• Anonym (butter)

Den stora frågan: Smör eller margarin?

Vad använder du oftast när du bakar eller lagar mat och ska välja mellan smör och margarin?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Den stora frågan: Smör eller margarin?
  • mr me
    Purpurbräcka skrev 2014-02-26 21:31:15 följande:

Ja, öppna landskap har ju sin charm!
    Exakt!

Jag trivs bäst i öppna landskap, bland oljepalmer jag nu bo,
    skövlar regnskog hela året, sätter djuren på ett zoo.
    Jag trivs bäst i öppna landskap, där skogsmaskinerna får fart,
    då kan jag baka mina bullar, på margarin så underbart!

*Visslar vidare*
  • Monchichier
    Pingu2014 skrev 2014-02-26 21:19:24 följande:
    Om det är ok att jag okså svarar....

Jag tycker att det med smör blir en något saltare och mycket rundare smak på maten. Smöret ger en god smak till maten som steks. Vad gäller kakor, småkakor främst, så blir den färdiga kakan mycket sprödare och får en mycket godare smak med en helt annan karaktär. 

Helt okej, jag frågade ju för att få svar
    Jag själv brukar aldrig baka, steker gör jag i olja och har aldrig något på brödet.
    Varken smör eller margarin brukar finnas i kylskåpet.

Är bara nyfiken vad folk tycker, jag själv skulle aldrig någonsin känna någon skillnad på smör och margarin.

• Jag är bara jag

Svarar som jag gjorde häromveckan: till bak-alltid smör,blir stor skillnad i smak! Till mat-olja eller smör,beror lite på vad som steks.

• Venne
    Anonym (..) skrev 2014-02-26 21:11:05 följande:
    Som om smöret du köper enbart består av mjölk.
    Eller kärnar du själv?
    Nej det innehåller grädde, mjölksyrakultur och lite salt. Varför skulle jag behöva kärna smöret själv för att kunna använda det? Består din mjölk av annat än mjölk om du inte själv mjölkar kon? Gå nu och jämför ingredienserna i mitt smör med ditt margarin och ta dig en funderare på om ditt inlägg var så genomtänkt.
  • mr me
    Monchichier skrev 2014-02-26 21:37:45 följande:

Är bara nyfiken vad folk tycker, jag själv skulle aldrig någonsin känna någon skillnad på smör och margarin.

Jag tror att det beror lite på vad som är i det man äter i övrigt. Det är klart man känner skillnad på rent smör och rent margarin. Om man däremot har 50 gram smält margarin eller 50 gram smält smör i en större deg matbröd som man kanske bakar på filmjölk och dessutom har andra smakstarka saker i så kanske man inte känner någon skillnad...
  • frökenO

Till bakning är det smör som gäller och vid matlagning smör eller olja beroende på vad som lagas.

• Monchichier
    mr me skrev 2014-02-26 21:42:01 följande:
    Jag tror att det beror lite på vad som är i det man äter i övrigt. Det är klart man känner skillnad på rent smör och rent margarin. Om man däremot har 50 gram smält margarin eller 50 gram smält smör i en större deg matbröd som man kanske bakar på filmjölk och dessutom har andra smakstarka saker i så kanske man inte känner någon skillnad...
    Skulle någon ge mig två skedar, en med smör på och en med margarin och fråga vilken som är vilken så skulle jag inte kunna avgöra vad som var vad. Inte ens efter lukt och smaktest. Kanske säger något om mina matlagningskunskaper? (Jag som räknar te och varma mackor som en måltid)

Som någon sa kan man avgöra mer än på smaken, kakor blir hårda av margarin, något nytt jag lärt mig idag Cool
  • mr me

Det är väldigt många som svarar smör. Är det därför det varit så många margarinkampanjer i affärerna nu de senaste veckorna? Har de kris i margarinindustrin? (oh, det rimmade lite...)

• mr me
    Monchichier skrev 2014-02-26 21:46:37 följande:
    Skulle någon ge mig två skedar, en med smör på och en med margarin och fråga vilken som är vilken så skulle jag inte kunna avgöra vad som var vad. Inte ens efter lukt och smaktest. Kanske säger något om mina matlagningskunskaper? (Jag som räknar te och varma mackor som en måltid)

Som någon sa kan man avgöra mer än på smaken, kakor blir hårda av margarin, något nytt jag lärt mig idag Cool
    Jag är ganska säker på att jag enkelt kan avgöra skillnaden i ett blindtest, men nu blir jag sugen att köpa margarin bara för att testa... Skrattande
  • tilj75

Köper bara smör efter att jag insåg hur man gör margarin. Tycker dessutom att det är mycket godare. Bregott eller "eget Bregott" (smör och rapsolja) på mackorna.

Svar på tråden Den stora frågan: Smör eller margarin?