• Ellisizza

Varför somnar hon inte? Blir galen!! Hjälp!

Min dotter på 1,5 är helt hopplös på kvällarna. Hon ligger rätt snällt i sin säng och en av oss sitter med. Men det tar alltid minst 45 min och upp emot två timmar innan hon slutar skruva runt och somnar. Hon vaknar runt 6, sover ca 30-60 min efter lunch och nattas ca 18.45. Jag blir galen och behöver alla tips och råd! Nu har jag suttit bredvid henne i två timmar snart och hon somnar inte!

• Svar på tråden Varför somnar hon inte? Blir galen!! Hjälp!
  • Rosa Fluff

Har ni tydliga kvällsrutiner? Vad gör hon när hon inte vill sova? Vill hon leka, är hon ledsen etc.

• En blå giraff

Kan ni prova med endast 20 minuter dagsömn då? Kanske en kompromiss om hon inte kan klara sig helt utan sömn. Men det kanske blir för mycket att sova upp mot en timme på dagen.

• Ellisizza
    Rosa Fluff skrev 2014-02-24 20:50:31 följande:
    Har ni tydliga kvällsrutiner? Vad gör hon när hon inte vill sova? Vill hon leka, är hon ledsen etc.

Hon är glad och pratar.Vill läsa fler sagor, sjunga, sätter sig upp. Hon har förstått att om man vill att mamma ska ligga bredvid så får man inte busa så det går att säga åt henne. Kvällsrutinen är ny blöja och pyjamas, borsta tänder. Sen får hon sin flaska och vi läser en saga i soffan. Sen lägger hon sig i sin säng, vi släcker och sen ligger hon lugnt och äter till flaskan är slut, kanske 10 min. Sen önskar man ju att hon ska somna, men ofta tar det minst 30 min till och ibland flera timmar.
  • Momalicious

För oss vände det när vår son fyllde tre, mer eller mindre på dagen. Oavsett vad vi gjorde tog läggningarna minst en timme, oftast mer. Nu tar det mellan 5-15 minuter. Ibland somnar han så fort hans huvud nuddar kudden. Det var liksom bara att vänta ut det.

• Ciliaja

Du ska inte ta bort dagssömnen för en sån liten. Sömn föder sömn, skulle vilja tipsa om att om det går att hon sover lite längre på dagen och sen lägger sig kanske runt 8 på kvällen istället.

• Lilla Fjun

Jag skulle sluta med vällingen i sängen. Det är mycket energi i den, blodsockret stiger och hon blir pigg istället för trött. Såhär gör vi vilket fungerar bra för oss. Äta kvällsmat, tvätta, pyjamas, tandborste, läs saga/sjung i tv-soffan. När vi går in i sovrummet släcker vi direkt, pussas, kramas och säger att vi älskar varandra och sedan inget mer prat utan bara ligga stilla och hålla om i mörkret. Börjar de prata säger jag bara att det är natt nu, inget mer prat nu ska vi sova och inget mer. De vet att det inte är någon ide att prata vidare.

• Vinterankan
    Ellisizza skrev 2014-02-24 20:44:33 följande:
    En kväll somnade hon 21.30 men vaknade ändå 6 och så sov hon en timme på dagen. Alltså 9,5 timme. Känns aldelens för lite. Hon behöver komma i säng i tid för att hinna sova ordentligt på natten. Har provat utan dagsömn men då grinade hon från klockan tre och resten av dagen. Hon är en aktiv unge så jag tror snarare att hon behöver sova men har svårt att varva ner.

Men var hon trött den dagen? För mig som har pigga barn så låter det som att ni lägger alldeles för tidigt. Mitt äldsta barn sov i den åldern 12-8 och 1 timme på dagen (alternativt 9-8 och ingenting på dagen) och yngsta som är i den åldern nu sover 9-7 och 1 timme på dagen. Vi har anpassat oss efter deras naturliga dygnsrytm och behov och struntat i att räkna timmar och vara fixerade vid klockslag och har aldrig haft problem med trötta griniga barn.
  • sextiotalist

Jag tror som flera att ni lägger henne för tidigt. Alla barn behöver inte 12 timmar.
    Nu är det lite försent, julledigheten är över, men annars hade jag tipsat om att låta henne själv "styra" över sina sovtider för att de hur det ser ut.

Min egen knatte somnade omkring halvnio och vaknade vid fem-tiden när han var i den åldern, sedan sov han i för sig två timmar på dagis, så totalt 10-11 timmar per dygn och var pigg och vaken övrig tid

• MtillMoJ

Våran dotter har sovit väldigt lite, ända från hon föddes och idag är hon 8år. Mellan hon var ca 6 mån till 5 år så sov hon ca 7-8 timmar per dygn. Vi slutade att försöka tvinga henne att somna på kvällen, för hela våra kvällar gick åt till att försöka lägga henne. Vilket var ännu jobbigare än att hon fick sitta uppe med oss.

• Natulcien

Jag håller med övriga. Ett barn som snurrar runt i 2 timmar är knappast trött. Lägg senare eller ta bort dagsömnen. Sen undrar jag vad det är i flaskan som hon äter i sängen? Är det välling, så ta bort den, för den kan ha en uppiggande effekt.

• Ellisizza
    Natulcien skrev 2014-02-25 09:20:50 följande:
    Jag håller med övriga. Ett barn som snurrar runt i 2 timmar är knappast trött. Lägg senare eller ta bort dagsömnen. Sen undrar jag vad det är i flaskan som hon äter i sängen? Är det välling, så ta bort den, för den kan ha en uppiggande effekt.
    Hon äter ersättning. 
  • FlitigaLis
    Ellisizza skrev 2014-02-25 21:37:46 följande:
    Hon äter ersättning. 

Kanske kan vara värt att testa att hon äter riktig kvällsmat vid köksbordet istället en stund innan hon ska sova
Svar på tråden Varför somnar hon inte? Blir galen!! Hjälp!