Inlägg från: Anonym (Linda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Linda)

Styvmammor

Ann Cistrus skrev 2014-02-22 12:15:50 följande:
    Jag tror att det är en milsvid skillnad på hur det är beroende på om man har egna barn med sig in i förhållandet eller inte. Det är absolut avgörande för hur det går hurdan förälder partnern är och hur förälderns förväntningar på styvföräldern ser ut. 

Förhållanden där styvföräldern ganska omgående förväntas ta ansvar för styvbarnet verkar i 99 fal av 100 vara dömda att misslyckas. 
    Fast många bonusmammor vill ju ta en massa ansvar och slår nästan knut på sig i början för att hitta på saker och ta ansvar för barnen. Det tror jag också är en anledning till att det fallerar, det går för fort för barnen och snart är "smekmånaden/närmanadefasen slut, pappan har lärt sig att lägga över allt ansvar på henne tidigt och biomamman brukar inte bli glad över att helt plötsligt fått barn tillsammans med pappans nya istället för pappan. Där tror jag det även krävs att pappan sätter ner foten och bromsar och faktiskt TAR ett föräldraansvar för barnen.
  • Anonym (Linda)
    Gung Ho skrev 2014-02-23 11:32:57 följande:
    Verkar mest som att majoriteten ovan valt fel män... Sen flyttar man huvuddelen av irritationen på barnen och biomamman (som säkert också en gång valt fel man), för då faller minst 'skuld' på en själv.. (Att man haft dåligt omdöme)..
    Allting är väl alltid biomammansfel härinne, allt från att barnet är ouppfostrat till att saker inte fungerar? Väldigt sällan pappan som gjort något fel utan alltid mamman eller barnet.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Fd styvmorsa) skrev 2014-02-23 21:34:16 följande:

Det verkar finnas en omedveten vilja hos dig att ta över barnet verkar det som. Låter som du trots allt vet bäst.
    Kan bara instämma i det.

Fungerar det hemma och båda föräldrarna är nöjda, varför skall då en tredje part börja tycka, tänka, köpa och greja. Tydligen räcker det inte för en del att "bara" få vara en ibland viktig extra person i barnets liv.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (bi) skrev 2014-04-04 09:55:36 följande:
    jag fattar faktiskt inte varför ni skaffar kids med dessa män? hur kan man skaffa barn med någon som har så olik syn på uppfostran? skyll er själva liksom, det kan ju inte ha kommit som nån jätteöveraskning...
    Det undrar jag med i synnerhet som det klagas på hur uselt de uppfostrar och tar hand om sina första barn, varför vill man då skaffa fler barn med samma karl, och vad händer vid ytterligare en separation, då har alltså denna klåpare till urusla pappa halva tiden att uppfostra även bonusmammornas egna barn till misär.
Svar på tråden Styvmammor