Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Kvarg

Voluptuous Shalimar skrev 2014-02-23 12:35:36 följande:
    Du vet att de smaksatta är rena sockerbomberna? Då kan man lika gärna äta några skedar Big Pack.
    Nja... inte riktigt.... men nästan =P
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-02-23 13:30:51 följande:
    Näringsinnehåll Arla vaniljkvarg: 
    Näringsvärde per 100g
    Energi 650 kJ/140 kcal
    Fett 7,5 g varav mättat fett 4,7 g
    Kolhydrat 16 g varav sockerarter 15 g
    Protein 7,1 g

Näringsinnehåll Big pack vanilj light (faktiskt godare än vanliga vaniljen, och jag brukar INTE gilla light annars):
    Kj / Kcal: 560 kJ (130 kcal) per 100 g Protein: 2,7 g per 100 g Kolhydrater: 16 g per 100 g Fett: 5,5 g per 100 g
    Jag tittade på vailjkvarg kontra big pck vanilj som INTE är light.... vilket torde vara mer rättvist eftersom kvargen inte heller är lightversion....
  • Aniiee
    scaras skrev 2014-02-23 13:53:07 följande:
    Jojo, det är klart alla fattar att sånt med tillsatt smak som är sött innehåller mer än naturella alternativ. Nu käkar vi ju detta oftast till frukost och där tycker jag inte att välja glass istället ens är något att fundera på. Men skulle gärna köpa kvarg i Big Packens 2 liters burkar Tungan ute
    =) Kvarg är gott.

Kvarg i baket tycker jag om. Kladdkaka med kvarg, Sockerkaka med kvarg, bullar med kvarg..... Undrar hur det skulle bli med pannkaka med kvarg..... 
  • Aniiee
    scaras skrev 2014-02-23 14:17:44 följande:
    Kladdkaka med kvarg lät gott, hur gör du då? Gör det stor skillnad på smaken?
    Den blir mycket syrligare. Jag byter ut matfettet rakt av, bara.
  • Aniiee

Eller "mycket" syrligare. Men lite åt det hållet.

• Aniiee
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-02-23 16:51:21 följande:
    Rättvist eller ej, glassen är godare i lightvarianten och definitivt 100 ggr godare än kvarg. 

Jag tror jag föråt mig på kesella när jag "upptäckte" det medan jag pluggade. Tyckte det var skitgott och käkade en burk naturell lättkesella (fantasifullt kryddad) om dagen. En dag upptäckte jag att jag mådde illa bara av att se förpackningen...
    =) Personligen föredrar jag kvalitetsglass som faktiskt är gjird på både ägg och grädde och kostar minst 100 kr/l. 

Kvarg kan man definitivt föräta sig på...
  • Aniiee
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-02-23 17:21:21 följande:
    Och sån glass gillar jag INTE. Den godaste glassen är ju mjukglass, och Big Pack light smakar som mjukglass!  
    Äh, gröngöling =P Mjukglass är gott.... Med strössel eller hard topping....
    Lady Paraplyh skrev 2014-02-23 17:29:50 följande:

Den absolut godaste glassen är Ben and Jerry's med core, eller Häagen Dasz med carmel and Almonds. Mums!

Vill man ha kvarg utan socker är det jättegott att ta naturel kvarg och blanda i lite fun light. Så kan man toppa med vad man vill, bär eller frukt förslagsvis.
    Föredrar utan core, men Karamel Sutra är ju gott. Och Peanut butter me up funkar. 
  • Aniiee
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-02-23 18:39:08 följande:
    Gillar egentligen inte glass med "grejs" i men ja, B&J är god. Nån med kaksmulor och jordgubb var smaskens, vill jag minnas. Fast det är mer som glass/godis-fusion.

Min man har snöat in på sån där hard topping på tub (samma märke som gör vanlig chokladsås på tub). Det finns choklad och lakrits, lakritsen är yummy!  
    För tjock, tycker jag... går ju inte att ta sönder när den är så där tjock =P
  • Aniiee
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-02-23 18:57:18 följande:
    Fast man kan ju göra ett tunt lager!

Hittade maränger med lakritssmak och lakrits-marängsviss (vaniljglass, vispad grädde, lakritsmaränger och hård lakritstopping) var något alldeles vansinnigt gott!
    Jag lyckas aldrig göra tunt lager =/

Maränger med lakritssmak? Coolt. Måste jag göra någon gång. Jag avskyr lakrits, men jag har resten av familjens 6 medlemar emot mig, så.....
Svar på tråden Kvarg