• Anonym (Hur många gånger)

Hur många gånger kan man köra vårdnadstvist i tingsrätten?

En undran bara när detta ska ta slut... berätta om liknande erfarenheter och hur gick det sen?

Två vårdnadsutredningar på kort tid.
    Vårdnadstvist 1 - jag fick ensam vårdnad interimistiskt och även därefter baserat på vårdnadsutredning nr 1
    vårdnadstvist nr2 då han inte var nöjd - beslut att inte göra ny vårdnadsutredning - resultat gemensam vårdnad
    Han överklagade och ville ha ensam vårdnad och fick inte prövningstillstånd i hovrätten
    tre veckor senare ny stämning i tingsrätten = vårdnadstvist nr 3
    vårdnadsutredning nr 2 genomgås och nu väntas huvudförhandling... igen... för samma sak... barnen har tagit skada av att pappan tvistar...
    Soc. vet om det men... "vi kan inte göra något han har rätt att tvista"....
    Vårdnadsutredning 2 säger gemensam vårdnad ok jag är nöjd med det men inte han... och han har klart och tydligt uttryckt i vårdnadsutredningen att om jag får ensam vårdnad igen då ska han starta en ny vårdnadstvist igen... därför och endast därför har vårdnadsutredarna sagt gemensam vårdnad. När ska det ta slut?

• Svar på tråden Hur många gånger kan man köra vårdnadstvist i tingsrätten?
  • Anonym (Zz)

Det tar slut den dagen barnen är myndiga

Anonym (Zz) skrev 2014-02-22 11:33:30 följande:
    Det tar slut den dagen barnen är myndiga
    Det måste ju vara ett lagfel. Så barnen ska få ta skada tills de blir myndiga av hans tvistande?
  • hymafr

Han kan mycket väl vilja köra detta i rätten tills du ger upp för att du helt enkelt inte har pengar kvar till advokat. Detta hände en manlig arbetskamrat till mig. Hans ex sa att om han inte skrev på att hon fick ensam vårdnad skulle hon fortsätta i rätten för evigt. Eftersom han redan var fast hos kronofogden så skrev han på.
    Kontra - kräv ensam vårdnad igen eftersom han håller på och krånglar och inte nöjer sig med gemensam vårdnad, dvs försvårar ert samarbete.

hymafr skrev 2014-02-22 13:15:29 följande:
    Han kan mycket väl vilja köra detta i rätten tills du ger upp för att du helt enkelt inte har pengar kvar till advokat. Detta hände en manlig arbetskamrat till mig. Hans ex sa att om han inte skrev på att hon fick ensam vårdnad skulle hon fortsätta i rätten för evigt. Eftersom han redan var fast hos kronofogden så skrev han på.
    Kontra - kräv ensam vårdnad igen eftersom han håller på och krånglar och inte nöjer sig med gemensam vårdnad, dvs försvårar ert samarbete.
    Ja men det måste ju fortfarande vara lagfel nånstans. Här straffas barnen av hans tvistande och jag har kontrat varje gång och jag fick ensam vårdnad i första vändan. Nu måste han väl ha bevisat att han inte kan ha gemensam vårdnad?!
  • Anonym (Zz)
    Anonym (Hur många gånger) skrev 2014-02-22 14:20:48 följande:
    Ja men det måste ju fortfarande vara lagfel nånstans. Här straffas barnen av hans tvistande och jag har kontrat varje gång och jag fick ensam vårdnad i första vändan. Nu måste han väl ha bevisat att han inte kan ha gemensam vårdnad?!

Tvisten är mellan er vuxna inte barnen så hur straffas de menar du?
    Anonym (Zz) skrev 2014-02-22 16:56:54 följande:

Tvisten är mellan er vuxna inte barnen så hur straffas de menar du?
    Så klart de påverkas då de får gå igenom vårdnadsutredningar gång på gång och ska höras i all oändlighet. De tar illa vid sig när pappan talar illa och håller på. Ekonomin påverkas då båda måste stå för sina rättegångskostnader och det gynnar verkligen inte barnen om båda föräldrarnas ekonomi körs i botten. Vårdnadstvister är bara tragiskt för alla parter och kostar samhället mycket pengar i utredande. De enda som gynnas är advokaterna.
  • Anonym (Zz)
    Anonym (Hur många gånger) skrev 2014-02-22 22:20:51 följande:
    Så klart de påverkas då de får gå igenom vårdnadsutredningar gång på gång och ska höras i all oändlighet. De tar illa vid sig när pappan talar illa och håller på. Ekonomin påverkas då båda måste stå för sina rättegångskostnader och det gynnar verkligen inte barnen om båda föräldrarnas ekonomi körs i botten. Vårdnadstvister är bara tragiskt för alla parter och kostar samhället mycket pengar i utredande. De enda som gynnas är advokaterna.

Men nu använder du uttrycken skadas och påverkas olika i sammanhanget vilket pratar du om? Min fråga är från ursprungscitatet hur skadas barnen för det skrev du att de gör
  • Anonym (k)

Om du är nöjd med gemensam vårdnad, hur kommer det sig då att ni inte hade det från början? Du verkar ju också vara med i den här konflikten. Om du tycker att tvisten är skadlig för barnen så borde du väl inte kontringstvista?

• Kjell2

Hur många gånger sim helst. Men tingsrätten kan, om stämningen anses onödig, tilldöma att förlorande part står för motpartens rättegångskostnader

• Anonym (IQ)
    Anonym (Hur många gånger) skrev 2014-02-22 11:42:49 följande:
    Det måste ju vara ett lagfel. Så barnen ska få ta skada tills de blir myndiga av hans tvistande?
    Varför blir barnen drabbade? Drar du in dem i konflikten?
Svar på tråden Hur många gånger kan man köra vårdnadstvist i tingsrätten?