Inlägg från: Anonym (elak styvmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (elak styvmamma)

Styvmammor

Jag får inget direkt stöd av min man, tyvärr. Det är ok att han irriterar sig på mitt barn, jag kan ta det, han är inte hennes biologiska pappa och eftersom jag också blir irriterad på henne ibland måste såklart andra få bli det också. Problemet är att INGEN får irritera sig på hans "prinsessa" - speciellt inte jag. Men jag får gärna säga ifrån till vår gemensamma. Begriper inte rikitgt hur han tänker ärligt talat........

Anonym (Linda) skrev 2014-02-23 11:35:35 följande:
    Allting är väl alltid biomammansfel härinne, allt från att barnet är ouppfostrat till att saker inte fungerar? Väldigt sällan pappan som gjort något fel utan alltid mamman eller barnet.
    Jag kan inte uttala mig om biomamman i mitt fall, lever inte med henne. Men pappan är i mångt och mycket alldeles för flat mot sina barn från tidigare förhållande. Sen hur barnen är hemma hos mamman bryr jag mig inte om, det är hennes huvudvärk.
    nymedlem skrev 2014-02-23 14:38:42 följande:
    Det är fantastiskt roligt och givande att mannen hade en dotter med sig in i vårt förhållande. En enorm BONUS i vår familj var hon. Hon var 11 år när vi flyttade ihop och jag älskar henne mycket! Förhållandet tog slut för cirka 1 år sedan men det hade inget med styvfamiljslivet att göra.

Jag vet inte vad du menar med att "få ork och tålamod" ? Jag behöver inget mer tålamod bara för att jag har ett bonusbarn i min familj, inte mer ork heller. Hon ingår i familjen lika mycket som vi andra inklusive mitt barn såklart.

Mannen har även en son som dock är vuxen och inte bodde hemma längre - tyvärr.  Han och jag funkar superbra tillsammans. En jättefin kille!

Biomamman till dottern är helt okej, hade inte så jätte mycket kontakt med henne men har heller inget emot henne. Dottern pratade mycket om sin mamma och det tycker jag är bra. {#emotions_dlg.flower}  Sonens mamma har jag knappt pratat med,  så där har jag ingen direkt uppfattning.

Jag ser INGET negativt med bonusbarn! Har en ny man nu som har 2 barn och det är alltid en bonus för min del! Han är en bra pappa och en bra man. Biomamman till dessa barn har jag aldrig träffat - ännu.
    Undrar bara om du har egna barn sen tidigare förhållande, eller gemensamma med den du lever med? 
    Anonym (bonusmamma) skrev 2014-02-24 06:49:38 följande:
    Förstår inte hur man kan fortsätta en relation där man inte har kärlek till bonusbarnen.. Undrar om ni verkligen försökt tillräckligt för att få en bra relation med bonusbarnen? Själviskt äckligt vuxet beteende... Stackars barn som måste konkurera med er... Har levt med pappas tjej i ung ålder som alltid favoriserat sina på alla sätt.. Finns inga ord för hennes försvar.. Aldrig i livet att jag skulle göra likadant nu när jag har en bonus.. Han är den bästa tiden på dagen! Och skulle jag inte känt så, då hade jag lämnat relationen oavsett!
    Jag kan bara tala för mig själv, men i mitt fall har ju känslorna tagit stryk och mattats av på grund av att pappan inte anser att jag får lov att ställa samma krav på hans barn som på mina egna, och att både han och fr a 15-åringen tar det som personliga påhopp när jag t ex ber henne plocka undan efter sig. Det skapar en irritation hos mig som barnet förstås märker och så kommer man in i en ond spiral. Föräldrarna har ett jätteansvar när de väljer att bilda familj med någon ny - man måste få kunna ha samma krav på bonusar som på biobarn och säga till dem om samma saker utan att det tas som personliga påhopp när det handlar om bonusen men är helt ok när det handlar om biobarnet.
    Anonym (elak styvmamma) skrev 2014-02-24 08:51:29 följande:
    Jag kan bara tala för mig själv, men i mitt fall har ju känslorna tagit stryk och mattats av på grund av att pappan inte anser att jag får lov att ställa samma krav på hans barn som på mina egna, och att både han och fr a 15-åringen tar det som personliga påhopp när jag t ex ber henne plocka undan efter sig. Det skapar en irritation hos mig som barnet förstås märker och så kommer man in i en ond spiral. Föräldrarna har ett jätteansvar när de väljer att bilda familj med någon ny - man måste få kunna ha samma krav på bonusar som på biobarn och säga till dem om samma saker utan att det tas som personliga påhopp när det handlar om bonusen men är helt ok när det handlar om biobarnet.
    Vill bara tillägga att med krav menar jag då vardagliga saker som att plocka undan när man ätit, städa efter sig om man bakat, lägga smustiga kläder i tvättsäcken (inte på vardagsrumsgolvet eller i soffan) och hjälpas åt att hålla ordning i gemensamma utrymmen som t ex vardagsrum genom att plocka undan det man tar fram (spel, pappar, DVD-filmer mm). Sen skolgång, läxor, hur dom väljer att ha det på sina rum, hur dom klär sig, vilka dom umgås med mm det får bioföräldrarna ta ansvar för. Där kan jag stötta om ösnkemål finns, men har ingen egentlig rätt att lägga mig i. Men i vårt gemensamma hem anser jag mig ha rätt att förvänta mig samma "hjälp" av alla som bor där.
    Anonym (.) skrev 2014-02-24 13:16:19 följande:
    Hatar det. Inte pga barnen utan pga maken! Han är så jävlaaaaa mesig när det kommer till hans ungar. Min unge säger han till om han gör något han inte får/ska, tjatar, springer iväg osv osv. 
    Men hans.. Nej aldrig på världskartan. Hans barn kan springa ut mitt i vägen, ta saker från affären, tjata om godis/glass/kakor, vara uppe långt långt in på kvällen/natten. Spela tvspel mitt på dagen osv. 

Här är det värsta. I denna familjen- när enbart mitt barn är här, så har vi reglerna: Inget tvspel före 17.30 på kvällen, inga godsaker på vardagar, komma i säng kl 20, senast 21. Springer man ifrån, gör saker man inte får, inte lyssnar osv så får det konsekvenser i form av att inte få spela tvspel på kvällen. Man får EN varning och lyssnar man inte så blir tvspelet indraget. Punkt. 

Detta är regler min make har för min son! Som han satte upp för mitt barn när vi blev ett par, jag tyckte det var rimliga regler och står således fast vid dom. 
    MEN, när hans ungar är här gäller absolut inte dessa regler. Ånej! Då tar han bort alla regler och ungarna får dra katten i svansen, rida på hunden, springa ut i gatan, spela tvspel kl 13 på dagen, äta godis på vardagar and we can go on and on. 

Sätter JAG ner foten så bemöts jag av: Fan vad du gnäller och tjatar på dom! Jag tar dom och flyttar in hos min mamma så skiljer vi oss. 

Och ja, jag har försökt att kommunicera med min man. Utan respons. Han säger bara att hans barn är beeeebisar ännu. Herregud, äldsta är 11 år och maken hjälper honom att dela maten!! Jisses.. 

Är så jävla less på allt så jag vill bara dra. MEN, vi har ett gemensamt barn också samt gifta så det är inte så lätt att bara skita i allt.. 
    Låter nästan ännu värre än min man ju - han har iallafall inte satt upp några regler för mitt barn. I övrigt låter det väldigt likt med skillnaden att hans är lite äldre än din mans. Han delar inte maten åt 15-åringen, men han gör fortfarande varm choklad till henne på morgonen och fixar allt som oftast hennes mackor. Say no more....
    Anonym (.) skrev 2014-02-24 13:52:24 följande:
    Åhhh...! Blir arg bara jag skriver.. En gång hoppade ena av hans barn sönder tre stycken bilar som stod på en parkering. Alltså hoppade på taken, huvarna och bagaget samt sparkade sönder backspeglarna. 
    När detta då kommer fram till mig av en socialsekreterare och jag tar upp det med maken som ännu inte hunnit få ta del av informationen bemöts jag av: Amen vafan! Du bara hittar fel på mina barn! Du leeetar fel! Mina barn skulle aaaaldrig göra så!

Ja jo.. Jag letar fel. DOM FINNS JU PRECIS FRAMFÖR NÄSAN! 
    Ett av de "ofelbara" barnen i vår familj har lyckats hamna på akuten, medvetslös med nästan 3 promille i blodet. Mannens syn på det hela var att "hon råkat illa ut". Jodå - hon blev nog bunden och sondmatat tror jag också. Jag hade inte fått veta nåt om det inte varit för att polisen av ringde hem till just oss när de hittat hennes övergivna grejor på stan (mobil, plånbok mm), jag har telefonen på sängbordet. Mannen hade fått sms av dotterns mamma, smitit iväg till akuten utan att väcka mig och förmodligen räknat med att vara tillbaka innan jag vaknat på  morgonen så att jag aldrig skulle få veta nåt. Trist bara att dottern var så packad att hon inte fick med några av sina pinaler så att polisen hittade dem och att hemnumret stod där så det var mig de ringde. Gick inte riktigt att mörka då från mannens sida. Säger inte att jag på nåt sätt tycker det var kul eller bra att hon söp sig full och hamnade på akuten, men mannens inställning ger mig krupp.
    Anonym (Fd styvmorsa) skrev 2014-02-24 16:24:53 följande:

Förstår inte hur folk orkar stanna kvar i sina dysfunktionella familjekonstellationer.

Jag skulle bara sagt "ja, du vet var dörren är" om min partner hade börjat hota mig och inte klara av att samarbeta.
    Lever man i styvfamilj innebär det ju att man redan "misslyckats" en gång (eller iallafall någon av parterna) och då vill man kanske så innerligt få det att funka och vill så gärna tro att det kan bli bättre att man nästan blir dum. Jag inser att jag borde satt ner foten för längesen, men det inser jag nu efter 5 år. 5 år där vi hunnit få ett barn tillsammans, de andra barnen hunnit fästa sig vid varandra och vi skapat mycket gemensamt. Min 9-åring har, trots våra svårigheter, aldrig varit så trygg som nu. Då är det inte så lätt att bryta upp. Men man kan inte bara gå och vänta passivt, man måste verkligen göra ett aktivt val att ta tag i saker för en sak är j-ligt säker och det är att i styvfamiljer så löser problemen sig inte av att man försöker vänta ut dem - de blir bara värre. Jag ska tvinga med min man på familjerådgivning - det är han skyldig inte minst barnen innan han väljer att kasta in handduken. Det värsta som kan hända är att det inte hjälper ett dugg, men det kan ju faktiskt också funka. Så jag tänker ta mig i kragen och göra en seriös kraftansträngning och ställa krav på mannen att göra det samma. Funkar det inte så får vi ju inse att det är kört, men då har vi iallafall med "proffshjälp" kommit fram till det och inte bara gett upp av lathet och inställningen att "det går ändå inte".
Svar på tråden Styvmammor