• Ripasso

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej! Jag är ganska ny på forumet och såg att ni har en intressant tråd för mig Glad

Jag och min nuvarande man kom på väldigt sent att vi vill ha barn, jag har en son sen tidigare som är 20 år. Han blev till när jag gjorde hormonbehandling och insemination. 

Så i somras kontaktade vi en fertilitetsklinik och drog igång hormonbehandling med Primolut Nor och Pergotime men det hände absolut ingenting. Vi gjorde ultraljud men inga äggblåsor hittades. Gynekologen (en privat dr som inte hörde till kliniken) gjorde ultraljudet och han tyckte det var fel hormonbehandling för mig som inte har ägglossning i vanliga fall. Så vi bytte helt ställe, dvs började hos den gynekologen istället som skrev ut Menopure. Började för 7 dagar sen med 75 ie. Idag var jag på ultraljud, inga äggblåsor hittades. Så nu blir det 150 ie i 7 dagar så får vi se. Om det blir äggblåsor och jag kan ta ägglossningssprutan så blir det insemination. 

Om behandlingen misslyckas så kommer vi inte gå vidare med IVF, det har vi bestämt.
  • Ripasso
    Vattenliljan skrev 2014-10-12 21:21:46 följande:

Japp, Puregon är som en penna som man sätter in en ampull i. Sen väljer man hur mycket man vill spruta in och ja så gör man varje dag. Tills ampullen är slut och man får byta. Verkar krångligt med vätskor och att blanda och hålla på. Är det någon som vet vad det är för skillnad på preparaten egentligen? Varför får vissa Menopur och andra Puregon?

Jag håller med frucgsvensson, det är inget krångel att blanda vätskorna. Jag har kört i 3 veckor nu med Menopure 1200 IE, är uppe i en dos på 225 per dag. Därmed blandat 3 ampuller, det tar max 5 min.

Sen vet jag inte skillnaden på preparaten, min dr skrev ut Menopure. Jag höll på i 3 veckor sist (för 20 år sen) innan folliklarna dök upp så jag är lite långsam i starten :)

• Ripasso
    frucgsvensson skrev 2014-10-17 21:24:03 följande:

Blandar du alltså tre "glasburkar" med pulver (är det de som är ampullerna)?.

Jobbigt att vara seg i starten! Hur lång blir dina cyklar?

Jag blandar 2 glasburkar med en ampull, det är det som ingår i mitt "paket" som jag hämtar ut från apoteket.

Jag har ingen menstruation alls så mina cykler har jag ingen aning om. Men i fredags var jag hos min gynekolog, han såg en follikel på 4 mm. Så nåt händer det Glad
  • Ripasso
    frucgsvensson skrev 2014-10-17 21:24:03 följande:

Blandar du alltså tre "glasburkar" med pulver (är det de som är ampullerna)?.

Jobbigt att vara seg i starten! Hur lång blir dina cyklar?

Nej, jag menade att jag kört tre ampuller med läkemedel hittils. Varje ampull innehåller själva läkemedlet och det blandas med 2 glasflaskor som innehåller vätska. 

Jag har ingen menstruation alls så mina cykler har jag ingen aning om. Men i fredags var jag hos min gynekolog, han såg en follikel på 4 mm. Så nåt händer det Glad
  • Ripasso

För mig händer det ingenting :(

Är på dag 31 nu, har kört Menopure 450 IE nu i 6 dagar. Ska tillbaka till dr imorgon. Han säger att jag är trögstartad (har inte haft menstruation på 18 år). Känns lite som om det är meningen att vi inte ska ha fler barn... 

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?