Inlägg från: Cogito ergo sum |Visa alla inlägg
  • Cogito ergo sum

Varför köper du kopior?

Anonym (Varför??) skrev 2014-02-28 19:20:48 följande:
    Jag köper inte snabbmat, bryr mig om min kropp. 
    Varför känner man för att bära runt på en falsk produkt? Att låtsas ha råd med någonting man inte har råd med? 
    Man kanske gillar  snittet eller utseendet och egentligen struntar i märket.
  • Cogito ergo sum
    Baby Firefly skrev 2014-02-28 20:33:22 följande:
    Det är i princip omöjligt att vara säker på om det är äkta vara eller en kopia om kopian är bra gjord. Marknaden för kopior är enorm och tillverkarna kommer hela tiden på nya sätt att kopiera. Det tragiska är att det inte bara är kläder, accessoarer och elektronik som kopieras uran även mat, läkemedel, konstgödsel och andra saker som verkligen kan skada konsumenten som är helt omedveten om risken han eller hon utsätts för. 

Det gick en väldigt intressant dokumentär på tv om piratkopiering för en tid sen. Bla annat fick en bonde en stor del av sin mark förstörd och obrukbar pga av piratkopierat bekämpningsmedel. Så piratkopierade kläder och prylar är knappast det viktigaste att oroa sig för.  
    Jag har förstått att det är ett problem för de stora butiekrna som säljer sk märkesväskor för inte ens de kan vara säkra på att det verkligen är äkta. Ta tex comorran och vad de är inblandade i när det gäller modebranschen.
  • Cogito ergo sum
    Baby Firefly skrev 2014-02-28 20:40:29 följande:
    Exakt inte ens butikerna vet egentligen vartifrån deras varor kommer. Men som sagt, kopierade prylar är ju rätt så harmlösa i jämförelse med mat, läkemedel och industriella kemikalier . 
    Ja du har rätt i det. Läkemedel över nätet har de varnat  för länge.  Mat är ingen nyhet heller.
    Industriella kemikalier hade jag inte hört. Får läsa på om det. 
  • Cogito ergo sum
    Anonym (.) skrev 2014-02-28 20:58:11 följande:
    Om man gillar "snittet" eller utseendet så finns det massor av väskor som är inspirerade av märkesväskorna..
    Inspirerande ja..men inte just det snittet. Det behöver inte handla om väskor det kan gälla kläder med och då  kommer det ändå komma ut i billig modell på tex h&m fast 2-3 år senare.
    Ikea är ju rätt bra på att efterapa med.
  • Cogito ergo sum

Varför har alla snöat in sig på Gucci? Jag föredrar isf en Hermes Birkin och nej har varken råd eller lust att spara ihop till en sådan. Har en kopia i skinn. Även om jag hade råd så skulle jag inte lägga mellan 80 000 till 500 000 på en äkta.

• Cogito ergo sum
    Anonym (PP) skrev 2014-03-01 00:24:34 följande:
    Människor som inte har förstånd nog att uppskatta hantverket i en kvalitetsprodukt kan gott fortsätta köpa fejk. Så kan vi som har kunskap och god smak frottera oss i the real deal medan vi ser ner på er andra som försöker ge intrycket av något ni inte är.
    Klart man vet att det är ett annat hantverk men snälla 80 000 och upp till 500 000 för en väska?
  • Cogito ergo sum
    Anonym (PP) skrev 2014-03-01 00:38:21 följande:

Köp ingen då? Det är inte så att Birkin är ett måste. Jag gillar Mulberry och köper gärna det men jag kan knappast köpa en varannan vecka. Köper hellre äkta än en sunkig kopia. Alla andra fattar att det är en kopia ändå när ägaren inte matchar prislappen på väskan.
    Du gillar Mulberry och jag tycker de är fula. För mig handlar det inte om märket utan designen. Kunde inte bry mig mindre vad andra tycker. Min kopia var skinn och kostade lika mycket som en sk mulberry..och det är mitt val.
     Mulberry är inget jag kallar märkes väska om vi nu ska var sådana.
  • Cogito ergo sum
    Anonym (PP) skrev 2014-03-01 00:48:14 följande:

Mulberry är i högst grad "märkesväska", vad det nu är. Inga Birkin-priser men den kostar ändå mer än vad 95% av Sveriges befolkning lägger på en väska. 2100€ kostar en The Willov leather tote, inte vad jag skulle kalla lågpris.
    Inte lågpris men för mig är en märkes Prada, Hermes och Chanel.
    Men det är min personliga åsikt.
    En Mulberry är inte en väska som är nästan oåtkomlig eller som det skulle ta åratal att samla ihop till. 
    Mer än vad de flesta kanske skulle lägga..vet inte.  I den pris klassen så kan man gott och väl skaffa en äkta.
    Mulberry , LV , Balanciaga vad man nu gillar.
  • Cogito ergo sum
    Tom Araya skrev 2014-03-01 01:00:07 följande:
    Vad som är "märkes-" avgörs väl av hur pass välkänt märket är och att de har egna designer. Priset har inget med saken att göra.
    Nej men jag skulle aldrig (ens om man kunde) lägga 500 000 på ett av de mest kända väskorna i världen. 
    Därav mitt val till en kopia. 
  • Cogito ergo sum
    Anonym (PP) skrev 2014-03-01 01:16:36 följande:

Du kan ju inte kalla Chanel eller Prada (!) för nästan oåtkomliga. Just de två märkena är så långt från oåtkomliga man kan komma ungefär. Mulberry kostar långt mer än vad svennebanan är redo att betala för en väska, på en äkta ser jag dussinet falska. LV är inte min kopp te precis som Balenciaga.
    Man har olika smak, tur är väl det. Vintage väskorna ja, klassikerna.
    Det beror på helt vad man tänker på när man hör de olika märkena. Vi tänker inte på samma saker när vi hör dem.
     Oavsett så är det det viktigaste att man själv är nöjd eller hur?
     Har faktiskt aldrig sett en falsk Mulberry men där ser man.  
    När folk går med väskor på sig så tittar faktiskt inte efter om de kan vara äkta eller inte.
    Detsamma gäller kläder och dylikt.
Svar på tråden Varför köper du kopior?