• Anonym (Aj aj aj!)

Kunde inte andas djupt igår kväll! Smärta i hjärtat?

Igår kväll när jag satt och läste i sängen så gjorde det vidrigt ont när jag andades in. Det kändes som om det var i hjärtat. Det onda satt under vänster bröst och där är väl hjärtat placerat? Om jag drog ett andetag så var det som om någon tryckt in en pil i hjärtat. Det gjorde jätteont. Jag tog bara små andetag i en kvart för att det gjorde så ont att andas djupare. Vad kan det ha varit?

• Svar på tråden Kunde inte andas djupt igår kväll! Smärta i hjärtat?
  • Anonym (Olik)

Nerv eller muskel i kläm ,känns sjukt obehagligt som om det sticker till/hugger i hjärtat :-/

Testa stretcha lite med armar/bröstmuskler så släpper det oftast lite.

• Anonym (vuxenkolik)

Kan det ha varit gaser? Jag kan få otroligt ont nära hjärtat ibland pga det. Fick det förklarat av läkare första gången det hände. Det brukar gå över om jag kämpar igenom och tar djupa andetag ändå, för att trycka bort luften sas..

• Limalie

Öh, nej hjärtat sitter inte under vänster bröst. Utan ungefär i mitten mellan vänster och höger¨, och inte under brösten . Googla en bild.

• Anonym (D)

Nej, hjärtat sitter nästan i mitten av bröstkorgen....kan ha varit något med matsmältningen eller en muskel...

• Anonym (Aj aj aj!)
    Limalie skrev 2014-02-25 15:52:20 följande:
    Öh, nej hjärtat sitter inte under vänster bröst. Utan ungefär i mitten mellan vänster och höger¨, och inte under brösten . Googla en bild.
    Jag menade inte under bröstet utan bakom då eller hur sjutton säger man?
    Anonym (Olik) skrev 2014-02-25 15:50:01 följande:
    Nerv eller muskel i kläm ,känns sjukt obehagligt som om det sticker till/hugger i hjärtat :-/
    Testa stretcha lite med armar/bröstmuskler så släpper det oftast lite.
    Så kanske det var. Jag vågade knappt röra mig för att det gjorde så ont.
    Anonym (vuxenkolik) skrev 2014-02-25 15:52:20 följande:
    Kan det ha varit gaser? Jag kan få otroligt ont nära hjärtat ibland pga det. Fick det förklarat av läkare första gången det hände. Det brukar gå över om jag kämpar igenom och tar djupa andetag ändå, för att trycka bort luften sas..
    Jag tror inte det var gaser men jag vet inte. Jag vågade inte kämpa igenom utan andades ytligt. Det gjorde så himla ont ju.

• Anonym (lungan)

Hjärtat sitter som någon skrev mer åt mitten.

Jag kan få vansinnigt ont ibland för att lungan hakar upp sig och liksom "klistrar" ihop, det känns som en kniv varje gång man försöker andas och man kan inte använda hela lungvolymen. Det släpper normalt efter 2-10 minuter och är inget farligt, men jag har hört om de som haft så en hel timme och det är inget kul.

• Birgitta02

Oftast är det en liten muskel som fått en bristning, eller en liten nerv som hamnat i kläm eller något annat. Går över av sig själv. Är du orolig så ring 1177 och beskriv symptomen.

• mm222

Ja sådär brukar jag också få. Jag har alltid kallat det för "hjärtsnörp" jag vet inte varför men trodde det var allmänt känt och väldigt vanligt att man kunde få ett sk "hjärtsnörp" dvs svårt andas in och väldigt, väldigt ont i "hjärtat" men går ju alltid över av sej självt.
    Heter det hjärtsnörp, är det någon som hört talas om det eller är det något jag har drömt ihop? :)

• Anonym (Lungan2)

Känner igen mig i "lungans" beskrivning. Känns precis som om lungan "hakar fast sig" innanför revbenen. Går bara att andas ytligt utan att det gör svinont. Jag får sånt titt som tätt, och snabbast går det över om man försöker "andas igenom det". Dvs dra så djupa andetag man bara kan, fylla lungorna överfulla! Gör ju ont, men det brukar räcka med en 3-4 andetag så går det över.

