Inlägg från: Anonym (me too) |Visa alla inlägg
  • Anonym (me too)

Varför köper du kopior?

kaffe skrev 2014-03-01 10:28:31 följande:
    Vem blir mest lurad, den som köper kopian eller den som köper orginalet? I mina ögon båda två.

Någonstans tror jag det sitter fler såna som mej som skrattar åt dom som gått på myten om att man måste bära ett visst märke för att vara någon, att man ska ha ett visst märke och tittar endast efter det när dom köper väskor / kläder etc. Det skulle inte förvåna mej om dom som står bakom märkesprylarna skrattar med mej. 

Någonstans tror jag det finns flera än jag som skrattar åt dom som köper kopior i sin strävan efter att klättra några pinnhål på statusstegen. Varför är det så viktigt?

Och nej, jag är inte avundsjuk, jag har råd att betala några hundra tusen för en väska om jag skulle vilja. Men det vill jag inte.
    Åh vad bra skrivet. De som betalar svindyra pengar för en onödig skrytväska är lurade. De som köper billigare kopior för att lura folk att tro att de är "finare" än de är, är också lurade. In i ett extremt konsumtions- och statustänkande, där "rätt" märke bekräftar dig som en lyckad människa. Man köper en illusion, lever i en illusion, ofta för pengar man inte ens har. Allt för att imponera på folk man ändå inte gillar...

Jag ser ner på såväl märkesslavar som tror man kan köpa sig status (tyvärr är hyllningskören stor, få ropar Kejsaren är naken!), och på de som köper billiga kopior i tron att de ska "klättra några pinnhål på statusstegen". Vilken fake-stege är det? Jag har alltid kört mitt eget race, köper kläder som FÅ eller INGEN har, för jag vill vara unik. Stil och klass är mina ledstjärnor, men jag hatar att kopiera andra och tro att det är dyra märken som ger mig ett människovärde. Jag skapar själv, hittar unika prylar, kombinerar på ett smakfullt sätt utan att APA EFTER ANDRA kändisar och liknande. Don't immitate - INNOVATE.

För mig är det bara ett bevis på svaaaaag självkänsla, där man ropar: " SE MIG, JAG ÄR VÄRD NÅGONTING". Kräks

Precis som du kaffe - jag har också råd att lägga ned massor på kläder och väskor, men jag gör det inte, för jag har en hjärna jag använder.
  • Anonym (me too)
    ulfsas skrev 2014-03-01 11:20:59 följande:
    Kopior är olagliga och dessa pengar går till maffian i olika länder som exempelvis till tiraderna i Kina. Man stöder alltså riktiga äckel. Något man kanske glömmer på semestern.
    Den "'äkta varan" stöttar också en hel del grisar, som gör otroligt grova pengar på folks dumhet.
  • Anonym (me too)
    Arbetsvegan skrev 2014-03-01 11:29:23 följande:
    De som bryr sig är de som har den äkta varan, som har betalt snordyra pengar för att visa att de har status. Självklart är det provocerande att andra kan få samma status utan att betala för det..
    Det tror jag inte på. De mest avundsjuka / provocerade är medelsvensson, som gärna skulle vilja ha äkta vara, men inte vill skämma ut sig med uppenbara kopior, då alla vet att de ändå inte har råd med 35 tusen för en handbag made in paris liksom. Med en undersköterskelön. Fast även dyra märken tillverkar i låglöneländer, bara så ni vet. De gör såå grova pengar, och skrattar hela vägen till banken pga er fåfänga och dumhet. Hehe.
  • Anonym (me too)
    Anonym (aldrig kopia) skrev 2014-03-01 11:42:54 följande:

Jämför du t.ex. aktieägare som lyfter utdelning (som de betalar skatt på någonstans) ur lagliga företag verksamma inom en bransch som går bra (trots att du personligen inte förstår varför) med kriminella organisationer? Visst, båda typerna är kapitalister och det kanske är illa nog för dig. En dock inom lagens regler, den andra utanför.

Det blir en ganska stor skillnad tycker jag. Företag genererar i alla fall skatteintäkter och skapar (lagliga) arbetsplatser och har ganska goda incitament för att hålla sig inom lagens ramar. Den andra typen betalar ingen skatt, drar sig inte för t.ex. mord och kan återinvestera i helt andra lukrativa branscher än den "laglige kapitalisten", som t.ex. kokain- eller vapenhandel. 

