Styvmammor
Hej,
Jag lever i styvfamilj sen 5 år, mitt barn, hans barn och vårt gemensamma. Det började bra men har blivit svårare och svårare. Felet vi gjorde var att vi inte satte oss ner INNAN vi flyttade ihop och bestämda vilka regler som ska gälla i vårt gemensamma hem för dem som bor här. Det har lett till mycket konflikter kring vad barnen förväntas hjälpa till med, speciellt som det är ganska stor åldersskillnad mellan äldsta och yngsta. Mannen är i mina ögon för mesig och ställer inga krav alls på sina, de kommer hit och bara dräller allt runt sig. Jag försöker få mina att hjäpa till, vilket är svårt eftersom de dels är yngre och dels inte fattar varför de ska hjäpa till när inte de större gör det. Säger jag till hans barn blir både de och han irriterade och jag har nu - givetvis - blivit "den elaka styvmamman". Vilket ingen av oss trodde när vi var nyförälskade och inget av barnen kommit in i tonåren än.... Så prata igenom allt noggrannt INNAN ni flyttar ihop och se till att vara enade inför barnen. Då kan det blir riktigt bra om kärleken finns.