• camus

Varför köper du kopior?

Jag skulle aldrig köpa en kopia och bryr mig i inte om märken.

Däremot finns vissa tillverkare där kvaliteten och formgivning är fantastiskt tilltalande. Det rör sig om väskor där lädret garvats lokalt (ingen kinagris) och sytts hantverksmässigt (mulberry, longchamps) eller finmekaniska klockor som byggs för att hålla i generationer (Rolex, JLC, AP...). Det samma gäller vissa italienska skrädderier. Även om det råkar sammanfalla med ett varumärke som betraktas som ett lyxmärke betalar jag gärna för den kvaliteten. Att köpa en kopia tappar i det perspektivet helt meningslöst. Det är som att köpa ett piratkopierat vin - att etiketten ser ok ut spelar liksom ingen roll.

Det rör sig oftast om europeiska eller japanska tillverkare.

Amerikanskt är mest skit faktiskt: Bara marknadsföring, påhittad historia och tillverkat i sweatshops i sydostasien. Så jag undviker Ralph Lauren, Marc Jacobs, Kors, Hilfiger och liknande Kalle anka-märken. 

• camus
    Anonym (me too) skrev 2014-03-01 11:56:11 följande:
    Men grejen är att det räcker inte med en, utan många måste ha 4-5 liknande väskor för att hålla självkänslan uppe. Och när man tröttnat och väskan hamnar på second hand eller soptippen i värsta fall, vad spelar det då för roll om lädret garvats lokalt av icke-kinagris?

Visserligen kan second hand-köparen i många fall göra sig ett "fynd", men jag skulle personligen akta mig för att synas med en Hermes eller Louis Vuitton, för mig signalerar det bara OSÄKERHET. Småtjejer - fashion victims - som vill verka vuxna, med pappas pengar typ.
    Det har inget med självkänsla att göra. Tror man sig kunna köpa det har man hamnat fel.

Däremot är det oerhört tilltalande att köpa en hantverksmässigt producerad högkvalitativ väska som åldras snyggt. Den kan lätt hålla 10-15 år om man är lite rädd om den. Bra mycket trevligare än att köpa ett halvt dussin kinaväskor under samma tid.  

Jag bär själv ett ett högkvalitativt armbandsur i vitguld från en av de bästa schweiziska tillverkarna. Det misstas av de flesta som vilken stålklocka som helst. Det är oväsentligt för mig. Det viktiga är att själv känna tyngden, att se den svepande sekundvisaren och höra urverkets tickande. Och vetskapen om att mitt barnbarn kan bära klocka på armen när hen söker sitt sitt första riktiga jobb en vacker dag.
  • camus
    Anonym (...) skrev 2014-03-01 17:13:28 följande:
    Armbandsur tyder redan på att man lever i en svunnen tid. Skippa det där tramset.
    Som vuxen bär man självklart armbandsdur. Två av mina vänner säger halvt på skämt att de aldrig skulle anställa någon utan klocka. Själv är jag inte fullt så rigid men allt annat lika anställer jag den med klocka i valet av två. Men det klart, en fjortonåring i onepice har kanske inte de bekymren.

En mekanisk klocka är, förutom att den är praktisk, en stilmarkör som håller i årtionden. Den kommer ticka på armen på ett barnbarn som kommer inse hur otroligt trevligt det är att ha ett patinerat ur i vitguld som morfar/farfar köpte för 50 år sedan. Min klocka kommer överleva varenda mobil du kommer ha. Dessutom är det billigare att bära t ex Rolex eller Jaeger le Coultre än att hålla sig med Samsungs senaste. Och jag vet vad jag väljer.
  • camus
    sigill skrev 2014-03-01 19:49:49 följande:

Sitt första riktiga jobb? Finns det oriktiga jobb också? Jobb som liksom är på låtsas? Vad är det för jobb i så fall? *nyfiken*
    Ok lite slarvigt skrivet, men med första riktiga jobb tänker jag det man söker efter sin utbildning. Det må vara som rörmokare eller affärsjurist, men ändå där man tänker starta sin karriär. Dessförinnan har man förstås också riktiga jobb, men det är mer tillfälliga och med ett lite annat syfte.
  • camus
    Anonym (...) skrev 2014-03-02 01:41:21 följande:
    Ja, på ålderdomshem kommer de nog vara vanliga ett tag till.
    Självklart, äldre är ofta mån om ett stilfullt yttre. Till skillnad från fjortisar i mysbyxor.