Visst, multinationella företag kan kritiseras för mycket, men i alla fall KAN de kritiseras och vi ser vad de håller på med och kan i viss mån komma åt dem. Betydligt svårare med den organiserade brottsligheten (och farligare för den enskilde individen).
    Klart jag begriper varför de går bra, jag skrev ju att jag har en hjärna som jag använder. Tillräckligt många osäkra stackare vill köpa sig självkänsla, och är beredd att betala oerhörda överpriser för en löjlig handväska. Jag struntar i om företagen betalar skatt, om aktieägare lyfter utdelning. Jag ser bara en cynisk bransch som skapar osäkerhet hos folk en masse, "köp den här dyra prylen (för ett löjligt överpris) och du kommer må bättre, få ett värde, folk kommer se upp till dig!" Kräks

Och du har gått på den myten antar jag? Efter några års modelljobb i Paris i min ungdom så insåg jag klart vilka cyniker jag pratar om.
  • Anonym (me too)
    camus skrev 2014-03-01 11:46:16 följande:
    Jag skulle aldrig köpa en kopia och bryr mig i inte om märken.

Däremot finns vissa tillverkare där kvaliteten och formgivning är fantastiskt tilltalande. Det rör sig om väskor där lädret garvats lokalt (ingen kinagris) och sytts hantverksmässigt (mulberry, longchamps) eller finmekaniska klockor som byggs för att hålla i generationer (Rolex, JLC, AP...). Det samma gäller vissa italienska skrädderier. Även om det råkar sammanfalla med ett varumärke som betraktas som ett lyxmärke betalar jag gärna för den kvaliteten. Att köpa en kopia tappar i det perspektivet helt meningslöst. Det är som att köpa ett piratkopierat vin - att etiketten ser ok ut spelar liksom ingen roll.

Det rör sig oftast om europeiska eller japanska tillverkare.

Amerikanskt är mest skit faktiskt: Bara marknadsföring, påhittad historia och tillverkat i sweatshops i sydostasien. Så jag undviker Ralph Lauren, Marc Jacobs, Kors, Hilfiger och liknande Kalle anka-märken. 

Men grejen är att det räcker inte med en, utan många måste ha 4-5 liknande väskor för att hålla självkänslan uppe. Och när man tröttnat och väskan hamnar på second hand eller soptippen i värsta fall, vad spelar det då för roll om lädret garvats lokalt av icke-kinagris?

Visserligen kan second hand-köparen i många fall göra sig ett "fynd", men jag skulle personligen akta mig för att synas med en Hermes eller Louis Vuitton, för mig signalerar det bara OSÄKERHET. Småtjejer - fashion victims - som vill verka vuxna, med pappas pengar typ.
  • Anonym (me too)
    Arbetsvegan skrev 2014-03-01 11:52:49 följande:
    Se det understrukna. Det är mest fabulering, du uttalar dig om något du verkar helt sakna insikt i.

Man vet att det ofta inte ger skatter alls utan att vinsterna placeras i skatteparadis. Man vet också att företagen inte har så stor koll på tillverkningen. I bästa fall kan det som efter dunskandalen uppkomma policys om att det ska ske kontroller... var 3:e år. Men det är ofta inte klargjort vem som ska sköta kontrollerna, det kan vara producentens kusin...
    Att arbeten är lagliga är inte liktydigt med att de är sjyssta arbeten, se tex textilindustrin (som i princip sörjer hela världens behov). De är lagliga men fortfarande fullkomligt vidriga.

Så varken arbetsmiljö, skatt eller arbetstillfällen är hållbara argument. Poängen jag har är att oavsett om det är piratkopia eller äkta så är hanteringen lika illa och samhällsvinsterna likartad. Egentligen är konsumtionshetsen det stora felet, det som är roten till vidrigheterna. Det är just den äkta varan och den "status" det ger att ständigt ha mer och fler som gör att det finns vidrigheter.

Huvudet på spiken.
  • Anonym (me too)
    Anonym (aldrig kopia) skrev 2014-03-01 11:56:25 följande:
    Kära du det blir väldigt långa inlägg om man ska skriva allt som finns att skriva om allt. Jag glömde inte, tyckte dock inte att det var relevant.

