Undrandee skrev 2014-02-25 12:45:22 följande:
Dom gånger man stått i kön på Ica tex och barnen diskuterat att den enas föräldrar vägrat ge dom en tjuga för godisbiten barnet gärna ville ha. Även hört bekanta uttrycka sig såhär. Nej det är inte livsviktigt med godiset, men jag tycker int själva budskapet att barnen ska få slita själva för att få en ynka godisbit medans föräldrarna själva gärna sticker åt sig en godispåse om helgerna. Inte okej för mig
Föräldra som köper en godispåse, på helgen, får ju knappast pengarna serverade på ett silverfat.
Föräldrar får jobba (slita) för sina pengar på ett kneg.
Jag anser ju knappast att det är fel att barnen kan få lära sig lite hur man skaffar pengar i stället för att få dem tilldelade. Många föräldrar jag har sett här i mitt bostadskvarter, gör som så att de tilldelar ungarna pantburkar och pantflaskor (som det samlas på hemma under veckan) och så får ungarna springa och panta dem i butiken för att få godis. Då lär sig ungarna tre saker:
1) Att man måste jobba lite för att få pengar
2) Pengarnas värde
3) Att värna om naturen (återvinning)
Dock så har jag aldrig varit med om att ungarna i mitt bostadskvarter skall springa runt i naturen och papperskorgar för att leta efter något att panta.