Inlägg från: Lady Paraplyh |Visa alla inlägg
  • Lady Paraplyh

Varför köper du kopior?

Arbetsvegan skrev 2014-02-28 19:31:23 följande:
    Jag blir rätt förvånad över att frågan ställs eftersom det tyder på att man är mycket omedveten om hur omvärlden ser ut.Säg mig, varför skulle INTE de flesta köpa kopior?

För att det är olagligt, de som gör kopiorna jobbar ofta under urusla förhållanden och får knappt betalt för sitt arbete. Dessutom anser jag att det är omoraliskt att göra en profit på någon annans produkt.
  • Lady Paraplyh
    Arbetsvegan skrev 2014-02-28 19:52:38 följande:
    Ja och? Vad händer för att det är olagligt? Not so much..Du vet väl att det OFTAST är samma arbetar som r både original OCH kopior. I samma fabrik?En till anledning varför man inte ska betala svindyrt för en "äkta" vara, de tar svinbetalat för att arbetare sliter ihjäl sig...

Pratar du om Gucci och dylika märken görs de i Europa medan kopiorna görs i Kina. Pratar du om elektronik så görs de i samma fabrik ja. Men de som har nattskiftet har sämre lön, sämre vilkor och är i princip slavar. Visst kan man skita i det, men jag gör inte det. Är du emot de stora märkerna och att de tjänar pengar köp inte deras kopior då utan köp helt andra märken.
  • Lady Paraplyh
    Anonym (x) skrev 2014-02-28 19:53:02 följande:
    Oftast så görs kopiorna av samma arbetare som gör orginalen. De gör på samma fabriker.

Javisst, men lönerna och villkoren skiljer sig ordentligt åt.
Svar på tråden Varför köper du kopior?