Men ok du efterfrågar leden mellan aktieägaren och Anna som köper en väska i butiken i Stockholm. Som jag förstår det har vi  företaget (tänker här på toppbolaget, det finns säkert en hel massa dotterbolag i olika länder) som betalar bolagsskatt (olika hög beroende på i vilken stat bolaget ligger). Där finns bolagsledningen, som säkert har för höga löner för din smak, men skatt betalas på dem också. Sedan finns en hel massa anställda (med löner som det betalas skatt på - det betalas förstås en hel del annan skatt i verksamheten, moms tex.  också men det kan vi lägga åt sidan nu). Den här typen av företag har precis som någon annan påpekat (tyvärr enlig mig) lagt ut en hel massa produktion i låglöneländer med viss kvalitetstapp som följd vilket gör det mindre attraktivt att köpa lyxmärken. Dock betalas skatt även där (lägre naturligtvis). Arbetarna har mer eller mindre goda förhållanden, beroende på land och företag. Dock finns en hel del insyn i dessa förhållanden, det finns massor av csr scorecards, NGO:s som övervakar etc.  för att inte nämna arbetsmiljölagstiftning som behöver följas. En brand i en fabrik i Bangladesh kan påverka aktiekursen och leda till att ledande befattningshavare åtalas.
    .

En kriminell organisation har också en hel massa led mellan senegalesen som säljer väskan på stranden och maffiabossen på toppen, men tro mig, det är inte många skattekronor där, och inte lätt att övervaka arbetsvillkoren hos de som är anställda i den organisationen.
    Äkta vara ger lite bättre slavvillkor alltså? Dvs när fabriken brinner ner så kan det bli åtal. Fast några hundra är ju innebrända redan så hur det hjälper dom har jag lite svårt att se.
  • Anonym (me too)
    Anonym (angår inte dig) skrev 2014-03-01 12:05:46 följande:

Fast det där är ju bara spekulation om andra människor som du inte vet ett dugg om.

Har träffat en del såna osäkra stackare i mitt liv -så jo, jag vet visst ett dugg!!
  • Anonym (me too)
    Anonym (aldrig kopia) skrev 2014-03-01 12:15:38 följande:

Det är klart att det är bättre om ingen brinner inne. Och det beror ju på - som sagt just väskor och skor produceras av de lyxmärkena fortfarande helst i Frankrike och Italien. Där har de anställda inga slavvillkor.

Men lite bättre är trots allt bättre. Och någon kan åtalas. Hur många människor tror du inte försvinner spårlöst runt omkring i världen på grund av kriminella organisationer? Problemet är ju att det ofta inte ger några rubriker så du kan inte ens bli upprörd över flickorna som försvinner i trafficking, barnen i de svarta fabrikerna, människorna som skjuts i Centralamerika etc.  För att inte tala om alla de som dör i överdoser av droger som dessa organisationer tillhandahåller. Jag säger inte att alla stora internationella företag gör gott, en hel del av dem gör skada och vi bör fortsätta att ifrågasätta det som sker och arbeta för en bättre värld. Men vi talar trots allt om (till största delen) laglig verksamhet - maffior etc. är en helt annan cancer i vår värld och de kan röra sig betydligt friare.
    Jag råkar veta att en del av de "finare" märkena faktiskt inte tillverkas i Eu längre. Det kostar för mycket (inga slavlöner) och genererar för lite vinst till girigbukarna till aktieägare. Men det står ändå "Made in Italy" på dom.. allmänt känt i branschen!!
  • Anonym (me too)
    ulfsas skrev 2014-03-01 12:29:16 följande:
    Vilka grisar? Företagsledare som har en laglig tillverkning där det är frivilligt att köpa dess varor?

Du tycker att folk är dumma som köper exklusiva varor? Har du inte råd själv?
    Icke läskunnig? Skrev att jag har mer än råd, men använder hjärnan och lägger inte mina pengar på trams. En överprisad modeväska är i mina ögon trams för osäkra babydolls.
  • Anonym (me too)
    UpsyDaisy skrev 2014-03-01 12:47:56 följande:
    En snygg väska är en snygg väska. Att en liten krumelur skulle öka värdet med flera tusen är vansinne. Därför bryr jag mig inte om det är "äkta".
    Min storasyster berättade att när hon var tonåring på 80-talet, så klippte vissa tjejer i klassen bort märkena från sina uttjänta Lyle & Scott, Pringle och likande tröjor, och sydde på dom på billigare klädvarianter. Snacka om osäkra fejkbrudar!! Drömmer Ingenting nytt under solen, samma gamla märkeshysteri som bottnar i djup osäkerhet - svag självkänsla.
  • Anonym (me too)
    Anonym (...) skrev 2014-03-01 21:19:56 följande:
    Märke är inte lika med kvalitet, men ibland betyder bra märke bra kvalitet. Så ibland är det vettigt att köpa ett bra märke. *pratar som till ett barn*

