• Arbetsvegan

Varför köper du kopior?

Arbetsvegan skrev 2014-03-01 23:18:26 följande:
    Möjligen tillverkning och konsumtion i så fall. Helt enkelt för att världen inte är sådär svart eller vit som du vill ha den till att vara.
    ALL tillverkning och konsumtion överlag.

Menade jag...
  • Arbetsvegan
    Anonym (*** 2) skrev 2014-03-01 23:30:12 följande:

Vill jag?
    Ja, eftersom du framhåller piratkopior som "ondska och inget annat".
    Även att du letar fram artiklar om kopior där det gått fel. Vad sägs om att leta efter artiklar där det framgår hur arbetsmiljön ser ut även för de som arbetar med äkta varumärken?
    Poängen är att det inte är sådär svart eller vitt hur många artiklar du än letar fram som stärker ditt budskap, det finns nämligen massor av rapporter och artiklar du "glömmer" för att de inte stärker dina argument om en svart och vit värld.
  • Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-01 23:35:22 följande:

Jo, de finns serienummer i kopiorna också. I de allra flesta faktiskt. Dock felaktiga serienummer och ofta sitter de även på fel ställe i väskan. Om man har koll på hur äkta väskor ser ut, hur serienumrena är uppbyggda och var alla detaljer ska sitta så går det utan tvekan att se om en väska är äkta eller inte. Även om det kan vara svårt att skilja på det vid första anblick så finns det andra sätt. Om vi nu ska fortsätta att ta väskor som exempel.

Det är lite fånigt att du skriver att jag sitter och hittar på när jag vet precis vad jag talar om. Dina egna resonemang går inte ihop för fem öre däremot. Att ens rättfärdiga kopior och i stort sätt beskylla dem som väljer att köpa äkta vara för dess existens är ju inte rätt någonstans. För det var väl det du gjorde precis?

Men jag antar att du är en sådan som gladeligen kan köpa piratkopierade läkemedel också?

Du har inte fattat att jag inte rättfärdigar???  Herregud...

Det jag säger och min poäng är hela tiden att märkesprodukter inte är sådär goda som du vill tro. Det är vad deras märken bygger på, en tro....
    Jag beskyller inte dig för någonting men du måste inse att du faktiskt är en del av problemet, att du bidrar till det i rätt hög utsträckning! Därför att Om det inte fanns en hype, en önskan att äga märket skulle det heller inte finnas en marknad för kopiorna.  Du måste således skilja på sak och person och inse din egen del i det stora spelet. Det är ingen beskyllan utan fakta.

Eftersom du inte har förstått vad jag pratar om, att jag inte rättfärdigar någonting är du knappast i stånd att avgöra vad jag köper eller inte, hur jag köper eller varför...
    Hur ofta reflekterar du över dina egna konsumtionsvaror?

• Arbetsvegan
    Anonym (*** 2) skrev 2014-03-01 23:52:47 följande:

Piratkopior ÄR ondska och ingenting annat.

Vad har det med mitt sätt att uppfatta världen?

Tror du att jag inte vet att ex. HM och IKEA använder sig av tvivelaktiga metoder?

Menar du att det är okej bara därför?

Menar du att jag inte förstår?

Menar du att du förstår?

Du kan väl leta upp en artikel om tillverkning av piratkopior som visar hur bra det är? Skatt som betalas, bra arbetsförhållanden, inga MC-gäng eller maffior som ligger bakom utan bara schyssta villkor.

Poängen är att ALL piratkopiering är av ondo. = svart.
    ALL annan tillverkning är inte av ondo. = grått.
    Nej, det är faktiskt inte så svart eller vitt eftersom piratkopiorna omsätter många miljarder varje år. För arbetarnas del spelar det inte så stor roll, de har det lika taskigt oavsett till vem de tillverkar. Men fortfarande genererar det pengar som trots allt kommer de vanliga arbetarna tillgodo eftersom de har jobb, får mat på bordet etc.

Var de stora pengarna hamnar spelar inte så stor roll, i ett maffianätverk (som påfallande ofta även ger en viss social trygghet) eller ett storföretag som placerar pengarna i skatteparadis...

HM och IKEA är två exempel men den mesta konsumtionen har tvivelaktigheter eftersom leden är så många att det saknas full kontroll. Var kommer läderdetaljerna från tex.

