• korp3n

Varför köper du kopior?

Arbetsvegan skrev 2014-02-28 19:52:38 följande:
    Ja och?
    Vad händer för att det är olagligt? Not so much..
    Du vet väl att det OFTAST är samma arbetar som r både original OCH kopior. I samma fabrik?

En till anledning varför man inte ska betala svindyrt för en "äkta" vara, de tar svinbetalat för att arbetare sliter ihjäl sig...
    Så moralen i ditt inlägg är att det är okej att köpa billigt av folk som jobbar ihjäl sig men inte dyrt av folk som jobbar ihjäl sig om de nu oftast görs i samma fabrik?
  • korp3n
    Arbetsvegan skrev 2014-02-28 20:10:21 följande:
    Eftersom någon, du? försökte anföra att arbetare råkar illa ut pga kopior påpekade jag hur det förhåller sig...
    Det är ALDRIG ok att någon sliter ihjäl sig och definitivt inte för att något anses som bättre...
    Nä det var inte jag men jag tolkade ditt inlägg så
  • korp3n
    camus skrev 2014-03-02 14:33:22 följande:

Jag kan bara konstatera att många väljer bort randsydda skor, kavaj och armbandsur till förmån för limmade plastskor, mysbyxor och en dyr mobil på avbetalning. De tror att kvalitet räknas i antalet funktioner. De ser hellre på Ironman 3 än köper biljetter till Gertrud på Dramaten och väljer Aftonbladet TV framför morgontidning. Alla gör som de vill, det är demokratins baksidaFlört.

Det du talar till viss del handlar inte om vad man har på sig utan hur man förväntas vara för att tillhöra en kulturell elit. Vissa delar av detta du skriver handlar om intresse, jag har både kostymer och klockor och handsydda skor, men ser hellre ironman 3 än lyssnar på opera helt enkelt för att det ger mig mer, sen är jag såpass säker på mig själv så att jag inte behöver dölja mig bakom en fasad av glitter och glamour för att upprätthålla ett yttre, men gör det dig lycklig så bra, men nedvärdera inte andra för att de inte ser på sin värld på ditt sätt.
  • korp3n
    camus skrev 2014-03-02 15:01:41 följande:
    Jag skriver inget nedvärderande, bara ett stilla konstaterande. Det skulle aldrig falla mig in att göra mina preferenser till någon slags fasad. Dessutom är det så få som noterar en välsittande kavaj eller kvaliteten på armbandsuret så det fungerar inte ens. Och tyvärr har kulturskymningen gått så långt att man tydligen tillhör en "kulturelit" om man föredrar ett teaterbesök framför Avatar på blueray 3D.
    Man vad du lägger värderingar i är tycke och smak, alla kan inte tycka lika och alla kommer aldrig att tycka lika. Jag själv klär mig i det som jag trivs i. Jag har en Rolex klocka men jag använder den aldrig för att jag tycker att den är i vägen. Varför är ett teater besök mer kulturellt än att se Avatar på blue ray?
  • korp3n
    camus skrev 2014-03-02 15:34:39 följande:
    Därför att avatar är en dålig film och en föreställning på Dramaten (alltsomoftast) är bra. Det är inte likvärdigt i kvalitet. En perfekt stekt torskrygg är bättre än fiskpinnar, oavsett om någon råkar tycka annorlunda.  

Du får klä dig som du vill och lämna klockan hemma om du vill. Jag har två Rolex. En av dem sitter på alltid på armen under manchetten och gör mig glad utan någon som helst showoff. 
    Du tycker att Avatar är en dålig film, jag tycker att det är en bra film och har nog aldrig sett en teaterföreställning som givit mig ett dugg. Som sagt tycke och smak. Hur sätter du kvalite på det? att det ena skulle vara kvalitativ bättre än det andra?

Vet du hur man steker en perfekt torskrygg? jag vet för att jag är utbildad kock, jag kan steka fiskpinnar perfekt med, skillnaden ligger i att torskryggen kostar ett par hundra kronor kilot? 

Ja du får absolut klä dig hur du vill med men kom inte med nedvärderingar av vad hur andra människor klär sig eller om de gillar teater eller att se på film i stället.

Du skrev att du tagit dig igenom en civilingenjörsutbildning jaha? jag har fyra utbildningar min fru har tre? vad är poängen?
  • korp3n
    camus skrev 2014-03-02 18:55:25 följande:
    För mig räckte det med en utbildning för att få jobb. Jag har faktiskt stekt torskrygg de senaste helgerna , det är säsong nu som du kanske vet, kocken. Det kräver knappast någon utbildning, bara lite vana.

Jag har inte nedvärderat någon. Däremot framhållit att man får tycka vad man vill, men det är oklädsamt att mot bättre vetande framhärda i att en endimensionell film om rymdsmurfarna är av högre kvalitet än en uppsättning av en klassisk pjäs på landets bästa teater. Det finns ett skäl till att människor fortfarande berörs av Hjalmar Söderbergs texter hundra år efter de skrevs. Vem tror du kommer ihåg Avatar om ens fem år?

Det finns inte rätt eller fel, men det finns kvalitetsskillnader och i detta ligger ingen värdering vilket du hela tiden felaktigt antar.
    Jag har också haft jobb efter varje av mina utbildningar så? 

Eftersom Avatar kom för fem år sedan och du skriver om den så kommer i alla fall du ihåg den? Men du pratade om skillnader i kultur eller hur?

Självklart finns det kvalitetsskillnader men att säga att det ena gör dig till en bättre människa är lite far fetched tycker jag
Svar på tråden Varför köper du kopior?