Kunde inte andas djupt igår kväll! Smärta i hjärtat?
Hej TS!
Precis de där problemen har jag lidit av under 11 års tid, fast lite oftare. Kniven, pilspets, smärthugg, ont att andas (framförallt djupandas), intensiva smärtor i "hjärttrakten". När jag väl fick igenom en grundlig undersökning och efter några besök på akuten så diagnosticerades jag med kronisk tietzes syndrom, eller Morbus Tietze, som det heter på latin! Det innebär smärtor intill bröstbenet och kring revbenen, inflammation i revbensbrosket. Läs på 1177 Vårdguiden om det =) Rörelse- och andningssmärta. Smärta vid tryck mot/mellan revben och bröstben.
Nu är det inte säkert att det är detta du har, det kan mycket väl bara vara nån muskel eller nerv som kom i kläm, i synnerhet om det var första och enda gången du var med om detta, men du kan alltid fråga läkaren om att undersöka dig för det om det är något som återkommer. Det är inget farligt, även om det gör äckligt ont och är äckligt obehagligt, och det kan behandlas med en kur antiinflammatoriskt om man har (som jag) mer eller mindre kroniska besvär - annars går det oftast över av sig självt efter 6-12 månader om inte t.o.m kortare tid.