rädd!!
Klart att du får lavemang om du vill, annars tar du en microlax hemma när du känner att det är på gång. Kan kännas skönare hemma. Oavsett så lovar jag dig att det (att bajsa på dig) är det sista du tänker på när du är så långt gången att du har krystningvärkar .
Det ÄR skrämmande innan man fött sitt första barn och inte har en aning om vad som riktigt väntar. Jag har fött tre barn med enbart lustgas - inte generellt smärttålig - och ja, det gör djävulusiskt ont, men jag har överlevt och aldrig slog mig tanken att jag ville ha en gigantisk nål stucken i ryggen . Det är en märklig smärta som jag i alla fall inte blivit skrämd av.
Men jag vet också att jag har haft turen att ha en samarbetsvillig kropp. Jag har haft relativt lätta och snabba förlossningar utan komplikationer och utan att spricka. Men ont gör det tveklöst. Med första barnet går det sällan i någon rasande fart så man hinner liksom vänja sig upplevde jag. Jag har inte varit rädd under värkarnas smärta, men däremot blivit trött och känt att nej, nu vill jag inte vara med längre, nu får någon annan ta över för nu skiter jag i det här .
Lycka till!