• kerstinsmide

Styvmammor

Jag är styvmamma/plastmamma/bonusmamma till en finfin liten tjej på snart 6 år. Hon är underbar, men som alla småbarn så testar hon ens gränser. Klart att det tär på tålamodet men är ganska säker på att mitt tålamod kommer tryta precis lika mycket med mitt kommande barn också. :) Jag har aödrig varit speciellt barnkär förut men denna tjej rotade fast sig rejält i mitt hjärta. Jag och hennes pappa var väldigt försiktiga med att visa att vi var tillsammans i början. Var inte så svårt då jag Har känt honom i över 3 år men det var först för ett år sedan som vi blev tokkära och började dejta. Hon blev bäldigt glad när.vi berättade att jag skulle bo med dem och så. Jag har en "mammaroll" för henne. Jag och hennes pappa har samma syn på uppfostran och biomamman likaså. Vissa saker är väl olika i de båda hemmen men det förstår flickan också. Hemma hos pappa bestämmer vi och hos mamma bestämmer mamma. Inga stora saker som skiljer sig åt. Dock så önskar jag att vi alla tre kunde ha bättre kommunikation. Bara i största allmänhet. Min sambo och biomamman hatär haft det ganska turbulent i sitt förflutna, men det känns verkligen som att det är.på bättringsvägen. Som att hon litar lite mer på min sambo nu sen jag kom in i bilden. :) Jag hade aldrig stått ut i ett förhållande om jag inte tålde min partners barn. Förstår inte hur vissa sryvmammor/pappor kan skrova att de -hatar- sina bonusbarn?? :s förstår inte heller de människor som tillåter att ens barn växer upp med någon som avskyr dem. Usch.

• kerstinsmide
    Anonym (glad styvmor) skrev 2014-02-23 21:16:34 följande:
    Det låter ganska likt vår situation. Jag skulle aldrig säga något illa om hennes mamma, även om man inte håller allt lika. Men jag tycker att det kan vara svårt att förhålla sig till henne, även om jag tror det går över efter några år när man känt av alla situationer. Jag är gravid i 10:e veckan och hoppas att jag aldrig ska behandla barnen olika. Det kan ju bli åt fel håll med att man överkompenserar barnet som inte är ens eget. Att jag förmodligen kommer älska mitt eget barn mer än vad jag älskar min styvdotter är en jättejobbig tanke.

Jag tror nog att kärleken till de båda barnen kommer att vara olika. :) tror nog att jag kommer älska dem lika mycket men ändå på olika sätt. Min bonusdotter är ju det barn som fick mig att inse att jag nog en dag ville ha barn trots allt. Så hon kommer alltid ha en speciell plats hos mig. Jag ska få bebis nu om 7 veckor är det tänkt. ^^ vi blev ganska hastigt oplanerat gravida men lika glada är vi för det! :D Biomamman är också glad för vår skull.och även för sin dotter. Min sambo och biomamman fick henne när de var ganska unga så hon har inga syskon sen innan och inga kusiner osv. Så hon har längtat efter ett syskon. :)
  • kerstinsmide
    Anonym (Fd styvmorsa) skrev 2014-02-23 21:34:16 följande:
    Det verkar finnas en omedveten vilja hos dig att ta över barnet verkar det som. Låter som du trots allt vet bäst.

När det kommer till barnuppfostran så tycker väl de flesta att de vet bäst? Inget ovanligt/konstigt med det. Tycker dock inte att det alls verkar som att hon vill "ta över" barnet, bara vara mer delaktig i hennes liv. Vilket hon verkar hålla tillbaka på i nuläget då de inte känner varandra så bra än, hon och biomamman. Väldigt förnuftigt, tycker jag. :)
  • kerstinsmide
    Anonym (glad styvmor) skrev 2014-02-23 23:20:59 följande:
    Grattis :) Även det är faktiskt ganska samma situation. De fick henne unga, hon har inga syskon och inga kusiner. Hon är omgiven av vuxna som älskar henne från alla håll, men väldigt mycket ensambarn. Jag är bara i vecka tio, så vi väntar ett par veckor till med att berätta!

Dockan här hemma är väldigt lillgammal i många lägen då hon mest umgås med vuxna. Har tillochmed hänt att vi fuskat med dagistider någon enstaka gång bara för att hon ska få vara lite mer med kompisarna på förskolan. :) för där är hon verkligen som ett barn. ^^ vi bettade inte för bonus förens efter ultraljudet i vecka 18. Så att vi hade något konkret att visa henne. Så att det blev lite mer förståeligt eller ja, greppbart kanske man ska säga. ;p
  • kerstinsmide
    Anonym (glad styvmor) skrev 2014-02-23 23:53:21 följande:
    Lillgammal är denne också, det blir väl så :) Jag är ledig varje vardag veckan hon är hos oss, men enligt dagispersonalen så är jag inte "skyldig" att vara hemma med henne. Så jag lämnar henne onsdag och torsdag kl 8-13 Då är det lite roliga grejer som att gå till skogen och gympa :) Vi har lagt fram lite bebisböcker och sånt hemma som hon läser och bläddrar i, och pratar mycket om barn än så länge. Jag tänkte att hon ska få följa med på ultraljudet och ev även något annat barnmorskebesök. Hon kan vara lite avundsjuk av sig, hon är ju väldigt van vid odelad uppmärksamhet, så vi försöker inkludera henne så mycket vi kan. Trycka på att det inte bara är min och hennes pappas utan även hennes bebis, familj och lillasyster. Hon har aldrig uttalat avundsjuka mot ett syskon utan vill ha ett (i alla fall en syster :)), men än så länge finns det ju inte heller. Har ni några sådana bekymmer?