Ibland, och ibland inte. Har haft kvalitetsgrejor som gått sönder på nolltid, och billigare saker som håller än idag. Det vettigaste är att köpa prisvärda kvalitetsprylar, inte märkesprylar.
  • Anonym (me too)
    Anonym (*** 2) skrev 2014-03-01 20:54:08 följande:

Du köper allt second hand?
    Du köper all mat så billigt du kan?
    Du bor i den billigaste bostad som finns att tillgå?
    Du har inte betalt för en enda möbel, du har dumpstrat?
    Gäller även en hel del av din föda?
    Dina hygienprodukter tillverkar du själv?

Du väljer att lägga dina pengar på upplevelser istället.

Nu var det inte till mig inlägget var riktat - men jag svarar gärna ändå! Second hand är hipp och miljövänligt. Billig mat - om den är nyttig - är bättre än dyr och onyttig. Varför köpa en dyrare bostad än man behöver eller har råd med? Huvudsaken är väl att man trivs. Kan man köpa möbler på auktion, loppis och fixa till osv då får man ofta både kvalitet och bra priser. Samt kulturhistoria - och du får något helt unikt som inte går att massproducera av giriga märkeskrämare!

Det går faktiskt att tillverka hygienprodukter som krämer och sånt själv, men det är lite bökigt och kräver specialintresse. Inte säkert det blir billigare än köpa färdigt, men kanske hälsosammare för huden. Man behöver inte köpa Chanel eller Lancome för att få bra smink o hudvård. Tro mig, jag jobbade länge i den branschen och vet hur mkt som är fejk. Överprisat, kemikaliespäckat fejk.

Upplevelser slår ALLT materiellt btw. Jämför själv en ny bil med ett nyfött barn t ex. Eller en underbar kärlekshistoria...
  • Anonym (me too)
    Orcha skrev 2014-03-02 01:47:54 följande:
    Vilken bransch är dina vänner i?
    Vilken ålder är dina vänner i?
    Ja men eller hur? Är tidig 70-talist, och inte någon på mitt nuvarande eller förra jobb bär / bar armbandsur, med undatag för ett par stofiler. It's a one-function device, for Christ's sake!! Ok, man kanske kan se datum också - så två funktioner då... Flört

Jag sk-er i om det står Rolex eller Gucci på uret. Kall metall mot huden är icke skönt, klämmer, svettigt på sommaren, slår emot saker (glaset riskerar gå sönder) efterlämnar fula märken på handleden osv. Listan kan göras lång.

Har en förgylld Certina i byrålådan, från konfirmationen. Den funkar nog om jag byter batteriet, men jag betraktar den som en antikvitet numera. Något som barnbarnen kan titta på med stora ögon och tänka: "såna där tidsgrunkor hade man på mormors tid".
  • Anonym (me too)
    Givitupp skrev 2014-03-02 14:40:16 följande:
    Visst är det underbart med att leva i ett fritt land med valfrihet.
    Alla är vi olika, HURRA.
    Valfrihet är en sanning med modifikation. Grupptryck är inte att leka med. Få orkar stå emot, gå sin egen väg, vägra att imitate framför innovate osv. Därför köper de en löjlig modeväska from Paris med löjligt dyra SMS:lån, Gucci-klocka ELLER dyr multifunktionell mobil på 20 års avbetalning eller jag vet inte vad. För att inte avvika, för att känna sig lika "lyckade" som de andra hjärntvättade fashion victimsen.

Vi behöver ett samhälle med starka och självständiga individer som pi**ar på grupptryck - och har ryggrad / hjärna nog att gå sin egen unika väg. Det är ÄKTA valfrihet det - när den dagen är här att det är möjligt för en majoritet. Inkl sk bimbos.
  • Anonym (me too)
    Arbetsvegan skrev 2014-03-02 15:36:19 följande:
    Jaha? ge oss exemensbevis och arbetsbetyg då. 
    Ja för annars är det bara ett rätt fånigt uttalande av vilken tämligen anonym som helst med syfte att förminska någons åsikt.

Hade du den utbildningen och erfarenheterna du påstår hade du vetat att och hur man frågar när man inte förstår, nu gör du inte det...

Men han skrev ju också att han tog sig igenom civilingenjörsutbildningen med "viss möda". En eufemism för att det var ett smärre helsike, tippar jag. Alltså: ta det med en nypa salt.
Svar på tråden Varför köper du kopior?