Min bekantskapskrets betydligt yngre än de på ålderdomshem, men alla utom en bär klocka. Den personen ser Avatar som en modern klassiker och tycker foppatofflor både är snyggt och praktiskt. 
  • camus
    Orcha skrev 2014-03-02 01:47:54 följande:
    Vilken bransch är dina vänner i?
    Vilken ålder är dina vänner i?
    Jag har flest vänner i bank, finans, IT, lärare och egna företagare

Vi är runt 40 plus minus 5 år
  • camus
    sigill skrev 2014-03-02 02:21:48 följande:

Nej. Det är ohygieniskt, precis som ringar. Har du någon som helst aning om hur mycket bakterier och annat skit som samlas under ett armbandsur? Särskilt ett metallarmband som inte ens kan tvättas ordentligt. Inom vård och omsorg är det inte ens tillåtet med klocka (som tur är)
    Det är betydligt mer bakterier på en korgarna i affären (där du har din mat!), ditt tangentbord och dörrhandtagen i ditt hus. Klockor i metall rengörs under rinnande vatten med tandborste och mild tvål för din kännedom. 

Trist att leva utan smycken eller klockor på grund av en omotiverad rädsla för bakterier.
  • camus
    Sandraa L skrev 2014-03-02 10:28:54 följande:

Ts, medveten om att de flesta kopior idag är så bra att inte ens butikerna kan se skillnad på original och kopia. Av den anledningen ska dem börjar chippa de äkta väskorna bl.a L.V. Det sägs att det är en stor procent som är oäkta utan att varken köpare eller butiksinnehavare vet om det. Många produkter tillverkas till och med i samma fabrik!

Det där är myter som de som köper kopior gärna håller sig med. Väskor och klockor säljs på pantbanker och auktionshus och där det inte är några problem att hålla kopiorna borta.

De som köper kopior har helt enkelt inte betalningsvilja för en kopia med kvalitet intill förväxling lika originalet. Därför är kopiorna billiga med en kvalitet som återspeglar priset. 
  • camus
    Sandraa L skrev 2014-03-02 12:59:13 följande:

Jag köper själv äkta så det stämmer inte alls! Det var inte så länge sedan som flera av de större auktionsfirmorna fick enorm KRITIK för att ha värderat oäkta varor som i sin tur sålts vidare. 

Det har hänt, men det är ändå väldigt sällsynt att kopior slinker igenom och det är en försvinnande liten fel. Men det är inget som helst problem att skilja kopior från original för professionella aktörer.
  • camus
    Anonym (me too) skrev 2014-03-02 13:42:31 följande:
    Ja men eller hur? Är tidig 70-talist, och inte någon på mitt nuvarande eller förra jobb bär / bar armbandsur, med undatag för ett par stofiler. It's a one-function device, for Christ's sake!! Ok, man kanske kan se datum också - så två funktioner då... Flört

Jag sk-er i om det står Rolex eller Gucci på uret. Kall metall mot huden är icke skönt, klämmer, svettigt på sommaren, slår emot saker (glaset riskerar gå sönder) efterlämnar fula märken på handleden osv. Listan kan göras lång.

Har en förgylld Certina i byrålådan, från konfirmationen. Den funkar nog om jag byter batteriet, men jag betraktar den som en antikvitet numera. Något som barnbarnen kan titta på med stora ögon och tänka: "såna där tidsgrunkor hade man på mormors tid".

Jag kan bara konstatera att många väljer bort randsydda skor, kavaj och armbandsur till förmån för limmade plastskor, mysbyxor och en dyr mobil på avbetalning. De tror att kvalitet räknas i antalet funktioner. De ser hellre på Ironman 3 än köper biljetter till Gertrud på Dramaten och väljer Aftonbladet TV framför morgontidning. Alla gör som de vill, det är demokratins baksidaFlört.

