• Anonym (pengarr)

pengar i bröllopspresent??

ska på bröllop i mars, en kusin jag nästan aldrig träffar, de önskar sig pengar som de ska ha till bröllopsresan till grekland

hur mkt är rimligt att ge? jag ska gå med min fru

• Svar på tråden pengar i bröllopspresent??
  • Anonym (Vi)

Vi brukar ge 500kr om vi inte är speciellt nära paret. Är det nära släkt eller nära vän så ger vi 1000 kr.

• Anonym (hoppas)

Jag hoppas de har vett nog att ställa fram en fin låda man kan lägga pengarna i när de nu önskar sig pengar istället. Annars blir det bara smaklöst. Man måste ju utgå från sin egen ekonomi, men det känns nog inte så bra för de som inte har det så bra ställt att alla andra kan se deras gåva annars.

• gbgumman

500kr brukar jag köpa present för om det är bekanta. Så det är en bra dumma. Nära vänner eller nära släkt (som är som nära vänner) är 1000kr en bra summa. Dock har jag haft otur och varit fattig och föräldraledig nära har gift sig så då har jag köpt för 500kr. Men jag vet att de inte ser till pengarna utan till att vi kom.

• Anonym (...)

tycker de tär smaklöst att kräva pengar i bröllopsgåva. är det därför vissa gifter sig, för presenter och pengar? känns som om man missat hela konceptet.

• Anonym (1000)

Vi (jag och min pojkvän) var på tre bröllop förra året. Ett av paren önskade sig delar till sin servis, ett önskade sig pengar och det sista ville att man skulle betala sin kuvertavgift. Kuvertavgiften var på 500kr/person. Dom som önskade sig delar till servisen hade så lyxigt och påkostat bröllop så det kändes dumt att ge typ en tallrik bara så vi köpte delar för en tusenlapp även till dom. Och då kändes det passande att ge detsamma till det paret som önskade sig pengar också :) inte göra skillnad på dom olika paren utan ge alla lika mycket. Vi är inte släkt med något av paren utan bara vänner.

• Anonym (... 2)
    Anonym (...) skrev 2014-02-26 08:29:15 följande:
    tycker de tär smaklöst att kräva pengar i bröllopsgåva. är det därför vissa gifter sig, för presenter och pengar? känns som om man missat hela konceptet.
    Fast det är väl inga konstigheter? Vi skrev att på vår bröllopshemsida att "eftersom vi bott ihop i över fem år har vi det mesta, men för den som vill ge present ändå går det bra att lämna ett frivilligt bidrag till brudparet..".
    Det är svårt att önska sig presenter från 90 personer faktiskt :)
    Vi fick dock lite presenter i alla fall, men de flesta gav ett litet bidrag som varierade mellan 300-1000 kronor per insättning ungefär.
  • Anonym (... 2)
    Anonym (pengarr) skrev 2014-02-26 05:48:06 följande:
    ska på bröllop i mars, en kusin jag nästan aldrig träffar, de önskar sig pengar som de ska ha till bröllopsresan till grekland

hur mkt är rimligt att ge? jag ska gå med min fru
    500 kronor per par är standard tror jag! Eller... man ger ju egentligen så mycket som man själv kan och vill :)
  • Anonym (gahhh)

För några år sedan önskade sig en väninna pengar i present. Jag hade aldrig någonsin varit med om det tidigare så jag hade ingen aning om vad som gällde. Tyvärr kunde jag inte vara med på bröllopet, men jag bidrog med 2000 kr, men blev väldigt besviken när jag inte ens fick ett tack, trots att paret mycket väl visste vem de fått kuvertet av.

• Anonym (Vi)
    Anonym (...) skrev 2014-02-26 08:29:15 följande:

Det är väl ingen som kräver?! Dessutom så kostar ett bröllop oftast mycket mer än vad man får presenter för så det är inget smart sätt att håva in pengar;) vi ville inte ha presenter alls på vårt bröllop, vi hade ingen önskelista eller nåt sånt. Gästerna ringde hela tiden och frågade och ville ha en önskelista! Så tillslut började vi svara att det inte skulle vara fel med ett litet bidrag till bröllopsresan. Då blev gästerna glada och nöjda ;)
Svar på tråden pengar i bröllopspresent??