• MalinEddie

Spädbarn fejkgråter

Jag har under några dagar deltagit i en tråd som handlar om en mamma som säger sig ha använt 5-minuersmetoden under sex veckors tid. Barnet ska nu vara 4 månader. I denna diskussion ville en person göra gällande att bebisar är manipulativa och fejar sin gråt och hänvisade till en ganska ny studie av en japansk forskare vid namn Hiroko Nakayama som observerade två! barn under en period av 6 månader. Barnen var 7 och 9 månader gamla när hon började observera dem vilket är viktigt att tillägga och jag uppfattar det inte som att hon tycker att man med detta bör lämna bebisar ensamma att gråta sig till sömns utan tvärtom, det ska hjälpa anknytning och relation då föräldrar faktiskt gärna svarar på gråt.
    Jag har inte läst studien i sin helhet. Ställer mig dock väldigt skeptisk till att man kan dra några slutsatser då det endast gäller två barn.

Här är ett utdrag ur en artikel som tar upp detta:

"Babies are known to cry to alert their parents to their distress to help ensure their survival.

Yet, confirming what many parents already suspect, scientists have found that infants also fake cry simply to get extra attention - particularly if they have brothers and sisters.

Japanese researchers studied two babies crying over a period of six months and believe the infants are capable of the clever deception."
    www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2540677/Babies-DO-fake-cry-Infants-pretend-distressed-attention.html

Studien:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23732624

Vad tror du? Fejkar bebisar så små sin gråt?

Avskyr CIO-metoder.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-27 20:57
    Vilken stor text det blev på sina platser! Inte min mening.
  • Svar på tråden Spädbarn fejkgråter
  • Aileen Allannah
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-27 21:33:47 följande:
    Jag verkar vara ensam om att se det som en möjlighet att ett barn som är nästan 1 år kan överdiva sitt uttryck för att få uppmärksamheten snabbare/tidigare än vad behovet egentligen är. Jag ifrågasätter alltså inte behovet utan vad barnet gör för att få sitt behov tillfredsställt. När tänker ni att barn utvecklingsmässigt har förmågan att se samband mellan hur de själva agerar och hur föräldern svarar och själva (ibland) agera utifrån det med viss medvetenhet?
    Ettåringar är en annan sak tycker jag, de testar ju sociala signaler och ageranden och lär sig. Mina ettåringar låtsasskrattar och låtsasgråter och kan också se arga ut utan att de egentligen vill något, de bara provar och testar. Men det är som sagt inte samma sak som att påstå att spädbarn låtsasgråter för att slippa sova, i mina ögon.
  • Flickan och kråkan
    Aileen Allannah skrev 2014-02-27 21:55:09 följande:
    Ettåringar är en annan sak tycker jag, de testar ju sociala signaler och ageranden och lär sig. Mina ettåringar låtsasskrattar och låtsasgråter och kan också se arga ut utan att de egentligen vill något, de bara provar och testar. Men det är som sagt inte samma sak som att påstå att spädbarn låtsasgråter för att slippa sova, i mina ögon.
    Men det är ju det både artikeln och studien handlade om....om ni läste TS. Barnet i fråga var 11 månader. De två barnen hade studerats från 7 respektive 9 månader. Man identifierade en situation då det ena barnet var 11 månader. "Fejkgråten" ses inte heller från forskarens sida som något negativt utan tvärtom som en del av barns sociala och känslomässiga utveckling liksom utvecklad kommunikativ förmåga. Det barn som uppvisade detta så pass tidigt som vid 11 månader (det andra barnet gjorde det inte alls) hade två äldre syskon och man kan tänka sig att barn med äldre syskon helt enkelt tidigare uppfattar den typen av socialt samspel och själva tidigare kan använda det medvetet. Ser verkligen inget märkligt med detta.
  • Tygtiiger
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-27 22:01:07 följande:
    Men det är ju det både artikeln och studien handlade om....om ni läste TS. Barnet i fråga var 11 månader. De två barnen hade studerats från 7 respektive 9 månader. Man identifierade en situation då det ena barnet var 11 månader. "Fejkgråten" ses inte heller från forskarens sida som något negativt utan tvärtom som en del av barns sociala och känslomässiga utveckling liksom utvecklad kommunikativ förmåga. Det barn som uppvisade detta så pass tidigt som vid 11 månader (det andra barnet gjorde det inte alls) hade två äldre syskon och man kan tänka sig att barn med äldre syskon helt enkelt tidigare uppfattar den typen av socialt samspel och själva tidigare kan använda det medvetet. Ser verkligen inget märkligt med detta.
    Inte jag heller. Men jag ser det som anmärkningsvärt när föräldrar använder det som en ursäkt för att strunta i att barnet gråter - med hänvisning till att det är fejkgråt eller bara manipulativ gråt. 
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Aileen Allannah
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-27 22:01:07 följande:
    Absolut ingenting konstigt med det, men att använda det som argument för att låta sin fyramånaders gråta ensam är jäkligt konstigt.
  • Flickan och kråkan
    Tygtiiger skrev 2014-02-27 22:13:05 följande:
    Inte jag heller. Men jag ser det som anmärkningsvärt när föräldrar använder det som en ursäkt för att strunta i att barnet gråter - med hänvisning till att det är fejkgråt eller bara manipulativ gråt. 
    Ja, men tråden/TS handlade ju om "fejkgråt" överhuvudtaget var möjligt och om studien av barnen var rimlig eller inte. Att någon förälder inte kan läsa eller antar att andra inte kan läsa alternativt inte kommer att läsa och därmed använder studien som argument vid CIO-metod är ju något helt annat.
  • PrinsessanLeia

Det finns så många dumma sätt att försvara en dum sömnmetod som 5mm. (Vid extrema fall kan den möjligen användas)

• Flickan och kråkan
    Aileen Allannah skrev 2014-02-27 22:19:38 följande:
    Absolut ingenting konstigt med det, men att använda det som argument för att låta sin fyramånaders gråta ensam är jäkligt konstigt.
    Ja, det är ju jättekonstigt....eller snarare illitterat, men det var ju fortfarande inte det TS handlade om egentligen.
  • Aileen Allannah
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-27 22:23:47 följande:
    Ja, det är ju jättekonstigt....eller snarare illitterat, men det var ju fortfarande inte det TS handlade om egentligen.
    Jag kanske läste ts lite otydligt, men jag tolkar den som att ts undrar om den studien går att applicera på spädbarn. Eller så är jag åt skogen för trött för att tänka.
  • Galia
    Queenie70 skrev 2014-02-27 21:05:27 följande:
    Fast det där är väl inte nåt nytt. Alla vet väl att bebisar kan gråta för att få föräldrarnas uppmärksamhet. Det är ju när man förminskar det till "bara få uppmärksamhet" som det blir fel. Finns inget "bara" med det. Att barnen i behov av uppmärksamhet och närhet får de när de gråter är ju livsviktigt för tilliten som ska byggas. Det är ju det somliga inte klykar när de talar om att de "bara" vill ha uppmärksamhet.
Svar på tråden Spädbarn fejkgråter