• Um3

Använda micron fastän lampan är slut/trasig?

Hej!

Jag hoppas att jag har postat detta i rätt kategori.

Jag har en gammal microvågsugn (8 år). Idag upphörde lampan att fungera. Med tanke på åldern så är den nog slut. Finns det någon risk med att använda micron även om lampan är slut, kan den gå sönder av att man kör den?

Jag lagar aldrig mat i den, har den bara för att tina bröd och värma mat. Att jag inte "ser" in i den längre har ingen betydelse.

Tack på förhand till alla som läser och (förhoppningsvis) svarar.

• Svar på tråden Använda micron fastän lampan är slut/trasig?
  • Fia 28

Lampan har inget med mikrons funktions att göra, den gör bara så att du ser vad du har där inne. Kan du inte byta lampan förresten?

• Fagerlund
    Fia 28 skrev 2014-02-21 13:41:43 följande:
    Lampan har inget med mikrons funktions att göra, den gör bara så att du ser vad du har där inne. Kan du inte byta lampan förresten?
    Om du inte byter lampa kan den explo fan dera.
  • Fia 28
    Fagerlund skrev 2014-02-21 13:43:57 följande:
    Om du inte byter lampa kan den explo fan dera.
    Varför skulle den göra det?
  • Um3

Kan tyvärr inte byta lampa.

Det låter inte bra att den kan explodera. Jag får ställa in mig på att köpa en ny. Tråkigt för jag gillar den jag har, gammal trotjänare...

Tack för svaren!

• Nyfikna72

De bara driver med dig, finns inget som kan explodera.........värmer den lika bra som förut så använd den du.

• Fagerlund
    Um3 skrev 2014-02-21 13:57:18 följande:
    Kan tyvärr inte byta lampa.

Det låter inte bra att den kan explodera. Jag får ställa in mig på att köpa en ny. Tråkigt för jag gillar den jag har, gammal trotjänare...

Tack för svaren!
    Du kanske kan köpa en bygglampa som du ställer i köket, som lyser in i ugnen när du vill kolla läget på bullarna?
  • Purpurbräcka

Vi använde mikro med trasig lampa i flera månader. Jag kan inte föreställa mig något sätt på vilket det skulle vara farligt. Det var bara lite opraktiskt ibland när man inte kunde se vad som hände där inne. Att torka upp 2 dl överkokt chokladsås är jobbigt...

I skuggan av varje stor man står en kvinna med känslig hy.
  • Um3

Tack, men jag behöver inte se det som jag värmer, jag kan den utantill.

Bygglampa verkar väldigt omständligt att ha i köket. 

Tack för alla svar!

Nu lämnar jag tråden.

• Fagerlund
    Purpurbräcka skrev 2014-02-21 14:33:54 följande:
    Vi använde mikro med trasig lampa i flera månader. Jag kan inte föreställa mig något sätt på vilket det skulle vara farligt. Det var bara lite opraktiskt ibland när man inte kunde se vad som hände där inne. Att torka upp 2 dl överkokt chokladsås är jobbigt...
    Varför inte byta lampa?
  • Purpurbräcka
    Fagerlund skrev 2014-02-21 14:39:01 följande:
    Varför inte byta lampa?

Det gick inte. Tillverkaren hade nog tänkt sig att själva ugnen skulle gå sönder före lampan, så den gick inte att bryta sig in i.
  • Fagerlund
    Purpurbräcka skrev 2014-02-21 14:49:17 följande:

Det gick inte. Tillverkaren hade nog tänkt sig att själva ugnen skulle gå sönder före lampan, så den gick inte att bryta sig in i.
    Det går visst.
  • Purpurbräcka
    Fagerlund skrev 2014-02-21 14:52:25 följande:
    Det går visst.

Ja, är det så viktigt för dig kan vi väl säga så.
Svar på tråden Använda micron fastän lampan är slut/trasig?