gudsfurste skrev 2014-03-02 10:35:47 följande:
Ja, fast alltså de dyra kläderna finns ju där av en anledning. Jag anser inte att någon som inte har märkeskläder är en misslyckad människa och det är nog många med mig som tycker, sen finns det alltid klassiska sviniga översittare som tror de är bättre för de har märkeskläder å andra sidan har jag stött på en hel del personer i fejk som spelar på samma attityd. Jag har pengar, men köper inte märkeskläder, jag ser faktiskt ingen lycka eller mening i att köpa en Chanelväska för 30.000 kr även om jag skulle ha råd, de pengarna spar jag hellre eller gör något annat super roligt för. Tycker folk då att jag är misslyckad? Fine by me.
Fast vi har vid flera tillfällen sett piratkopieringens baksida och vi vet alla att piratkopieringen är sammanlänkad till andra brott så som trafficking och droger till exempel.
Jag har faktiskt ännu inte hört eller läst någonstans att modehus som Chanel ägnar sig åt den typen av brottslighet, de behöver inte heller massproducera sina kläder eftersom de flesta endast säljs begränsat och så pass lite att de förmodligen inte behöver använda sig av fabriker med ohumana förhållanden. Men har du något som bevisar mig fel tar jag gärna emot det, jag blir gärna motbevisad och får reda på rätt fakta här i världen.
Men absolut skall man ställa krav som konsument och alla borde få ett mer etiskt tänk kring de varor de köper, men som sagt det är enklare att ställa krav på stora kedjor som faktiskt är etablerade för att de skall öka sitt tänk och ge sina arbetare humana arbetsförhållanden och löner, att ställa krav på ett gäng som sysslar med organiserad brottslighet där varumärkeskopiering ingår är svårare mer än att man faktiskt bör avstå. Vi vet alla att de flesta far illa, vi kan ej ställa krav men vi kan sluta köpa. Sedan kan vi i fortsättningen välja att ställa krav på de etablerade kedjor som finns och precis som du nämnt bli mer medvetna och ta ansvar.
Jag menade inte dig personligen utan det märkeshetsen som sådan för med sig som företeelse. Det handlar således inte om vem som köper vad utan de generella inställningen och där bidrar alla oavsett plånbok.
Företagen ägnar sig inte åt brottslighet i lagens bemärkelse, men jag anser att skatteparadis är en gråzon, som ett exempel. Poängen är att det inte går att säga att det ena är svart eller det andra är vitt därför att leden är alltför många för att någon ska kunna ha koll. (Det är därför skandalen med hästkött kunnat uppstå - ingen har en riktig koll)
Nej, de behöver inte massproducera, men fortfarande bidrar de, tack vare att deras produkter saluförs med värderingen att man är lyckad om man har råd att köpa. Därför måste man värdera sig själv och det man förmedlar och inte bara ställer krav på producenter. Vi kommer ingenstans genom lagen så länge som vi har den konsumtionshets som vi har. Dvs, kravställandet måste böra hos oss själva genom vårt egetansvar, det upplever jag som att det är det som folk har svårast för, egetansvaret. De vill att andra ska fixa, producenter ska fixa drägligare arbetsvillkor, juridik fixa lagar osv men de glmmer roten till problemet från början.