Min dotter skär sig =(
Förstår att detta måste vara otroligt jobbigt som förälder att gå igenom, men det känns lite som att din reaktion kan förstärka din dotters självdestruktivitet. Alltså, hon är 13 år och har uppenbarligen en hel del ångest att ta itu med, men att inte tillåta att hon låser om sig på toaletten, att hon ska visa sin kropp för dig flera gånger i veckan osv, känns faktiskt kränkande mot henne. Tänk på att 13 är en känslig ålder.
Jag menar inte att du ska blunda för det hon gör, men du ringer på stora larmklockorna redan, för att hon har ångest! Det är som att du säger att det är något illa och väldigt fult att må dåligt. Att det inte är acceptabelt att må dåligt.
Jag skar mig ofta som tonåring. Min mamma visste mycket väl om det, men lade ingen större tyngd på det, utan jobbade mer med att ge mig positiv uppmärksamhet, kärlek, närhet, acceptans till den jag var, och framför allt så pratade vi mycket! Hade hon gjort tvärtemot, förstorat upp mitt beteende, kränkt mig genom att inte få ha min kropp för mig själv, inte få sitta på toaletten utan kontroll osv, då hade jag nog inte stått ut i hemmet som ska vara en trygg och fast punkt, och hade säkert inte tagit mig ur mitt ångestladdade beteende lika lätt som jag gjorde.
Jag är 32 idag och det blev människa av mig ändå.
Sen är det ju förkastligt att BUP inte kan ge hjälp, men jag ser inget fel i att kontakta skolkuratorn. Det är deras jobb också. Att springa till psykakuten däremot vet jag inte om man måste göra. Som jag skrev, fundera lite på vad för signaler du sänder till din dotter om du tar henne dit....