• scaras

Kvarg

Har precis upptäckt kvarg, fantastisk gott ju.  Som yoghurt fast både krämigare o lättare och som efterrätt, hade nyss vaniljen på äppleklyftor stekta i honung o kanel, mums.

Har förstått att man kan ha det till massa olika saker så tipsa gärna!! Typ i bröd o så..

Men det stora frågan då, det verkar inte finnas så stort utbud eller? Har köpt nu Lindahls 500g, förslår ju ingenting när hela familjen vill ha till frukost.
    Ica har ju nått eget märke i mindre burkar också Kesella då i pytteburkar. Finns det större förpackningar och var då isf?

• Svar på tråden Kvarg
  • Aniiee
    scaras skrev 2014-02-23 14:17:44 följande:
    Kladdkaka med kvarg lät gott, hur gör du då? Gör det stor skillnad på smaken?
    Den blir mycket syrligare. Jag byter ut matfettet rakt av, bara.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee

Eller "mycket" syrligare. Men lite åt det hållet.

• Pson1977

500gr tror jag att det är i förp. Kostar under 15kr. Tyvärr finns den bara i light.

• Voluptuous Shalimar
    Aniiee skrev 2014-02-23 13:38:43 följande:
    Jag tittade på vailjkvarg kontra big pck vanilj som INTE är light.... vilket torde vara mer rättvist eftersom kvargen inte heller är lightversion....
    Rättvist eller ej, glassen är godare i lightvarianten och definitivt 100 ggr godare än kvarg. 

Jag tror jag föråt mig på kesella när jag "upptäckte" det medan jag pluggade. Tyckte det var skitgott och käkade en burk naturell lättkesella (fantasifullt kryddad) om dagen. En dag upptäckte jag att jag mådde illa bara av att se förpackningen...
  • Aniiee
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-02-23 16:51:21 följande:
    Rättvist eller ej, glassen är godare i lightvarianten och definitivt 100 ggr godare än kvarg. 

Jag tror jag föråt mig på kesella när jag "upptäckte" det medan jag pluggade. Tyckte det var skitgott och käkade en burk naturell lättkesella (fantasifullt kryddad) om dagen. En dag upptäckte jag att jag mådde illa bara av att se förpackningen...
    =) Personligen föredrar jag kvalitetsglass som faktiskt är gjird på både ägg och grädde och kostar minst 100 kr/l. 

Kvarg kan man definitivt föräta sig på...
  • snarresnarran

Här är en som tycker att kvarg är godare än glass, men att den smaksatta kvargen är alldeles för söt. Jag brukar mixa fullfet kvarg med bär och söta bara försiktigt (bären har ju mycket sötma), det blir smakrikt, krämigt och gott. Gillar den lite "sträva" konsistensen som det har i kombination med smaken av mjölkfett.

• Voluptuous Shalimar
    Aniiee skrev 2014-02-23 17:06:19 följande:
    =) Personligen föredrar jag kvalitetsglass som faktiskt är gjird på både ägg och grädde och kostar minst 100 kr/l. 

Kvarg kan man definitivt föräta sig på...
    Och sån glass gillar jag INTE. Den godaste glassen är ju mjukglass, och Big Pack light smakar som mjukglass!  
  • Lady Paraplyh
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-02-23 17:21:21 följande:
    Och sån glass gillar jag INTE. Den godaste glassen är ju mjukglass, och Big Pack light smakar som mjukglass!  

Den absolut godaste glassen är Ben and Jerry's med core, eller Häagen Dasz med carmel and Almonds. Mums!

Vill man ha kvarg utan socker är det jättegott att ta naturel kvarg och blanda i lite fun light. Så kan man toppa med vad man vill, bär eller frukt förslagsvis.
  • Aniiee
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-02-23 17:21:21 följande:
    Äh, gröngöling =P Mjukglass är gott.... Med strössel eller hard topping....
    Lady Paraplyh skrev 2014-02-23 17:29:50 följande:

Den absolut godaste glassen är Ben and Jerry's med core, eller Häagen Dasz med carmel and Almonds. Mums!

Vill man ha kvarg utan socker är det jättegott att ta naturel kvarg och blanda i lite fun light. Så kan man toppa med vad man vill, bär eller frukt förslagsvis.
    Föredrar utan core, men Karamel Sutra är ju gott. Och Peanut butter me up funkar. 
  • Voluptuous Shalimar
    Aniiee skrev 2014-02-23 17:34:12 följande:
    Äh, gröngöling =P Mjukglass är gott.... Med strössel eller hard topping....

Föredrar utan core, men Karamel Sutra är ju gott. Och Peanut butter me up funkar. 
    Gillar egentligen inte glass med "grejs" i men ja, B&J är god. Nån med kaksmulor och jordgubb var smaskens, vill jag minnas. Fast det är mer som glass/godis-fusion.

Min man har snöat in på sån där hard topping på tub (samma märke som gör vanlig chokladsås på tub). Det finns choklad och lakrits, lakritsen är yummy!  
Svar på tråden Kvarg