Är extremt dålig på att ta folsyretsbletterna så tror att det ska skita sig pga det... Usch. Hjärnan går på högvarv alltså. Måste försöka slappna av.

Tänk på att sperma lever mellan 3-5d. Så du kan inte göra mer än du redan gjort. Folsyra påverkar inte fertiliteten utan det är för att skydda fostret mot ryggmärgsbråck. Folsyra får du även i dig via maten :) om du får äl eller inte kan du tyvärr inte påverka, utan mer göra så som du blivit tillsagd. Själv fick jag äl de 8 fullbordade behandlingarna (kontrollerades med blodprov) med första barnet, men kände aldrig av dem alls. Nu med behandlingen av andra barnet blev jag så nervös att vi skulle missa den då jag hade ont under natten och morgonen innan insemination. Men doktorn sade att det är vanligt att ha ont ngn dag innan. I vårt fall hade hon iaf rätt. Förstår din oro, så svårt att släppa taget om ngt som man dessutom inte kan påverka värst mycket.

styrkekram!
  • Nightrose
    frucgsvensson skrev 2014-10-28 10:45:17 följande:

Ja, det är tufft detta. Man får nästan lite kontrollbehov av det här eftersom allt är så kontrollerat med sprutorna fram till själva ägglossningen. Jag känner efter, och känner jag inget av en ägglossning t.ex så tror jag att det har skitit sig osv. Blir ennegativ och orolig spiral hela tiden. Det är verkligen svårt att släppa något som är så väl genomtänkt förutom befruktningsbiten. Har haft lite av tur de senaste månaderna med andra saker i mitt liv t.ex jobb och husköp så man önskar ju att även detta ska slå in liksom. Vi får se om 14 dagar ca :)

Ja tyvärr är det ett lotteri som är svårspelat. Jo du man blir ett kontrollfreak. Inte kul alls, tyckte nästan att man i slutändan inte kände igen sig själv. Håller tummarna för dig!!
  • Nightrose

Att det inte är lika tydligt som kontrollstrecket gör inget. Det är plusset som räknas! Grattis!!vissa blir inte lika starka förrän någon vecka efter bim. Eller ibland aldrig helt lika starka.

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?