Sheltie
Finns folk här med erfarenhet av Shetland Sheepdog? Dela gärna med er då vi är sugna på att skaffa en sådan till vår familj (2 vuxna, en treåring).
Hur är de med barn?
Det sägs att de skäller en hel del, hur är din erfarenhet?
Finns folk här med erfarenhet av Shetland Sheepdog? Dela gärna med er då vi är sugna på att skaffa en sådan till vår familj (2 vuxna, en treåring).
Hur är de med barn?
Det sägs att de skäller en hel del, hur är din erfarenhet?
Tack så mycket för era svar!!!
Jag har läst en del om Sheltien och har ju egentligen fastnat rejält och tyckt att den verkar passa oss bra. Men igår var jag med en vän hos en uppfödare (annan ras) som verkligen gick på om att Sheltien är vek. Det var i princip säkert att det kommer att sluta med att hunden skulle bita min dotter enligt dem och jag kunde inte låta bli att bli lite osäker. Det är ju en mardröm för en förälder.
Det ni skriver om Sheltien är ju dock precis det vi är ute efter och hoppas på med rasen! Å sen handlar det ju mycket om att lära sina barn handskas med djur också.
Tack igen för era svar!
Här är min sheltie Charlie, vill hälsa på alla och är glad i alla. pussas är ett måste för och visa hur mycket jag älskar alla. Lyssnar på matte och husse och går ingenstans om jag inte får lov. ihih
Jag har en son som var 5år när vi skaffade charlie och han har "slagit", dragit och retat hunden men aldrig ens visat tänderna åt honom. Vakt och vall i denna ras och står sin ägare till lags. vi är nöjda :)
Vi lärde vår hund att skälla en gång är okej inte mer och är du hård med de så funkar det. Han skäller bara en gång i bilen när han ser en hund utanför och när tidningsbudet kommer på natten med tidningen och tar i brevlådan. Det tycler vi är okej då någon rör dörren och då får han varna :)
Tänkte bjuda på en lite uppdatering: