• Undrandee

Varför låta barnen panta?!

Min fråga är, varför låter vissa föräldrar sina barn gå ut och leta pantburkar för att få köpa sitt lördagsgodis tex? Är ofta jag fått höra om föräldrar som inte alls vill ge sina barn en slant för godis, utan dom får slita för mödan, som som kallat det! Har svårt att tro att vissa föräldrar verkligen är så fattiga att dom inte kan unna sina barn en tjuga eller så om helgen, utan handlar kanske mer om uppfostran vad jag förstår att barnen ska lära sig redan så "jobba" för det. Vad anser ni, en sak att diskutera bar kände jag.

• Svar på tråden Varför låta barnen panta?!
  • Undrandee
    ica skrev 2014-02-25 12:48:40 följande:
    Att barn både lär sig värna om vår miljö och samtidigt lär sig pengars värde är väl bra. Det är väl få av oss som har prinsar och prinsessor. Dvs att de aldrig behöver försörja sig själva.

Då måste mina barn vara några av dessa prinsar och prinsessor. Dock får dom veckopeng som dom får spendera på vad som vill (50 kronor) var men jag skulle aldrig beordra dom att leta pantburkar för att köpa en godis. Det jag vill få fram.
  • Anonym (Gg)
    Undrandee skrev 2014-02-25 12:45:22 följande:
    Dom gånger man stått i kön på Ica tex och barnen diskuterat att den enas föräldrar vägrat ge dom en tjuga för godisbiten barnet gärna ville ha. Även hört bekanta uttrycka sig såhär. Nej det är inte livsviktigt med godiset, men jag tycker int själva budskapet att barnen ska få slita själva för att få en ynka godisbit medans föräldrarna själva gärna sticker åt sig en godispåse om helgerna. Inte okej för mig

Är du en helikoperförälder? Stackars dina barn isåfall!
  • Undrandee
    Anonym (Gg) skrev 2014-02-25 12:52:11 följande:
    Är du en helikoperförälder? Stackars dina barn isåfall!

Jag anser att är man 6 och 8 år så har man ingen rätt att kräva det av sitt barn. Och är deras 50 kronor slut så är dom slut, jag skjuter inte till med mera pengar än så och det vet dom. Så jag anser att jag lär mina barn om ansvar och sparande ändå.
  • ica
    Undrandee skrev 2014-02-25 12:50:43 följande:

Då måste mina barn vara några av dessa prinsar och prinsessor. Dock får dom veckopeng som dom får spendera på vad som vill (50 kronor) var men jag skulle aldrig beordra dom att leta pantburkar för att köpa en godis. Det jag vill få fram.
    Självklart beordrar jag dem inte. Men vill de ha extra pengar så får de förtjäna dem. Jag har inte en outsinlig kassa och det lär inte de heller. Så de får lära sig.
  • Undrandee
    ica skrev 2014-02-25 13:01:00 följande:
    Självklart beordrar jag dem inte. Men vill de ha extra pengar så får de förtjäna dem. Jag har inte en outsinlig kassa och det lär inte de heller. Så de får lära sig.

Det är väl olika hur alla föräldrar gör antar jag, jag ger en veckopeng som dom själva får ansvara för veckan ut, utöver det får dom inte mera eller om pengarna tar slut är dom slut.
  • EnAnonumius
    Undrandee skrev 2014-02-25 12:45:22 följande:
    Dom gånger man stått i kön på Ica tex och barnen diskuterat att den enas föräldrar vägrat ge dom en tjuga för godisbiten barnet gärna ville ha. Även hört bekanta uttrycka sig såhär. Nej det är inte livsviktigt med godiset, men jag tycker int själva budskapet att barnen ska få slita själva för att få en ynka godisbit medans föräldrarna själva gärna sticker åt sig en godispåse om helgerna. Inte okej för mig
    Föräldra som köper en godispåse, på helgen, får ju knappast pengarna serverade på ett silverfat.
    Föräldrar får jobba (slita) för sina pengar på ett kneg.

Jag anser ju knappast att det är fel att barnen kan få lära sig lite hur man skaffar pengar i stället för att få dem tilldelade. Många föräldrar jag har sett här i mitt bostadskvarter, gör som så att de tilldelar ungarna pantburkar och pantflaskor (som det samlas på hemma under veckan) och så får ungarna springa och panta dem i butiken för att få godis. Då lär sig ungarna tre saker:

1)  Att man måste jobba lite för att få pengar
    2)  Pengarnas värde
    3)  Att värna om naturen (återvinning)

Dock så har jag aldrig varit med om att ungarna i mitt bostadskvarter skall springa runt i naturen och papperskorgar för att leta efter något att panta.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Anna)

När vi var små så gick ofta jag och mina vänner och letade efter tioöringar och pantburkar när vi inte hade annat för oss. Det var riktigt roligt tyckte vi, och när vi hade hittat nog med pengar/pant så gick vi för att köpa ett tuggummi var.
    Att neka barnen veckopeng för att de själva ska samla ihop till den genom att leta pant känns dock inte helt ok, såvida föräldrarna inte har det riktigt dåligt ställt förstås.

• Givitupp

Det är utmärkt att plocka burkar och sedan panta för att få pengar.
    Lär barnen att arbete ger en inkomst, samt att naturen mår mindre dåligt.
    Barn måste lära sig att för att få ngt så får man anstränga sig.

Tror inte föräldrar körut eller tvingar sina barn ut och panta för att få godispengar.

• ica
    Givitupp skrev 2014-02-25 13:17:23 följande:
    Det är utmärkt att plocka burkar och sedan panta för att få pengar.
    Lär barnen att arbete ger en inkomst, samt att naturen mår mindre dåligt.
    Barn måste lära sig att för att få ngt så får man anstränga sig.

Tror inte föräldrar körut eller tvingar sina barn ut och panta för att få godispengar.
    Har kompisar som tar med sina barn när det är evenemang. Sen samlar hela familjen och pantar. Det blir pengar det!
  • viseversa

Jag och en kompis plingade på grannar när jag var barn och frågade om dom hade burkar och flaskor vi kunde få. Väldigt lönsamt kan jag säga. Vi fick ihop ca 250:- på en dag. Och för två barn var det massa pengar. Vi var inte det minsa tvingade. Sen är inte godis nödvändigt för överlevnad.

Svar på tråden Varför låta barnen panta?!