• Anonym (Ofarligt)
    mm222 skrev 2014-02-25 16:07:29 följande:
    Ja sådär brukar jag också få. Jag har alltid kallat det för "hjärtsnörp" jag vet inte varför men trodde det var allmänt känt och väldigt vanligt att man kunde få ett sk "hjärtsnörp" dvs svårt andas in och väldigt, väldigt ont i "hjärtat" men går ju alltid över av sej självt.
    Heter det hjärtsnörp, är det någon som hört talas om det eller är det något jag har drömt ihop? :)

Jag säger också hjärtsnörp!   Vad det beror på vet jag inte,men ofarligt och vanligt är det.
  • Anonym (anna)

Har du haft problem med magkatarr eller sura uppstötningar? Jag fick sådan smärta, var på väg in till akuten för jag trodde att det var en hjärtattack. Det visade sig vara magkatarr. Magsyra som kommer upp helt enkelt. Ofarligt men ack så smärtsamt.

• mm222
    Anonym (Ofarligt) skrev 2014-02-25 16:22:19 följande:

Jag säger också hjärtsnörp!   Vad det beror på vet jag inte,men ofarligt och vanligt är det.
    Hjärtsnörp, vilket fult ord när jag tänker efter. Men det var ju skönt att det inte var något jag har hittat på utan att fler använder det, haha. Försökte googla men fick inte fram så mycket mer än att en flygande åsna dött av det :p
  • Mamori

Jag tog upp det med läkare när jag var yngre och hade så och han sade att det var muskelfästen som gjorde ont. Om man sträcker på sig och försöker andas med lätta andetag så går det över efter en liten stund. Det sitter nästan exakt under vänster bröst när man andas in, sticker som en kniv.

• Anonym (Aj aj aj!)
    Mamori skrev 2014-02-25 18:43:09 följande:
    Jag tog upp det med läkare när jag var yngre och hade så och han sade att det var muskelfästen som gjorde ont. Om man sträcker på sig och försöker andas med lätta andetag så går det över efter en liten stund. Det sitter nästan exakt under vänster bröst när man andas in, sticker som en kniv.
    Det var där det satt för mig och kändes som en kniv och jag vågade bara andas med lätta andetag en bra stund efter. 
  • Harvester

Kan vara kramp i matstrupen också, kan göra riktigt svinont! Ofta hos de som har problem med halsbränna/magkatarr..

• Anonym (Aj aj aj!)
    Harvester skrev 2014-02-25 18:49:44 följande:
    Kan vara kramp i matstrupen också, kan göra riktigt svinont! Ofta hos de som har problem med halsbränna/magkatarr..
    Bra att veta men jag har inget sånt.
  • Nattöga

Hej TS!

Precis de där problemen har jag lidit av under 11 års tid, fast lite oftare. Kniven, pilspets, smärthugg, ont att andas (framförallt djupandas), intensiva smärtor i "hjärttrakten". När jag väl fick igenom en grundlig undersökning och efter några besök på akuten så diagnosticerades jag med kronisk tietzes syndrom, eller Morbus Tietze, som det heter på latin! Det innebär smärtor intill bröstbenet och kring revbenen, inflammation i revbensbrosket. Läs på 1177 Vårdguiden om det  =) Rörelse- och andningssmärta. Smärta vid tryck mot/mellan revben och bröstben. 

Nu är det inte säkert att det är detta du har, det kan mycket väl bara vara nån muskel eller nerv som kom i kläm, i synnerhet om det var första och enda gången du var med om detta, men du kan alltid fråga läkaren om att undersöka dig för det om det är något som återkommer. Det är inget farligt, även om det gör äckligt ont och är äckligt obehagligt, och det kan behandlas med en kur antiinflammatoriskt om man har (som jag) mer eller mindre kroniska besvär - annars går det oftast över av sig självt efter 6-12 månader om inte t.o.m kortare tid.

• McIris

Men så får väl alla ibland?!! Det har jag haft sen jag var barn. Det är väl sendrag/muskelkramp och gör super ont vid just inandning.

Svar på tråden Kunde inte andas djupt igår kväll! Smärta i hjärtat?