Inte än. :) men jag tror nog att hon inte inser hur mycket tid bebisen kommer ta. Hon är väldigt barnkär och älskar att gulla med barn. Dock så tror jag det kommer bli lite besvär sen när hon inser att bebisen kanske kommer först i början innan jag lärt mig "svängarna" som mamma så att säga. ^^ hon är ju väldigt van vid uppmärksamhet och att aldrig behöva dela den. Hon kan även vara lite så på förskolan att hon vill ha mest uppmärksamhet. Hon är aldrig elak, men väääääldigt pratglad :P
  • kerstinsmide

[quoär ju =72597051][quote-nick]Anonym (elak styvmamma) skrev 2014-02-24 08:51:29 följande:[/quote-nick]

Anonym (bonusmamma) skrev 2014-02-24 06:49:38 följande:
    Förstår inte hur man kan fortsätta en relation där man inte har kärlek till bonusbarnen.. Undrar om ni verkligen försökt tillräckligt för att få en bra relation med bonusbarnen? Själviskt äckligt vuxet beteende... Stackars barn som måste konkurera med er... Har levt med pappas tjej i ung ålder som alltid favoriserat sina på alla sätt.. Finns inga ord för hennes försvar.. Aldrig i livet att jag skulle göra likadant nu när jag har en bonus.. Han är den bästa tiden på dagen! Och skulle jag inte känt så, då hade jag lämnat relationen oavsett!
    Jag kan bara tala för mig själv, men i mitt fall har ju känslorna tagit stryk och mattats av på grund av att pappan inte anser att jag får lov att ställa samma krav på hans barn som på mina egna, och att både han och fr a 15-åringen tar det som personliga påhopp när jag t ex ber henne plocka undan efter sig. Det skapar en irritation hos mig som barnet förstås märker och så kommer man in i en ond spiral. Föräldrarna har ett jätteansvar när de väljer att bilda familj med någon ny - man måste få kunna ha samma krav på bonusar som på biobarn och säga till dem om samma saker utan att det tas som personliga påhopp när det handlar om bonusen men är helt ok när det handlar om biobarnet.[/quote] Ja men absolut, då förstår jag att känslorna mattats ner. Tonåringar är väl inte lätta till att börja med! Sen om alla inte har samma regler i hushållet så skapar ju det förvirring tycker jag. Du borde väl prata med din sambo ordentligt. Och med 15pringen. Att de regleena gäller alla. Oavsett om man är där varje dag eller varannan vecka.
  • kerstinsmide
    Anonym (elak styvmamma) skrev 2014-02-24 08:55:36 följande:
    Vill bara tillägga att med krav menar jag då vardagliga saker som att plocka undan när man ätit, städa efter sig om man bakat, lägga smustiga kläder i tvättsäcken (inte på vardagsrumsgolvet eller i soffan) och hjälpas åt att hålla ordning i gemensamma utrymmen som t ex vardagsrum genom att plocka undan det man tar fram (spel, pappar, DVD-filmer mm). Sen skolgång, läxor, hur dom väljer att ha det på sina rum, hur dom klär sig, vilka dom umgås med mm det får bioföräldrarna ta ansvar för. Där kan jag stötta om ösnkemål finns, men har ingen egentlig rätt att lägga mig i. Men i vårt gemensamma hem anser jag mig ha rätt att förvänta mig samma "hjälp" av alla som bor där.
    Knasiga familjeliv... försöker igen!

Ja men absolut, då förstår jag att känslorna mattats ner. Tonåringar är väl inte lätta till att börja med! Sen om alla inte har samma regler i hushållet så skapar ju det förvirring tycker jag. Du borde väl prata med din sambo ordentligt. Och med 15pringen. Att de regleena gäller alla. Oavsett om man är där varje dag eller varannan vecka.
  • kerstinsmide
    Anonym (elak styvmamma) skrev 2014-02-24 14:16:04 följande:
    Ett av de "ofelbara" barnen i vår familj har lyckats hamna på akuten, medvetslös med nästan 3 promille i blodet. Mannens syn på det hela var att "hon råkat illa ut". Jodå - hon blev nog bunden och sondmatat tror jag också. Jag hade inte fått veta nåt om det inte varit för att polisen av ringde hem till just oss när de hittat hennes övergivna grejor på stan (mobil, plånbok mm), jag har telefonen på sängbordet. Mannen hade fått sms av dotterns mamma, smitit iväg till akuten utan att väcka mig och förmodligen räknat med att vara tillbaka innan jag vaknat på  morgonen så att jag aldrig skulle få veta nåt. Trist bara att dottern var så packad att hon inte fick med några av sina pinaler så att polisen hittade dem och att hemnumret stod där så det var mig de ringde. Gick inte riktigt att mörka då från mannens sida. Säger inte att jag på nåt sätt tycker det var kul eller bra att hon söp sig full och hamnade på akuten, men mannens inställning ger mig krupp.

Den ungen behöver ju stränga händer från någon. Sjukt vilken dålig inställning av pappan att försöka mörka det för dig. Hoppas verkligen aldrig att min karl skulle göra så. Inte för att jag tror det. Han vet att jag skulle bli så jäkla arg om jag fick reda på det i andra hand att det inte är värt det. Bor man under samma tak så är det samma regler för alla. Biobarn eller ej!
Svar på tråden Styvmammor