• ulfsas

Varför köper du kopior?

Kopior är olagliga och dessa pengar går till maffian i olika länder som exempelvis till tiraderna i Kina. Man stöder alltså riktiga äckel. Något man kanske glömmer på semestern.

Man, 50 år, Sundbyberg.
  • ulfsas
    Arbetsvegan skrev 2014-03-01 11:24:40 följande:
    Nja, sanningen är inte sådär enkel hela branschen är vidrig och ska man tänka på alla som råkar illa ut så ska man inte åka på semester. Det är knappt vi skulle kunna konsumera öht....
    Så du menar att det är lika om man handlar med lagliga modebolag som Gucci, Burberry m.fl som att handla olagliga varor från maffian? Kanske tillverkade av barn eller i vart fall under usla förhållanden?
    Hur som helst så är det tacky.
    Befängt.
    Man, 50 år, Sundbyberg.
  • ulfsas
    Anonym (me too) skrev 2014-03-01 11:30:17 följande:
    Den "'äkta varan" stöttar också en hel del grisar, som gör otroligt grova pengar på folks dumhet.
    Vilka grisar? Företagsledare som har en laglig tillverkning där det är frivilligt att köpa dess varor?

Du tycker att folk är dumma som köper exklusiva varor? Har du inte råd själv?
    Man, 50 år, Sundbyberg.
  • ulfsas
    In Sweden skrev 2014-03-01 12:27:59 följande:

Jag köper inte kopior, eller riktiga märkesvaror över huvud taget egentligen.
    Jag äger några märkesvaror, men inte många.

Min farmors vintage Cartierglasögon i guld från 1986 som jag har satt i mina egna glas i är nog den enda märkesvaran jag bryr mig om. Annars kan det kvitta.

Kul med arveglasögonen.
    Jag tänker att alla varor är märken men alla märken är inte lika i kvalitet, pris eller exklusivitet.

Tycker att debatten om folk (detta sa inte du) är dumma eller har dåligt självförtroende är löjlig.
    Ibland kan det vara roligt att ha möjlighet att äga något som inte alla har och som man vet är gjort med stort kunnande och omsorg även om man kan få en billig vara som egentligen gör samma sak men där ens känsla är totalt olika.
    Jämför en Patek Philippe mm och en digital klocka i ett Cornflakes paket. Båda håller nog tiden bra och den digitala antagligen bättre eller den exklusiva modeväskan och en systembolagskasse. Båda kan nog bära lite smink och en mobil. Känslan är dock olika.
    Man, 50 år, Sundbyberg.
  • ulfsas
    Lumina77 skrev 2014-03-01 12:02:51 följande:
    För min egen del kan jag inte förstå hur man kan vara så DUM att man lägger flera tusen på en väsk-jävel bara för att det står Gucci på den. Fattar inte de som köper dessa svindyra märken att det är någon som tjänar stora pengar på dem?
    Jag är inte ett dugg avis på de som köper märkesprylar, tycker bara synd om dem som lägger sina pengar på sånt när man kan lägga dem på betydligt roligare saker, upplevelser med familjen mm.
    Om man har mycket pengar eller sparar för att kunna köpa en exklusiv vara är man då dum för att man inte prioriterar på samma sätt som du då?
    Man, 50 år, Sundbyberg.
Svar på tråden Varför köper du kopior?