• camus
    Arbetsvegan skrev 2014-03-02 14:17:14 följande:
    Fast du, jag litar mer på experterna som säger att det är svårt, än att tro på dig som säger att du lätt som en plätt kan skilja kopia från äkta Vem tror du att du lurar+ appropå hjärnvätt....

Nej, som jag sa, du har rätt till din upplevelse, sjäövklart att du anser att det är värt det. Men rent krasst ligger värdet endast i vetskapen...
    Om man har svårt att skilja original från kopia är man ingen expert.
  • camus
    korp3n skrev 2014-03-02 14:40:59 följande:
    Det du talar till viss del handlar inte om vad man har på sig utan hur man förväntas vara för att tillhöra en kulturell elit. Vissa delar av detta du skriver handlar om intresse, jag har både kostymer och klockor och handsydda skor, men ser hellre ironman 3 än lyssnar på opera helt enkelt för att det ger mig mer, sen är jag såpass säker på mig själv så att jag inte behöver dölja mig bakom en fasad av glitter och glamour för att upprätthålla ett yttre, men gör det dig lycklig så bra, men nedvärdera inte andra för att de inte ser på sin värld på ditt sätt.
    Jag skriver inget nedvärderande, bara ett stilla konstaterande. Det skulle aldrig falla mig in att göra mina preferenser till någon slags fasad. Dessutom är det så få som noterar en välsittande kavaj eller kvaliteten på armbandsuret så det fungerar inte ens. Och tyvärr har kulturskymningen gått så långt att man tydligen tillhör en "kulturelit" om man föredrar ett teaterbesök framför Avatar på blueray 3D.
  • camus
    Arbetsvegan skrev 2014-03-02 14:50:28 följande:
    Hur får du in demokrati i det här??

Visst, vi har flera saker att välja på, är inte tvingade att välja ett enda alternativ om det finns något, men att nedvärdera någons val som du gör med tex aftonbladet (demokratins baksida) är inte att hävda att det finns demokrati (om man ska prata i dem termerna) eftersom det ger repressalier att välja "fel".
    Avrättas av staten eller människors förakt är same same när du diskuterar demokrati....

Kultursnobberi brukar det kallas för, di  inställning. Det betyder eg att du inte gör "rätt" val utan bara ett annat...
    Om det är kultursnobberi att värdera olika alternativ vad gäller kvalitet och trovärdighet så får jag väl vara det. Hellre det än din relativism där Aftonbladet TV eller BBC är sak samma. Men för den som tycker allt är likvärdigt kan förstås välja det mest lättsmälta. 
  • camus
    Arbetsvegan skrev 2014-03-02 15:18:23 följande:
    App  app.

Nu tillskriver du mig åsikter jag aldrig uttryckt. Jag responderade på ditt resonemang, av det kan du faktiskt inte dra några slutsatser hur jag värderar men jag inser att du blir provocerad av att dina egna ord och ditt eget resonemang praktiseras på det du själv påstår om andra...

Kodord är värdering.... Säger det dig något?
    Jag har med viss möda tagit mig igenom en civilingenjörsutbildning, arbetat på investmentbank i över tio år och har inga problem att läsa kulturdelen i Suddeutsche Zeitung. Men jag förstår faktiskt inte vad du skriver.
  • camus
    korp3n skrev 2014-03-02 15:15:08 följande:
    Man vad du lägger värderingar i är tycke och smak, alla kan inte tycka lika och alla kommer aldrig att tycka lika. Jag själv klär mig i det som jag trivs i. Jag har en Rolex klocka men jag använder den aldrig för att jag tycker att den är i vägen. Varför är ett teater besök mer kulturellt än att se Avatar på blue ray?
    Därför att avatar är en dålig film och en föreställning på Dramaten (alltsomoftast) är bra. Det är inte likvärdigt i kvalitet. En perfekt stekt torskrygg är bättre än fiskpinnar, oavsett om någon råkar tycka annorlunda.  

