• Erfdgt

Frågor om barndop, ni som döpt era barn?

Hur gammalt var barnet vid dopet? Alltså hur många månader? För det är väl vanligast att man döps när man är under året.
    Hade ni dopklänning eller andra kläder på barnet?
    Träffade ni prästen något före dopet? Hur långt före var det?
    Hade ni något annat inslag vid dopet, tex någon solosång? Som inte "ingår" så att säga.

Vilka bjöd ni in? Hade ni fika eller något efteråt?

• Svar på tråden Frågor om barndop, ni som döpt era barn?
  • lövet2

Barnen har varit lite olika i ålder, men mellan 2 och 5 månader ungefär. Vi har träffat prästen i förväg och bestämt psalmer och så. H*n har också gått i genom de olika momenten och vad vi skulle göra.
    Alla barnen har haft samma dopklänning. Ingen har haft något extra på dopet, alltså ingen extra sång eller liknande.
    Vi har bjudit närmaste släkten och haft enbart fika. Tårta och lite olika kakor.

• Whitetrash86

Dottern var 8 månader och sonen 3 månader. träffade prästen innan för att välja psalmer, vem som ska vara fadder osv.
    Hade en helt vanlig enkel fika med tårta och kaffe/saft. Bjöd en närmaste släkten till dottern och enbart familj till sonen.

• iser

1:a barnet var ett år när vi döpte henne och då hade vi en kombinerad dop och ettårskalas. Vi träffade prästen kanske två veckor innan och bestämde psalmer och gick igenom varför vi ville döpa. Det var fint. Dottern hade på sig en dopkolt från slutet av 1800-talet som alla pappans släktingar är döpta i.

Sonen var åtta månader när han döptes och då passade vi på att gifta oss samtidigt. Då blev det mer fokus på bröllop. 

På båda bjöd vi släkt och vänner. Med dottern hade vi fika och buff'e på gården med sonen hade vi lokalen i kyrkan. 

• fluu

Hur gammalt var barnet vid dopet?
    Hon var fyra månader.

Vi hade dopklänning, ska det vara så ska det vara.  Köpte den från newbie eftersom vi inte ville ha den hemska som gått i släkten ;)

Man träffar alltid prästen innan. Just vi(döpte samtidigt som ett annat par) träffade prästen flera gånger innan eftersom jag jobbar i den församlingen och det var "min" präst. Det officiella mötet som båda paren kallades till var någon vecka innan. Ringde dock och bokade dopet så fort dottern var född då det kan bli lite trixigt med tider om man vill ha en speciell präst eller datum eller så.

Hade ni något annat inslag vid dopet, tex någon solosång? Som inte "ingår" så att säga.
    Gudmor sjöng min favoritlåt "Välkommen till jorden" av Dileva i egen tappning, mycket fint minne! Vi har också lite egna inslag i just vår församling som görs på alla dop där som att hänga upp ett trälöv med barnets namn på på ett "dopträd" som vi har i kyrkosalen.

Vi(jag :P) flörtade till oss församlingshemmet eftersom vi var många. Det var långväga gäster så vi bjöd på pajbuffe och salladsbuffe med lite olika dressingar till (Svärmor, pappa och mamma hjälpte oss att laga den maten. Vi betalade bara) och sedan var det fika med muffinsbuffe, bullar och kaffe(det fixade vi själva och bakade lite i taget och frös in i flera veckor innan).

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Erfdgt

Tack alla för svar, känner mig lite klokare nu :)

Då känns inte augusti helt konstigt att ha dopet, då yngsta är 6 månader. Äldsta kommer vara 7år.

Vad kan man klä en 7-åring i? En finare vit klänning kanske? Om lillasyster har en dopklänning.

• älskarlivet81

Första var nästan 3 månadwr och andra var 2 månader.

Dopklänning under dopet och sen finkläder på mottagningen.

Första barnet döptes av min konfirmationspräst, andra av en kompis till mig. Träffades och pratade lite innan.

Vid båda dopen har jag sjungit.

Vi bjöd släkt och vänner, runt 50 pers var vi tror jag. Bjöd på mackfika och sen tårta och kakor.

Erfdgt skrev 2014-02-25 23:40:14 följande:
    Hur gammalt var barnet vid dopet? Alltså hur många månader? För det är väl vanligast att man döps när man är under året.

• fluu
    Erfdgt skrev 2014-02-26 06:54:26 följande:
    Och vad var ni föräldrar klädda i?
    Vi körde fancypants hela vägen med kostym, slips och klänning. Ska det vara så ska det vara som sagt ;) Till nästa unge hade jag klätt dottern som vi gör nu, i färgglatt, men lite festligare än vardags.
  • fluu

Och har ni tänkt just augusti så är det aldrig för tidigt att ringa och boka som sagt!

Svar på tråden Frågor om barndop, ni som döpt era barn?