• Flizus

Vegetariska smörgåspålägg

Ni som har vegetariska barn, vad ger ni dem för pålägg på smörgåsen? Känner att jag behöver lite inspiration.

• Svar på tråden Vegetariska smörgåspålägg
  • Flizus
    Lena skrev 2014-02-27 16:15:00 följande:
    Linsröra. Fräs vitlök och spriskummin i lite olja. Tillsätt röda linser och buljong. Koka till linserna är mosiga. Håller ett par veckor i kylen väl åtstängt.
    Linser är gott på macka, det hade jag glömt!
  • Flizus
    SysterSelma skrev 2014-02-27 16:32:09 följande:
    Nötsmör är peanuts att göra! Men jag gör alltid i matberedare. Du maler helt enkelt ner dem. Ibland kan man få tillsätta yttepytte olja. Men för jordbötssmör räcker de att mixa :)
    Jag ska nog prova det. Det finns bara ett märke av jordnötssmör  som är osockrat i min butik och det är inte speciellt gott. Funkar det med andra nötter eller mandel?
  • maritbinge

Ett tips är att göra "hummus" på annat än kikärtor. Edamamebönor eller blomkål t.ex. 

• SysterSelma

Det fungerar med alla sorters nötter! Mixa hasselnötter, lite olja, lite agave, och kakao så har du världens göttigaste nötkräm (aka godis) till exempel! Mandelsmör är ljuvligt! Om du menar samma jordnötssmör som jag tror, Green choise, så förstår jag vad du menar. Är ju inget skippy direkt. Men fantastiskt gott att blanda med lite honung tex. Och sju resor nyttigare än de andra!

• Flizus
    maritbinge skrev 2014-02-27 17:50:10 följande:
    Ett tips är att göra "hummus" på annat än kikärtor. Edamamebönor eller blomkål t.ex. 
    Fast då är det ju inte hummus. Jag har ibland gjort med andra bönor och annan kryddning. Kallar det för bönpastej. Men tack för tipset! Variation förnöjer.
  • Flizus
    SysterSelma skrev 2014-02-27 17:51:53 följande:
    Det fungerar med alla sorters nötter! Mixa hasselnötter, lite olja, lite agave, och kakao så har du världens göttigaste nötkräm (aka godis) till exempel! Mandelsmör är ljuvligt! Om du menar samma jordnötssmör som jag tror, Green choise, så förstår jag vad du menar. Är ju inget skippy direkt. Men fantastiskt gott att blanda med lite honung tex. Och sju resor nyttigare än de andra!
    Mm, jag ska prova i helgen. Mandelsmör är supergott! Jag har trott att det behövs någon form av riktig kvarn eller hushållsmaskin för att det ska funka med nötter. Har aldrig tänkt på att tillsätta olja faktiskt.

Jo, det är det jordnötssmöret jag tänker på. Smakar torrt och smuligt, mycket trist. 
  • Flizus
    SysterSelma skrev 2014-02-27 17:52:42 följande:
    Man kan även göra guacamole av gröna ärtor :) mycket gott!
    Det blir ju grönt i alla fall!
  • SysterSelma

Flizus: haha! Ja men även gott och inte så stor skillnad tycker jag själv, med rätt kryddning :) kan ju va ett smidigt alternativ då avokado är dyrt, långväga ifrån och blir dåligt snabbt :)

• maritbinge
    Flizus skrev 2014-02-27 17:52:33 följande:
    Fast då är det ju inte hummus. Jag har ibland gjort med andra bönor och annan kryddning. Kallar det för bönpastej. Men tack för tipset! Variation förnöjer.
    Det var därför jag skrev hummus inom citationstecken, förstår du. Jag tycker att man hittar många bra recept om man googlar t.ex. "hummus cauliflower". 
Svar på tråden Vegetariska smörgåspålägg