• Tom Araya

Varför köper du kopior?

Anonym (Varför??) skrev 2014-02-28 19:16:04 följande:

Om du inte har råd med t.ex en Gucci väska,  klocka eller glasögon, varför köper du inte det du har råd med utan att det behöver vara en kopia av Gucci?

Känns det inte väldigt löjligt att springa runt med en kopia? Vad ger det dig att äga en kopia? Vore det inte bättre att äga äkta vara?

Jag köper själv aldrig kopior och ser ingen mening med det för egen del.

Jag vet dock andra som gör det och varför. De vill ha saker som ser ut som de äkta, dels kan det vara designen som tilltalar men ibland även att märket ger en viss status/positiv uppmärksamhet och/eller passar ihop med övrig stil o.s.v. Har man då inte råd med äkta men med kopior som kan gå för äkta utan närmare granskning så är det en lösning för vissa.
  • Tom Araya
    Anonym (Varför??) skrev 2014-02-28 20:53:09 följande:

Men om det nu är status och appearance man är ute efter, borde man inte känna sig falsk med falska statusprylar?
    Eftersom det handlar om vad det ser ut som i betraktarens ögon så tror jag att man kan bortse från sådant.
    Jag kan tänka mig att vissa t.o.m. ser ner på de som har äkta, då de har betalat 2, 3, 4 gånger större summor för prylar som ser exakt likadana ut. Kvalitet kan vissa hävda, men hur många utnyttjar den bättre kvaliteten?

De gånger jag faktiskt köper märkesvaror så är det i första hand kvaliteten jag tänker på, men så slänger jag heller aldrig något som är brukbart. Antingen nyttjar jag det själv till det är helt slut eller så säljer jag det eller skänker bort.
  • Tom Araya
    kerstinsmide skrev 2014-02-28 21:48:13 följande:
    Köper ej dyra märken, men skulle hellre köpa det än en kopia. Kopierna är olagliga, bidrar förmodligen till någon annan slags kriminalitet som droghandel eller illegala vapen. Inte för att jag tror att de stira modehusen skulle gå i k8nken om jag köpte en kopia, men de som startat dem har ju jobbat hårt och varför ska vi då inte betala dem för det? Samma anledning som att jag inte laddar ner musik och film. Ingen vill väl jobba gratis.
    Rent principiellt ger jag dig rätt, men samtidigt känner jag ibland stor lust att straffa giriga företag för att de tar för mycket betalt. Musikbranchen är ett bra exempel. Distrubitionsbolagen tjänar mer på att du laddar ner filer mot betalning än om du går till butiken och köper filmen/skivan, medan royalties för upphovsmännen är lika mycket i båda fallen...sjukt
  • Tom Araya
    lillaplutten skrev 2014-02-28 22:14:23 följande:
    Att köpa snabbmat är väl att köpamat från märke! Att laga hemma mat är väl att kopiera maten!! Allså inte äkta.
    Ska vi vara petiga är det mesta du kan äta ute någon form av kopia på vad folk har kommit på och lagat hemma.
    McDonalds är ett märke kan man säga, men har ingalunda kommit med egna grejer, bara SIN VERSION av något som kommer någon annanstans ifrån.
  • Tom Araya
    Cogito ergo sum skrev 2014-03-01 00:41:37 följande:
    Du gillar Mulberry och jag tycker de är fula. För mig handlar det inte om märket utan designen. Kunde inte bry mig mindre vad andra tycker. Min kopia var skinn och kostade lika mycket som en sk mulberry..och det är mitt val.
     Mulberry är inget jag kallar märkes väska om vi nu ska var sådana.
    Vad som är "märkes-" avgörs väl av hur pass välkänt märket är och att de har egna designer. Priset har inget med saken att göra.
  • Tom Araya
    kerstinsmide skrev 2014-02-28 22:38:22 följande:

Jag kör på spotify. Vet inte egentligen om musiker får rimligt betalt för att vara med där, men det är iaf lagligt ;)
    Musik och film i filform borde vara billigare helt enkelt och de som tjänar extra mycket på det är inte upphovsmännen utan de som säljer till dig, det är inte rimligt. Antingen ska jag som konsument ha bättre pris eller så ska upphovsmannen ha mer.
  • Tom Araya
    Anonym (PP) skrev 2014-03-01 00:24:34 följande:
    Människor som inte har förstånd nog att uppskatta hantverket i en kvalitetsprodukt kan gott fortsätta köpa fejk. Så kan vi som har kunskap och god smak frottera oss i the real deal medan vi ser ner på er andra som försöker ge intrycket av något ni inte är.
    ...eller så ser vi ner på idiotin att lägga vansinniga summor på något som det inte är så stor skillnad på, i alla fall inte så mycket att det motiverar så mycket mer pengar.
  • Tom Araya
    HäckHäxan skrev 2014-03-01 01:02:38 följande:
    Köper inte kopior alls vad jag vet. Köper jag en väska så skall den fylla den funktion jag vill ha den till och vara praktiskt sett ur mitt perspektiv då. Allt annat är onödig skit i min värld oavsett märke.
    Praktisk och att man själv tycker den/det är snyggt samt passar ens stil, borde vara oändligt mycket viktigare än märke, pris, exklusivitet, äkta/kopia, vilka vänner eller kändisar som har lika o.s.v.
  • Tom Araya
    Anonym (Liz) skrev 2014-03-01 01:05:57 följande:
    Jag har ingen som helst koll på dyra märken, jag handlar det som är snyggt och inte kostar skjortan, sen om det råkar vara en kopia eller inte det skulle jag inte ha en aning om å skulle inte heller bry mig det minsta.
Svar på tråden Varför köper du kopior?