Inlägg från: Mandelmassa |Visa alla inlägg
  • Mandelmassa

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej! Tänkte fråga om man får hoppa in här. Har läst igenom tråden för att få lite hopp. Stort grattis vattenlilja! Är på ovitrelle+8 ÄL+6 efter första omgången puregon 42 IE och insemination. Har tidigare provat pergotime enkel, enkel, dubbel men med dålig slemhinna som följd. Vi får nu 3 stimulerade inseminationer i väntan på IVF. Jag har PCO-stockar men i övr inga symptom på PCOs, reg mens 33-40 dgr men inte alltid ÄL. Hopplöst detta. Har fått 2 tidiga MF på drygt 1,5 år. Nu drar det i hö äggstock, den där det satt ett fint ägg på VUL. Detta är det enda som känns. Har inte fått en enda biverkning av Ovitrelle annars. Tänk om den inte funkar på mig...

Det går många minuter på två hela långa veckor
  • Mandelmassa

Frucgsvensson: ok, tack, jag är så trött på min egen nojjighet. Om jag får Ovitrelle för att ägget ska lossna så borde det ju göra det. Måste bara alltid tänka tvärtom. Nu ska jag för första gången sen allt detta började INTE testa innan utsatt datum. Och dit är det mer än en vecka (Sophiahemmet tog i så det knakade framåt). Varför ska det vara så svårt att låta bli. Kan inte tänka på nått annat.

• Mandelmassa

Frucgsvensson och attlangta01, jag har också trippelkontrollerat den sena inseminationen på SH och det verkar ju som att de vet vad de gör.. Har däremot inte fattat att det ska sexas i samband med att man tar ovitrellen. Förstör inte det spermaprovet, menar, det blir ju kort samlingstid då, bara 1,5 dygn max.

Från igår blev jag vrålhungrig. Helt okontrollerat sugen på precis allt. Åt precis allt också och idag har jag fortf samma sug i maggropen men är samtidigt övermätt, väldigt uppsvullen och mår illa. Tycker det mest liknar magkatarr. Är dödstrött hela tiden också men det är ju pga mörkret och för mkt jobb. Fortfarande långt kvar till bim.

• Mandelmassa

Har Ovitrelle gått ur kroppen efter 10 dagar och 2 timmar? Är ett svagt plus då ett riktigt plus även fast det bara är ÄL+8?

• Mandelmassa

Decibel84: för att försöka svara på dina utspridda funderingar, ägg spolas inte bort så länge du inte har ägglossat innan spolningen. Därför görs det alltid i början av en menscykel. Eftersom en spolning görs ultraljudslett så bedöms även äggstockarna och där kan det då finnas "fina ägg".

Du befinner dig just i en tråd som diskuterar alternativ till IVF. Grundpaketet är Pergo/puregon/menopur/gonal-f som stimulering och pregnyl/Ovitrelle för ägglossning eventuellt i kombination med insemination. Thats it. Inte så stora valmöjligheter alltså och inte så stor skillnad från IVF förutom kraftigare stimulering, äggplock och in vitro befruktning som ju en IVF innebär.

• Mandelmassa

Nu måste jag skriva av mig lite. Är nu på ÄL+11 ca, negativt test (har tjuvtestat imorse) men senaste dagarna harvjag varit så sjukt hungrig! Då menar jag verkligen galet hungrig, inte nått litet sötsug eller så. Känns som ett stort hål i magsäcken som aldrig blir helt nöjd men ok ca två timmar efter dubbla portioner. Vad i hela? Så har jag aldrig känt. Äter jag inte all denna mat så blir det bara värre och jag mår illa, är det någon som haft såhär innan bim? Är det ngn hormonbiverkan? Det är stört jobbigt!

• Mandelmassa

Frucgsvensson: ja, jag tror som du. Detta är magkatarr. En väldigt kraftig sådan. Oförändrad sen i torsdags. Gravid är jag knappast, känner som förut ingenting.

Är det någon mer än jag som blir stressad av all besök på SH. Tänker att arbetsgivaren inte gillar det alls. Hos mig är det ingen som vet. Har precis bytt arbetsplats också och då vill man ju verkligen inte framstå som jobbig.

