• Anonym (lyxfällan?)

Har vi fallit i lyxfällan?

De senaste 6 månaderna har vi köpt:

2 macbook airs
    1 imac 27 tum (basmodellen)
    1 iphone 5s
    1 ipad mini med retina
    1 nytt matbord + stolar
    utemöbler
    massor av nya kläder (båda gått ner i vikt)
    ny brödröst
    ny vattenkokare
    ny stekpanna, jamie oliver
    nya kastruller, jamie oliver
    ny gryta, också jamie oliver
    nya köksredskap
    nya skärbrädor
    nytt strykjärn med ångstation
    ny strykbräda
    nya lunchlådor, skålar osv till köket
    Nytt Hifi system med surroundsound för ca 20 tkr
    Ny soffa och fåtöljer

Vi är båda studenter. Jag tycker detta känns helt sjukt. Jag vet inte riktigt varifrån pengarna kommer. Vi har en del på studielån, annars känns det som pengar bara regnar in i form av stipendium och födelsedagspresentpengar osv. Just nu har vi inga skulder förutom studielån och dessutom en del sparat. Jag känner att jag har förlorat förmågan att se pengars värde. Vi slänger pengar runt oss, utemat flera gånger i veckan osv. Speciellt som jag faktiskt inte jobbar (för pengar, jobbar hårt på universitetet) med lön så. Har vi fallit i lyxfällan? Vad kan man göra åt det?

• Svar på tråden Har vi fallit i lyxfällan?
  • Winnertaco

Om ni inte har några skulder så nej, ni har inte fallit i lyxfällan. 
    Däremot kanske ni ska fundera lite över hur livet blir om ni götr av med alla buffertar ni har.

• Anonym (nyfiken)

Hade ni inga kastruller,  stekpannor,  brödrost,  vattenkokare,  skärbrädor  etc  tidigare?

• Anonym (*^*^*)

Varför ta studielån om ni inte behöver?

Jag hade knappast använt mitt studielån till överkonsumtion, bättre att låna mindre pengar då.

En annan sak som ni lär bli varse: Jamie Olivers stekpannor är skräp. Har ni möjlighet så lämna tillbaka dem.
    IKEA är bättre kvalitetsmässigt.

• mr me

Varför köper man köksredskap märkta med "Jamie Oliver" när man kan få bra mycket bättre saker för de pengarna om man istället satsar på kvalitet?

Köp ett par ordentliga gjutjärnsstekpannor istället. De håller garanterat längre, kan användas i ugnen, är nyttigare att använda och är inte klädda med plast.

• Anonym (lyxfällan?)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-03-02 01:35:25 följande:
    Hade ni inga kastruller,  stekpannor,  brödrost,  vattenkokare,  skärbrädor  etc  tidigare?
    Jo, men de började gå sönder så vi gav bort/slängde rubbet och köpte nytt.
  • Anonym (lyxfällan?)
    mr me skrev 2014-03-02 01:39:38 följande:
    Varför köper man köksredskap märkta med "Jamie Oliver" när man kan få bra mycket bättre saker för de pengarna om man istället satsar på kvalitet?

Köp ett par ordentliga gjutjärnsstekpannor istället. De håller garanterat längre, kan användas i ugnen, är nyttigare att använda och är inte klädda med plast.
    Jag gillar non-stick. Tycke de var bättre än de andra vi tittade på. Tycker inte om gjutjärn. Hade ett par och använde de aldrig.
  • Anonym (lyxfällan?)
    Anonym (*^*^*) skrev 2014-03-02 01:39:00 följande:
    Varför ta studielån om ni inte behöver?

Jag hade knappast använt mitt studielån till överkonsumtion, bättre att låna mindre pengar då.

En annan sak som ni lär bli varse: Jamie Olivers stekpannor är skräp. Har ni möjlighet så lämna tillbaka dem.
    IKEA är bättre kvalitetsmässigt.
    Tja. Vi tänker såhär. När vi jobbar så kommer vi ju ha pengar då. Varför inte leva nu OCH då om vi kan, istället för att skrapa ihop till vardagen? Köper vi ett hifi system nu så kan vi ju njuta NU OCH SEN istället för bara sen.
  • Anonym (lyxfällan?)

Och jag tycker stekpannorna är jättebra. Vet såklart inte hur länge de kommer hålla men funktionaliteten är jättebra för min matlagning. Snabb att hetta upp, behöver ingen olja eller stekfett, jättelätt att diska.

• Erikssonförfan

svara bara på om du har skulder till dessa grejer som ni ej kan betala. 

om ni inte kan betala av dessa så är ni en "lyxfälla"

annars är du bara en vanlig student som av någon anledning ej vill använda smör i stekpannan, vilket i sig är rätt sjukt.

• Anonym (*^*^*)
    Anonym (lyxfällan?) skrev 2014-03-02 01:45:40 följande:
    Och jag tycker stekpannorna är jättebra. Vet såklart inte hur länge de kommer hålla men funktionaliteten är jättebra för min matlagning. Snabb att hetta upp, behöver ingen olja eller stekfett, jättelätt att diska.

Den slår sig om väldigt lätt.
Svar på tråden Har vi fallit i lyxfällan?