• Anonym (lyxfällan?)

Har vi fallit i lyxfällan?

De senaste 6 månaderna har vi köpt:

2 macbook airs
    1 imac 27 tum (basmodellen)
    1 iphone 5s
    1 ipad mini med retina
    1 nytt matbord + stolar
    utemöbler
    massor av nya kläder (båda gått ner i vikt)
    ny brödröst
    ny vattenkokare
    ny stekpanna, jamie oliver
    nya kastruller, jamie oliver
    ny gryta, också jamie oliver
    nya köksredskap
    nya skärbrädor
    nytt strykjärn med ångstation
    ny strykbräda
    nya lunchlådor, skålar osv till köket
    Nytt Hifi system med surroundsound för ca 20 tkr
    Ny soffa och fåtöljer

Vi är båda studenter. Jag tycker detta känns helt sjukt. Jag vet inte riktigt varifrån pengarna kommer. Vi har en del på studielån, annars känns det som pengar bara regnar in i form av stipendium och födelsedagspresentpengar osv. Just nu har vi inga skulder förutom studielån och dessutom en del sparat. Jag känner att jag har förlorat förmågan att se pengars värde. Vi slänger pengar runt oss, utemat flera gånger i veckan osv. Speciellt som jag faktiskt inte jobbar (för pengar, jobbar hårt på universitetet) med lön så. Har vi fallit i lyxfällan? Vad kan man göra åt det?

• Svar på tråden Har vi fallit i lyxfällan?
  • Anonym (*^*^*)
    Anonym (*^*^*) skrev 2014-03-02 01:53:08 följande:

Den slår sig om väldigt lätt.

stryk om

Den slår sig väldigt lätt.
  • Anonym (tja)
    Anonym (lyxfällan?) skrev 2014-03-02 01:43:42 följande:
    Tja. Vi tänker såhär. När vi jobbar så kommer vi ju ha pengar då. Varför inte leva nu OCH då om vi kan, istället för att skrapa ihop till vardagen? Köper vi ett hifi system nu så kan vi ju njuta NU OCH SEN istället för bara sen.
    Om ni själva är nöjda med nuvarande livssil och inte skuldsätter er för den så är det väl inte så mycket att grubbla över? Studielån är ju sk-t att betala tillbaka men om ni har anledning att tro att ni snart efter utbildning får anställningar som tillåter er att betala av i god takt behöver ju inte det vara någon katastrof. (Själv har jag inte en inkomst som står i proportion till studielån dessvärre.)
  • Anonym (tja)
    Anonym (lyxfällan?) skrev 2014-03-02 01:43:42 följande:
    Tja. Vi tänker såhär. När vi jobbar så kommer vi ju ha pengar då. Varför inte leva nu OCH då om vi kan, istället för att skrapa ihop till vardagen? Köper vi ett hifi system nu så kan vi ju njuta NU OCH SEN istället för bara sen.
    Du ger ganska dubbla signaler. Å ena sidan detta "försvar", å andra sidan trådstartens "känns helt sjukt". Är du klar över hur du själv känner inför konsumtionen?
  • Anonym (00)

Ts vet du va lyxfällan är? Tycker mer att de låter som skryt. Lite behov att hävda sig. När man inte har mat på bordet utan måste låna då har man problem.

• gbgumman

Undrar också varför ni tar studielån. Känns ju helt fel om pengar regnar in. Märkligt.

• gbgumman

Vi har studielån. Inge kul att ha och då har vi ändå det gamla mer fördelaktiga lånen. Skulle jag va ni skulle jag se till att ha så lite studielån som möjligt. Jag ska kämpa för att mina barn ska slippa.

• Anonym (lån som lån)

Indirekt har ni ju lånat till detta eftersom ni tar studielån som ni uppenbarligen inte behöver egentligen. Att det hetet "studielån" istället för sms-lån spelar inte så stor roll (visst, ränta ocb avgifter skiljer ju sig såklart).

Ni kommer få betala för er konsumtion i framtiden under många år genom att betala av studieskulderna istället. Så visst att ni kan nyttja allt nu och sen men ni har ändå inte köpt det för era egna pengar. Indirekt alltså.