Du får klä dig som du vill och lämna klockan hemma om du vill. Jag har två Rolex. En av dem sitter på alltid på armen under manchetten och gör mig glad utan någon som helst showoff. 
  • camus
    Arbetsvegan skrev 2014-03-02 15:49:21 följande:
    Eh?
    Det blir riktigt pinsamt, din brist på argument...

Ska du referera till något ska du även kunna leverera källa till det, det borde du veta om efter dina "utbildning och erfarenhet"

Jo till skillnad från dig jag hade en hel del argument som jag presenterat. Du nöjer dig med att utmåla andra som fåniga, pinsamma, lögnare osv.

Jag har en examen från KTH och har sedan slutet på 90-talet arbetat på två olika investmentbanker. Idag har jag en chefstjänst.  Men poängen är att jag ändå förstår jag knappt vad du vill ha sagt.

Att ta anonymitet här som intäkt för att jag skulle hitta på är bara patetiskt. Jag skulle förstås kunna skicka mitt CV, men lustigt nog är det mer sannolikt, även om den är gränsande till obefintlig,  att jag någon gång läser ditt. 
  • camus
    korp3n skrev 2014-03-02 15:55:03 följande:
    Du tycker att Avatar är en dålig film, jag tycker att det är en bra film och har nog aldrig sett en teaterföreställning som givit mig ett dugg. Som sagt tycke och smak. Hur sätter du kvalite på det? att det ena skulle vara kvalitativ bättre än det andra?

Vet du hur man steker en perfekt torskrygg? jag vet för att jag är utbildad kock, jag kan steka fiskpinnar perfekt med, skillnaden ligger i att torskryggen kostar ett par hundra kronor kilot? 

Ja du får absolut klä dig hur du vill med men kom inte med nedvärderingar av vad hur andra människor klär sig eller om de gillar teater eller att se på film i stället.

Du skrev att du tagit dig igenom en civilingenjörsutbildning jaha? jag har fyra utbildningar min fru har tre? vad är poängen?
    För mig räckte det med en utbildning för att få jobb. Jag har faktiskt stekt torskrygg de senaste helgerna , det är säsong nu som du kanske vet, kocken. Det kräver knappast någon utbildning, bara lite vana.

Jag har inte nedvärderat någon. Däremot framhållit att man får tycka vad man vill, men det är oklädsamt att mot bättre vetande framhärda i att en endimensionell film om rymdsmurfarna är av högre kvalitet än en uppsättning av en klassisk pjäs på landets bästa teater. Det finns ett skäl till att människor fortfarande berörs av Hjalmar Söderbergs texter hundra år efter de skrevs. Vem tror du kommer ihåg Avatar om ens fem år?

Det finns inte rätt eller fel, men det finns kvalitetsskillnader och i detta ligger ingen värdering vilket du hela tiden felaktigt antar.
  • camus
    Anonym (me too) skrev 2014-03-02 15:42:26 följande:

Men han skrev ju också att han tog sig igenom civilingenjörsutbildningen med "viss möda". En eufemism för att det var ett smärre helsike, tippar jag. Alltså: ta det med en nypa salt.
    Glad Riktigt så illa var det faktiskt inte. Jag tog inga lån utan jobbade extra tre-fyra dagar i veckan, vilket sammantaget gjorde det lite svårt att klara studierna samtidigt. Men det gick och jag har min examen.
  • camus
    korp3n skrev 2014-03-02 19:07:27 följande:
    Jag har också haft jobb efter varje av mina utbildningar så? 

Eftersom Avatar kom för fem år sedan och du skriver om den så kommer i alla fall du ihåg den? Men du pratade om skillnader i kultur eller hur?

Självklart finns det kvalitetsskillnader men att säga att det ena gör dig till en bättre människa är lite far fetched tycker jag
    Har bara framhållit att det finns kvalitetsskillnader, att inte allt är likvärdigt. Men det skulle a l d r i g falla mig in att påstå att man är en bättre människa  beroende på vad man personligen föredrar. En viktig åtskillnad.
Svar på tråden Varför köper du kopior?