Varför ska jag leta upp att det är bra? Har du bara otur när du tänker eller förstår du inget av det jag skriver?

Så ja, jag menar att du inte förstår. Pirat = grått, allt annat = grått.
  • Arbetsvegan
    Anonym (*** 2) skrev 2014-03-01 23:52:47 följande:
    Du kan väl leta upp en artikel om tillverkning av piratkopior som visar hur bra det är? Skatt som betalas, bra arbetsförhållanden, inga MC-gäng eller maffior som ligger bakom utan bara schyssta villkor.
    Det här visar att du bara inte förstår hur det ser ut i världen....
  • Arbetsvegan
    gudsfurste skrev 2014-03-02 01:11:05 följande:
    om inte annat så har det väl med etik och moral att göra, så man bör ej göra det av den anledningen till att börja med.
    har man inte råd med märkeskläder skall man inga köpa heller, det är inget måste att äga märkeskläder här i världen. sedan är förfalskning av varumärken olagligt och varför man vill stödja sådant förstår jag faktiskt inte. 
    Samt att barnarbete, utnyttjande av människor och svåra arbetsförhållanden är mycket vanligt när det kommer till piratkopior samt att materialen är betydligt sämre och framställningen utförs ofta av obehörig personal

nej börja ställa lite krav som konsument att där du köper dina kläder så sköts det under schyssta villkor för de som arbetar. Det går som konsument att ställa krav på till exempel kedjor som H&M när de utsätts för Uppdrag granskning och de har aktivt arbetat för bättre förhållande, även om det ännu inte är klockrent. det är lite svårare att ställa krav på piratkopieringen då det är svåra att komma åt då de faktiskt sysslar med olovlig verksamhet. ganska enkelt eller hur varför man bör låta bli? 
    Se det understrukna. Just den inställningen delar upp folk i "vi" och "dem". I den uppdelningen ligger värderingen "vi lyckade" och "dem misslyckade". Så länge som det är så kommer det att finnas piratkopior.
    Det är enkelt för oss som har råd att säga att det inte är ett måste, att det går lika bra ändå men vågar vi nagelfara våra egna värderingar i grunden inser vi att det inte är så.

Utnyttjande, svåra förhållanden eller ens sämre material är inget som är förbehållet kopiorna, det är således inget argument som talar för märkesvarorna. Ska man komma undan det måste vi mer eller mindre sluta konsumera helt oavsett märke eller kopia.

Visst ska vi ställa krav som konsumenter, det är en självklarhet. men ansvaret ligger inte bara på producenterna, vi måste ta en del av ansvaret själva genom att ifrågasätta vår egen konsumtion och vad vi själva bidrar med.
  • Arbetsvegan
    gudsfurste skrev 2014-03-02 10:35:47 följande:
    Ja, fast alltså de dyra kläderna finns ju där av en anledning. Jag anser inte att någon som inte har märkeskläder är en misslyckad människa och det är nog många med mig som tycker, sen finns det alltid klassiska sviniga översittare som tror de är bättre för de har märkeskläder å andra sidan har jag stött på en hel del personer i fejk som spelar på samma attityd. Jag har pengar, men köper inte märkeskläder, jag ser faktiskt ingen lycka eller mening i att köpa en Chanelväska för 30.000 kr även om jag skulle ha råd, de pengarna spar jag hellre eller gör något annat super roligt för. Tycker folk då att jag är misslyckad? Fine by me. 

Fast vi har vid flera tillfällen sett piratkopieringens baksida och vi vet alla att piratkopieringen är sammanlänkad till andra brott så som trafficking och droger till exempel. 
    Jag har faktiskt ännu inte hört eller läst någonstans att modehus som Chanel ägnar sig åt den typen av brottslighet, de behöver inte heller massproducera sina kläder eftersom de flesta endast säljs begränsat och så pass lite att de förmodligen inte behöver använda sig av fabriker med ohumana förhållanden. Men har du något som bevisar mig fel tar jag gärna emot det, jag blir gärna motbevisad och får reda på rätt fakta här i världen.