• Valhall
    Anonym (lyxfällan?) skrev 2014-03-02 01:30:35 följande:
    De senaste 6 månaderna har vi köpt:

2 macbook airs
    1 imac 27 tum (basmodellen)
    1 iphone 5s
    1 ipad mini med retina
    1 nytt matbord + stolar
    utemöbler
    massor av nya kläder (båda gått ner i vikt)
    ny brödröst
    ny vattenkokare
    ny stekpanna, jamie oliver
    nya kastruller, jamie oliver
    ny gryta, också jamie oliver
    nya köksredskap
    nya skärbrädor
    nytt strykjärn med ångstation
    ny strykbräda
    nya lunchlådor, skålar osv till köket
    Nytt Hifi system med surroundsound för ca 20 tkr
    Ny soffa och fåtöljer

Vi är båda studenter. Jag tycker detta känns helt sjukt. Jag vet inte riktigt varifrån pengarna kommer. Vi har en del på studielån, annars känns det som pengar bara regnar in i form av stipendium och födelsedagspresentpengar osv. Just nu har vi inga skulder förutom studielån och dessutom en del sparat. Jag känner att jag har förlorat förmågan att se pengars värde. Vi slänger pengar runt oss, utemat flera gånger i veckan osv. Speciellt som jag faktiskt inte jobbar (för pengar, jobbar hårt på universitetet) med lön så. Har vi fallit i lyxfällan? Vad kan man göra åt det?
    Är alla inköp gjorda kontant, inga avbetalningar, så är ni bara slösaktiga...är det avbetalningar på flertalet produkter så lär ni få en dyrköpt läxa i framtiden! 
  • Anonym (Hanna)

Nu när ni har gott om studielån, varför passar ni inte på att köpa kastruller och grytor av bra kvalitet? Eller tänker ni att ni snart kan byta ut dem som ni gjorde med de gamla?

Nej, ni har inte hamnat i lyxfällan, det är bra att ni handlar upp era pengar för det betyder att ni håller industrin i utlandet rullande, vilket skapar jobb där.

• Anonym (*^*^*)
    Valhall skrev 2014-03-02 10:21:42 följande:
    Är alla inköp gjorda kontant, inga avbetalningar, så är ni bara slösaktiga...är det avbetalningar på flertalet produkter så lär ni få en dyrköpt läxa i framtiden! 

De har ju lånade pengar i och med att de går på studielån.
  • Valhall
    Anonym (*^*^*) skrev 2014-03-02 10:24:11 följande:

De har ju lånade pengar i och med att de går på studielån.
    AAh, ja då är inköpen gjorda med lånade pengar....tja då lär dom få lära sig vad överkonsumtion för lånade pengar innebär för hushållsekonomin den tuffa vägenFlört
  • skpklm

Gick allt sönder samtidigt;  soffa, fåtöljer,  vattenkokare,  kastruller etc etc!?   Har ni råkat ut för eldsvåda eller vattenskada?  Eller har ni bostaden full av katter och hundar som förstör allt?   Gästande småbarn?

• En blå giraff

Så länge ni inte tar lån för att köpa allt detta så är det väl inget stort problem. Men det låter ju som om det skulle vara smart av er att dra ner lite på inköpstakten och istället spara undan lite pengar. Tänk att ni nu har köpt så mycket att det räcker för ett år framöver eller så. Inför köpstopp.

• Ensam hemma
    En blå giraff skrev 2014-03-02 11:46:53 följande:
    Så länge ni inte tar lån för att köpa allt detta så är det väl inget stort problem. Men det låter ju som om det skulle vara smart av er att dra ner lite på inköpstakten och istället spara undan lite pengar. Tänk att ni nu har köpt så mycket att det räcker för ett år framöver eller så. Inför köpstopp.
    Sakerna är inköpta på lån (studielån). Det är skönt att höra att ni klarar hyra, mobil/internet, mat, försäkringar och annat på era studielån. I vanliga fall klagar studerande på att pengarna inte räcker till.

Det sorgliga är att det nog inte dröjer så länge innan mobilerna är omoderna och den svarta soffan med divan är heeeeelt ute, tyvärr. Vad jag kan se så är det väl inte direkt några investeringar ni gjort, utan helt vanliga förbrukningsvaror som byts ut med jämna mellanrum. I framtiden kanske det känns dumt att inse att man "investerat" lånade pengar för konsumtion.
  • Sylvestra
    Anonym (lyxfällan?) skrev 2014-03-02 01:30:35 följande:
    Jag reagerar på det jag nyss fetmarkerat. Är det bara du som inte vet varifrån pengarna kommer, eller vet inte din partner det heller? Vet ni om ni överhuvudtaget har några pengar när ni är ute och shoppar? Har ni någon bestämd summa pengar avsatt till sparande? Shoppar ni när ni har pengar eller shoppar ni ändå? 

Gör en månatlig budget där det syns varifrån pengar kommer och vart de går. Se sedan vad ni tycker är rimligt att spara och göra av med 
Svar på tråden Har vi fallit i lyxfällan?