• Mandelmassa

Sådär, börjar om igen. Cd1 idag, VUL imorgon. Förhoppningsvis hinner vi innan SH stänger för jul. Känns konstigt nog lättare att veta att en månads försök inte gick än att vänta ut det misslyckade försöket dagarna innan mensen kommer. Någonting lyfter upp mig ur hopplöshetens djupa avgrund så fort jag börjar blöda. Märkligt men bra ändå. Hepp hepp, pepp pepp. Nystart och spännande tider!

• Mandelmassa

Den här omgången hann jag bara med ett VUL cd 9, då var en blåsa 15 mm. Behövdes visst inte kollas mer då utan de växer ca 2mm per dag efter 12 mm ca. Tog Ovitrelle cd 11 och inseminerades idag, cd 13. Känns som raketfart. Jag som nästan aldrig har ÄL innan cd 19 normalt.

• Mandelmassa

Hur går det för er alla? Själv är det ny ostimulerad cykel denna gång pga stängt på SH.

• Mandelmassa
    LinneaSvea skrev 2015-01-14 10:34:22 följande:

Hjälp!

Hej alla, jag behöver verkligen er hjälp! Var hos gyn idag för att kolla äggblåsor, cd 12. Jag hade tyvärr bara EN äggblåsa som enligt honom var 23 mm och fin och tjock slemhinna. Är jättebesviken att det bara var ett ägg eftersom jag självstimulerat med Menopur 75 IE/dag från dag 2. Andra ggr när jag gjort det har jag haft mellan 3-4 äggblåsor i alla fall men det är väl förmodligen min ålder (fyller 45 i sommar) samt lågt AMH (pendlat mellan 0,2-0,8).

Nu till min fråga och undran, vi försöker ju bara hemma själva och i vanliga fall när jag kör pergotime har jag ägglossning mellan dag 14-18 men nu är jag bara på cd 12. Tycker ni att jag ska ta ovitrellesprutan i kväll och ha sex i morgon kväll efter 24 timmar eftersom ägget släpper ca 40 timmar efter sprutan.  Jag har aldrig haft en sådan här stor äggblåsa dag 12 förut och är rädd att det är en cysta som är kvar från föregående månad då jag hade en på 30 mm dag 12 men då hade jag ett par till på normala 17-18 mm.

Vad tror ni? Ska jag ta spruta eller är det min gamla cysta som har krympt bara?? Jag hade bara några småfolliklar förövrigt som inte var någon idé att mäta ens?.

Snälla kom gärna med tankar tips och vad ni tycker!!!

Vattenlilja; jag lider med dig, vet hur det känns, jag har själv varit där.... Det finns inga ord men tänk på att du inte är så gammal, det kommer att gå vägen! 

Ha en bra dag!                                                                      

Tar du Menopur utan läkares vetskap eftersom du uppenbarligen inte frågat din gyn om sprutplan. Det låter helt tokigt i mina öron. Kan mkt väl vara en cysta ffa om du haft en förra mån på samma stock. Om jag var du skulle jag fråga din gyn vad han/hon ansåg och inte manipulera själv. Alla cykler är olika.
  • Mandelmassa

LinneaSvea: jag hoppas du inte missförstod mig. Att jag ger dig ett råd du inte vill höra beror inte på elakhet/oförstående utan endast med komplikationer till eget laborerande i åtanke. Det finns ett skäl till varför FSH-analoger och hcg-koncentrat är receptbelagda. Att landstinget har åldersgränser kan vi inte påverka, däremot kan du genom dialog med din gyn få reda på när det är lämpligt/olämpligt med injektion. Stimuleras en cysta som växer till sig kan du ju i värsta fall få ta bort hela äggstocken. Värt att ha i åtanke.

• Mandelmassa

Jag hade tänkt en extra gång på de låga oddsen fler än två embryon skulle ha, tänkt att det ändå inte skulle hända för jag har ju inte blivit gravid hittills, legat i trots allt och sen förmodligen varit lite orolig... ;)

Har inte varit här på ett tag men är nu på ÄL+5 efter tredje omgången puregon ovitrelle. Hade 2 mogna blåsor för första gången. Nu har jag haft molvärk från ÄL+1-4, idag ömma bröst och extremt svullen mage. Så trött på alla symtom alltid. Ni som haft två blåsor, blev symtomen mellan ÄL och bim värre än vanligt?

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?