Zoja skrev 2014-03-02 21:51:18 följande:
Eller så bryr man sig inte om vad "modet" säger och har det man själv tycker är snyggt och bekvämt.
Det argumentet är ju logiskt om man verkligen använder den där hållbara väskan i fyrtio år men i praktiken sker inte detta och den som har fyra hinner helt logiskt inte använda dem i hundratjugo år
Upp till var och en att köpa vad man vill men att som huvudargument ta att de håller så bra... nja. Den väska jag använt mest, i tjockt läder av "ickemärke" har förresten också hållit bra, har nog tjugo år på nacken och kostade inte många hundra.
Och visst har de dyrare väskorna god kvalitet men inte i närheten av vad som skulle motivera priset, särskilt som många idag tillverkas i låglöneländer då handgjort i Europa blir dyrare än vad man tror kunden vill betala. Eller se på parfym Innehållet i en parfymflaska kostar inte många kronor vare sig den kommer från ett billigare eller ett dyrare märke, det gör däremot flaska, designer, parfymör förstås men det är en engångskostnad, och främst reklamapparaten. Mina favoritparfymer (som tyvärr inte säljs i Sverige) är lite för dyra i min smak men jag försöker inte slå i mig själv att det beror främst på exklusiva ingredienser.