Min dotter skär sig =(
Jag är inte förälder så jag vet inte hur det känns men jag hade problem med självskadebeteende från det jag var 12 tills jag var 19. Mina föräldrar fick reda på att jag skar mig först när jag var 17 så det är bra att du har upptäckt det tidigt. Min mamma reagerade med att rensa huset på vassa grejer när jag var hemma och jag fick inte gå på toa eller duscha med dörren låst, nu är din dotter inte jag men enda reaktionen från min sida var att jag bara blev ännu argare på henne. Jag inser ju att hon gjorde så för att hon inte ville att jag skulle skada mig själv men efterhand så är det inte något som jag skulle göra i samma situation. Nu känner jag varken dig eller din dotter men jag kan bara hoppas att ni har bättre relation än vad jag och min mor har så att hon faktiskt känner att hon kan komma till dig med sina problem och vara ärlig om du frågar hur hon mår.
BUP ger jag inte mycket för, det var först på vuxenpsykiatrin som jag faktiskt kände att jag fick den hjälp jag behövde för att sluta. Pappa hade en bättre taktik med självskadandet, han frågade ofta hur jag mådde och även om det blev lite tjatigt så kunde jag ändå vara ärlig ofta och säga om det var en dag som var mindre bra och sen försökte vi komma fram till varför det inte var så bra och varför jag ville skära mig. Det är ganska svårt att prata om sånt med en förälder då man ser att det sårar dem också och skulden kan i sämsta fall bli ännu en anledning att skada sig själv. Vet du om hennes kompisar vet om hur hon mår och hanterar det? Bra vänner är också ett bra säkerhetsnät så att säga. Jag hade en kompis som jag kunde kontakta och säga att jag inte mådde så jäkla bra och hon svarade med att ta en promenad med mig eller kanske bara sitta och fika och prata av sig och det hjälpte till att stoppa den där självskadecirkeln innan jag faktiskt hade hunnit komma fram till då jag skadade mig.
Har ni hunnit tänka över sånt hon kan göra istället för att skära sig? Är ju lite olika från person till person men fysisk aktivitet brukar hjälpa för många. Får ni kontakt med skolkuratorn så kan det hjälpa att skynda på saker och ting vilket jag tycker BUP borde ha gjort till att börja med men får ni träffa någon som din dotter inte riktigt kommer överens med så be att få byta kontaktperson. I Boden efter första mötet på BUP så visste jag att jag inte tänkte gå dit igen så vi bytte och hamnade i Piteå hos två som var mycket lättare att prata med. Finns det privata psykologer där ni bor? Då kan det vara bra att kolla upp deras tider om du inte har gjort det redan.