Varför köper du kopior?
TS, jag köper inte kopior, och jag vet inte varför folk gör det. Kanske för att de tycker att de hittar fina varor till bra priser och struntar i varifrån de kommer och vem som tjänar på försäljningen? Uppenbarligen struntar de som köper kopior (medvetet) också i immaterialrätt och andra lagar och regler.
Jag har bott i Italien. Väldigt mycket av lyxmärkenas produktion av skor och handväskor finns i Italien.
Den bild jag fick av det hela är att det finns en hel del olika typer av kopior och illegal försäljning av dessa. Personligen stödjer jag ingen typ. Låter hellre bli att köpa i så fall.
En del är helt enkelt stöldgods - äkta varor blir helt enkelt stulna (någon maffiarelaterad grupp gör ett tillslag t.ex. mot en leverans och säljer sedan vidare de stulna varorna). Äkta väskor alltså, men pengarna går till t.ex. Camorran eller någon annan ljusskygg organisation.
Sedan finns det väskor som görs i samma fabrik som de äkta väskorna, av samma människor, men som kanske görs efter arbetstid eller på annat sätt hålls undan "den officiella produktionen". Ibland med arbetsgivarens goda minne (så har jag förstått att t.ex. Hermes "shooting star" väskor görs - personen som tillverkar den får göra någon enstaka väska för eget bruk). Dessa exemplar har typiskt sätt samma kvalitet som originalen men är få och svåra att komma åt, kräver kontakter. Är de gjorda utan tillstånd från arbetsgivaren är de ju stöldgods de med. De får normalt inte säljas vidare men det händer ibland.
Sedan finns "kinakopiorna". Det finns regelrätta privatfabriker i Italien, bredvid den riktiga produktionen finns ett gäng kineser som skapar kopior (ofta är camorran etc. inblandad här med). De kan vara mer eller mindre bra - det är klart att hantverkarna inte är de samma och frestelsen att höja marginalen och börja spara på material och arbetstid är hög.
Sedan finns det riktigt många skräpiga kopior made in china eller annorstädes - det är lätt, de köper en väska och så gör de kopior, men materialet och kvaliteten är inte densamma alls. De flesta kopior jag ser (och som man lätt ser att är kopior, framför allt när de använts ett tag, är nog av denna typ).
Jag tror alltså inte att det stämmer att de flesta kopior görs i samma fabriker som originalen - de har inte den produktionskapaciteten - de allra flesta av kopiorna görs billigt t.ex. i Kina. Köper du kopior göder du svarta pengar och ljusskygga organisationer som har sina smutsiga händer i det mesta som skadar våra samhällen (tro inte att deras tentakler inte når hit).