• scaras

Kvarg

Har precis upptäckt kvarg, fantastisk gott ju.  Som yoghurt fast både krämigare o lättare och som efterrätt, hade nyss vaniljen på äppleklyftor stekta i honung o kanel, mums.

Har förstått att man kan ha det till massa olika saker så tipsa gärna!! Typ i bröd o så..

Men det stora frågan då, det verkar inte finnas så stort utbud eller? Har köpt nu Lindahls 500g, förslår ju ingenting när hela familjen vill ha till frukost.
    Ica har ju nått eget märke i mindre burkar också Kesella då i pytteburkar. Finns det större förpackningar och var då isf?

• Svar på tråden Kvarg
  • Aniiee
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-02-23 18:39:08 följande:
    Gillar egentligen inte glass med "grejs" i men ja, B&J är god. Nån med kaksmulor och jordgubb var smaskens, vill jag minnas. Fast det är mer som glass/godis-fusion.

Min man har snöat in på sån där hard topping på tub (samma märke som gör vanlig chokladsås på tub). Det finns choklad och lakrits, lakritsen är yummy!  
    För tjock, tycker jag... går ju inte att ta sönder när den är så där tjock =P
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Voluptuous Shalimar
    Aniiee skrev 2014-02-23 18:49:03 följande:
    För tjock, tycker jag... går ju inte att ta sönder när den är så där tjock =P
    Fast man kan ju göra ett tunt lager!

Hittade maränger med lakritssmak och lakrits-marängsviss (vaniljglass, vispad grädde, lakritsmaränger och hård lakritstopping) var något alldeles vansinnigt gott!
  • Aniiee
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-02-23 18:57:18 följande:
    Fast man kan ju göra ett tunt lager!

Hittade maränger med lakritssmak och lakrits-marängsviss (vaniljglass, vispad grädde, lakritsmaränger och hård lakritstopping) var något alldeles vansinnigt gott!
    Jag lyckas aldrig göra tunt lager =/

Maränger med lakritssmak? Coolt. Måste jag göra någon gång. Jag avskyr lakrits, men jag har resten av familjens 6 medlemar emot mig, så.....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Voluptuous Shalimar
    Aniiee skrev 2014-02-23 19:07:24 följande:
    Jag lyckas aldrig göra tunt lager =/

Maränger med lakritssmak? Coolt. Måste jag göra någon gång. Jag avskyr lakrits, men jag har resten av familjens 6 medlemar emot mig, så.....
    Du kan ju smaksätta med något annat. Pistage, valnötter, torkade jordgubbar... marängsviss med jordgubbsmaräng, grädde, glass och jordgubbssås, MUMS!!! Ja, min favoritefterrätt är då marängsviss. Surprise. 
  • scaras

Och vad har maränger o marängsviss med kvarg att göra, vilket var vad denna tråden skulle handla om? 

• pseudonym1

Jag kör en naturell kvarg (Lindahls kvarg från skånemejerier) som jag än så länge bara hittat på willys (de smaksatte har jag sett i andra affärer), 0,3 gram fett.
    Tror den ligger på¨runt 11-12 kr för 500 gram.

Brukar käka kvart till frukost och mellanmål och kör då först frysta hallon med kvarg över som jag mixar med stav.
    Efter det lägger jag upp på tallrik och tar ren kvarg lite vid sidan av. På detta lägger jag frukt, banan och kiwi.
    Helt fantastiskt gott!
    Kör även en "kvarg-sås" när jag äter ex kyckling eller lax. Tar då kvarg och blandar ihop med sweet chilli-sås.
    Ser ut som en spya men jättegod att ha som nyttigare sås till köttet (sweet chilli-såsen har visserligen en del kolhydrater i sig).
    Ren kvarg i en tallrik och bara strö över lite musli med lite upptinade hallon till eller kiwi över är oxå supergott!

• scaras

Oh, kvarg med sweet chili låter ju super.. ska definitivt testas Tungan ute

• pseudonym1
    scaras skrev 2014-02-23 21:14:14 följande:
    Oh, kvarg med sweet chili låter ju super.. ska definitivt testas Tungan ute
    Gör det! Det kanske låter godare än det smakar men om man vill hålla igen lite på såser osv så tycker jag absolut att det är ett helt ok alternativ när man vill vräka på över fisken eller köttet
  • Voluptuous Shalimar
    scaras skrev 2014-02-23 20:45:47 följande:
    Och vad har maränger o marängsviss med kvarg att göra, vilket var vad denna tråden skulle handla om? 
    Uuuursäktaaaa o du store Trådskapare!
  • scaras
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-02-23 21:18:20 följande:
    Uuuursäktaaaa o du store Trådskapare!
    Haha, du behöver inte ta så illa upp, men en efterrättstråd var inte vad jag hade tänkt mig, intresserad av kvarg för tillfället. Men du är ju fri att skapa en egen marängsvisstråd om du vill, är ju gott det med får jag ju hålla med om. Skrattande
  • Voluptuous Shalimar
    scaras skrev 2014-02-23 21:28:04 följande:
    Haha, du behöver inte ta så illa upp, men en efterrättstråd var inte vad jag hade tänkt mig, intresserad av kvarg för tillfället. Men du är ju fri att skapa en egen marängsvisstråd om du vill, är ju gott det med får jag ju hålla med om. Skrattande
    Nja, så intressant är det väl inte att det förtjänar en egen tråd Men du kanske borde prova att varva Arlas hallonkvarg med vispad grädde, färska hallon och maräng? Låter som en rätt smarrig kombo!
Svar på tråden Kvarg