Men absolut skall man ställa krav som konsument och alla borde få ett mer etiskt tänk kring de varor de köper, men som sagt det är enklare att ställa krav på stora kedjor som faktiskt är etablerade för att de skall öka sitt tänk och ge sina arbetare humana arbetsförhållanden och löner, att ställa krav på ett gäng som sysslar med organiserad brottslighet där varumärkeskopiering ingår är svårare mer än att man faktiskt bör avstå. Vi vet alla att de flesta far illa, vi kan ej ställa krav men vi kan sluta köpa. Sedan kan vi i fortsättningen välja att ställa krav på de etablerade kedjor som finns och precis som du nämnt bli mer medvetna och ta ansvar.
    Jag menade inte dig personligen utan det märkeshetsen som sådan för med sig som företeelse. Det handlar således inte om vem som köper vad utan de generella inställningen och där bidrar alla oavsett plånbok.

Företagen ägnar sig inte åt brottslighet i lagens bemärkelse, men jag anser att skatteparadis är en gråzon, som ett exempel. Poängen är att det inte går att säga att det ena är svart eller det andra är vitt därför att leden är alltför många för att någon ska kunna ha koll. (Det är därför skandalen med hästkött kunnat uppstå - ingen har en riktig koll)

Nej, de behöver inte massproducera, men fortfarande bidrar de, tack vare att deras produkter saluförs med värderingen att man är lyckad om man har råd att köpa.  Därför måste man värdera sig själv och det man förmedlar och inte bara ställer krav på producenter. Vi kommer ingenstans genom lagen så länge som vi har den konsumtionshets som vi har. Dvs, kravställandet måste böra hos oss själva genom vårt egetansvar, det upplever jag som att det är det som folk har svårast för, egetansvaret. De vill att andra ska fixa, producenter ska fixa drägligare arbetsvillkor, juridik fixa lagar osv men de glmmer roten till problemet från början. 
  • Arbetsvegan
    Sandraa L skrev 2014-03-02 10:28:54 följande:

Ts, medveten om att de flesta kopior idag är så bra att inte ens butikerna kan se skillnad på original och kopia. Av den anledningen ska dem börjar chippa de äkta väskorna bl.a L.V. Det sägs att det är en stor procent som är oäkta utan att varken köpare eller butiksinnehavare vet om det. Många produkter tillverkas till och med i samma fabrik!

Jag tror att det tar ungefär två dygn tills chippen är kopierade, elektronik är buslätt att kopiera.
  • Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-02 11:33:43 följande:
    "De flesta" kopiorna är inte så bra. Det finns väldigt bra kopior, men de faller alltid på något. De som jobbar i butikerna är heller inga superexperter som vet precis allt så att de inte alltid kan se skillnad är inte så hemskt som det låter. Om man verkligen vet alla detaljer och hur serienumrena ska vara utformade osv så skulle jag våga påstå att man nog alltid kan avgöra om en väska är äkta eller ej. Men för en "vanlig" människa är det såklart inte alltid lätt att veta om en väska är äkta eller inte. Jag har läst om alla möjliga förslag för att få bukt med kopieringen, men det återstår att se om de lyckas hitta något som fungerar. Hoppas det....
    Eftersom det krävs superexperter att se skillnad så är det en lyckad kopia. För grejen är inte att det ska vara en äkta utan att se ut som det, det ska ge den signalen till de som går förbi. Är det trots allt någon som vill skärskåda exemplaret (och kan avslöja) så må det vara hänt, det händer ju inte alltför ofta för den som har den där kopian.

De kommer aldrig att lyckas bli av med kopieringen eftersom arbetsvillkoren är så usla att det är mycket lönsamt att sälja metoderna, eller rent utav använda sig av det fast under ett annat skift.
    Vi ska därför aldrig hoppas på att andra kan fixa det vila lagar och regler utan vi måste gå till roten med problemet. och roten ligger hos oss själva och våra konsumtionsvanor och det de förmedlar.
  • Arbetsvegan
    Bolide skrev 2014-03-02 12:04:52 följande:

Du fattar väl att identiska kopior inte säljs öppet va? De smutsiga produkterna som svennebananer köper på marknader är skräp. Rent skräp. För att ens få komma nära en identisk replika(med allt detaljarbete som krävs) måste du ha kontakter. Jag gillar klockor väldigt mycket och i synnerhet Rolex. En kopia som ser identisk ut kostar ca 10 000 kr och innehåller även äkta delar. Den är endast tillgänglig för en liten klick människor. Det är inte bara att gå till en marknad om du trodde det.
    Ja men det har inte så mycket med saken att gra eftersom de är mycket lätta att få tag på.

Svar på tråden Varför köper du kopior?