Inlägg från: Anonym (Varför??) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varför??)

Varför köper du kopior?

Om du inte har råd med t.ex en Gucci väska,  klocka eller glasögon, varför köper du inte det du har råd med utan att det behöver vara en kopia av Gucci?

Känns det inte väldigt löjligt att springa runt med en kopia? Vad ger det dig att äga en kopia? Vore det inte bättre att äga äkta vara?

• Svar på tråden Varför köper du kopior?
  • Anonym (Varför??)
    Anonym (Olik) skrev 2014-02-28 19:18:34 följande:
    Varför köper du snabbmat när du kan laga egen mat från grunden som är mkt nyttigare?
    För att du känner för det antar jag?
    Jag köper inte snabbmat, bryr mig om min kropp. 
    Varför känner man för att bära runt på en falsk produkt? Att låtsas ha råd med någonting man inte har råd med? 
  • Anonym (Varför??)
    Tittij skrev 2014-02-28 19:29:36 följande:
    Jag tycker också det är fascinerande. Jag köper hellre en riktigt snygg väska på HM eller Åhlens än en fejk Gucci. Varför vill man stödja maffian och denna smutsiga bransch, där pengarna med största säkerhet går till droghandeln.. 
    Lite så jag menar. Säger inte att alla ska köpa dyra märkesväskor. Förstår bara inte varför man inte hittar andra snygga väskor än köper kopior. 
  • Anonym (Varför??)
    Tom Araya skrev 2014-02-28 20:37:32 följande:
    Jag köper själv aldrig kopior och ser ingen mening med det för egen del.

Jag vet dock andra som gör det och varför. De vill ha saker som ser ut som de äkta, dels kan det vara designen som tilltalar men ibland även att märket ger en viss status/positiv uppmärksamhet och/eller passar ihop med övrig stil o.s.v. Har man då inte råd med äkta men med kopior som kan gå för äkta utan närmare granskning så är det en lösning för vissa.

Men om det nu är status och appearance man är ute efter, borde man inte känna sig falsk med falska statusprylar?
  • Anonym (Varför??)
    Anonym (angår inte dig) skrev 2014-03-01 09:02:02 följande:
    Det som ger dom rätten att äga en kopia är att dom har pengar att köpa kopian för.

Vad ger dig rätten att lägga dig i andra val?

Vad ger dig rätten att ifrågasätta vad jag funderar över?
  • Anonym (Varför??)
    Anonym (angår inte dig) skrev 2014-03-01 10:48:29 följande:
    Du funderar inte, du dömer andra som inte gör som du tycker.

Nu kan du svara på min fråga,eller vart det för svårt.

Jag ska hjälpa dig genom att upprepa den.

Vad ger dig rätten att lägga dig i andras val?

Hur dömer jag andra genom att fråga varför de gör på ett visst sätt och om det inte känns lite dumt att göra så?

Och ännu en gång, vad her dig rätten att ifrågasätta varför jag undrar över en sak? Om jag nu inte har rätten att ställa en fråga.

Detta är ett diskussionsforum, om du har missat det, där alla tänkbara frågor ventileras.

Anser du att jag eller andra medlemmar inte har med varför du gör som du gör är du fri att avstå att svara.
  • Anonym (Varför??)
    sigill skrev 2014-03-01 17:51:01 följande:
    Kanske för att de tycker att färg och form är viktigare än vad det står på väskan/jackan/skorna.

Om man hittar en grej som är likadan bortsett från att det inte står gucci på den så känns det väl onödigt att betala tre gånger så mycket bara för att det ska stå gucci med pytteliten text?

Om man vill ha en rosa väska med stjärnor på så vill man väl ha just en rosa väska med stjärnor på. Och då spelar det ju mindre roll om det står gucci eller pucci på den.

Om man nu på allvar tror att saker och ting blir bättre av att det står gucci på väskan är det väl bara att ta en penna och skriva gucci på den då. De lär ju märka rätt snart att livet inte blir bättre för det.

Med fejk menar jag just en väska som det står exempelvis Gucci på enbart för att man vill ha en gucci väska men inte kan köpa originalet.

Man bryr sig alltså väldigt mycket om märket.
  • Anonym (Varför??)
    solstril skrev 2014-03-02 18:32:32 följande:
    Känns det inte löjligt att spendera en väldig massa pengar på något bara för att visa att du har råd? Vad ger det dig att äga något som har en "äkta" etikett istället för en likadan, ofta av samma kvalitet., gjord i samma fabrik till en bråkdel av priset? Vore det inte bättre att lägga pengarna på något som faktiskt spelar roll? I min mening är det bara människor med dåligt självförtroende som köper extremt dyra märkesvaror, de sokm själva är osäkra på sin stil och smak och vill försäkra sig om att de är "rätt" genom att försöka köpa sig till stil. Patetisk!

Nu köper inte jag dyra märken, har inte råd, men köper inte heller kopior av olika anledningar. Jag skulle känna mig fejk om jag gick runt med någonting jag faktiskt inte har råd med och skulle någon fråga om den var äkta skulle jag inte kunna ljuga och därav känna mig än mer dum.

Just för att jag själv känner så undrar jag hur de som köper kopior tänker och känner över det. Om någon frågar om produkten är äkta, vad svarar ni?
  • Anonym (Varför??)
    chrissandra skrev 2014-03-02 21:46:35 följande:
    Jag tror du gör bäst i att inte nappa på betet. ;)

Lämna det obesvarat helt enkelt.  Alla som är läskunniga ser vad som pågår. :)

Jo jag vet och du har så rätt så
  • Anonym (Varför??)
    Oleanna skrev 2014-03-03 09:31:31 följande:
    JO jag vet..blev  faktiskt mordhotad en gång för en annan åsikt.

Det känner jag väl igen. Har fått min adress och personuppgifter postade i en tråd en gång med en varning om att om jag inte ändrade min åsikt så.......
  • Anonym (Varför??)
    Oleanna skrev 2014-03-03 10:50:49 följande:
    Just därför så förstår jag inte att du skriver det på det sättet. Den som vinner oavsett påhopp tex då bidrar man ju till tänket.  

Man behöver inte agera likadant utan kan stå över det. 

Ursäkta?
  • Anonym (Varför??)
    Oleanna skrev 2014-03-03 10:57:07 följande:
    OJ förlåt jag missade att det var du Ts..trodde det var arbetsvegan. 

Ingen fara. Förstod att du säkert skrev till fel person
  • Anonym (Varför??)

Tack för alla svar, har fått lite ökad förståelse för hur många av er som köper kopior tänker kring det hela. Har varit mycket intressant att läsa era svar

• Anonym (Varför??)

Inga fler åsikter kring kopior?

Köper du dem? Varför?

Köper du dem inte? Varför inte?

• Anonym (Varför??)
    Åsa skrev 2014-03-05 12:50:13 följande:
    Hur definierar du kopior? Varor som du upplever snarlika ett märke du känner till? Varor där man satt på en fejkad logga? Ev annat?

Varor med fejkad logga.

Att exempelvis en väska har liknande mönster är ju en sak, men att den har märke och hela faderullan är vad jag i grunden undrade över varför man köper.
Svar på tråden Varför köper du kopior?