Min dotter skär sig =(
Men vad ska jag sluta med?? Fråga om råd?
Jag HAR läst Allt om självskadebeteende, tro mig! Men det står tyvärr inget om hur JAG som person och mamma till min dotter ska hantera det!
Jag skriver ju inlägget för att få råd och stöttning, inte för att bli trampad på och nedtryckt!
Det verkar som om du har väldigt bra erfarenhet om just detta, så i nästa inlägg, kanske du har ett BRA råd att ge mig?
Jag tar tacksamt mot det, men ska du fortsätta trycka ner MIg i mitt försök att få svar på en del frågor, kan du låta bli..
Men lugna ner dig lite, du går in i diskussionen i försvarsläge och det gör det svårare att ta till dig av konstruktiva råd, vilket ju är motsatsen till vad du vill uppnå.
Du skrev om att tappa kontrollen och fick en fråga om vilken kontroll det gäller. Ett simpelt förtydligande om att det är kontrollen över dig själv hade räckt, du behöver inte slå ifrån dig när folk försöker hjälpa. Text kan vara svårtolkad och om du tänker efter tror jag vi är överens om att det är bättre att folk frågar om dom är osäkra på vad du menar än att dom drar felaktiga slutsatser.
Rådet jag har att ge är att köpa en spikmatta åt din dotter. Det kan ge samma ångestlindring som att skära sig men är ett betydligt mera konstruktivt sätt att hantera känslorna tills ni fått hjälp att lösa situationen.
Det stämmer att man behöver gränser också när man mår dåligt. Annars är risken stor att man börjar med farliga beteenden. Nu menar jag inte att skära sig utan att man kan hamna i direkt farliga situationer. Men dom gränserna man behöver är normala gränser. Att inte få låsa när man går på toa kan inte kallas en normal gräns, det är bara integritetskränkande. Ta gränserna du har och fundera på vad du vill uppnå med dom. Vilken positiv effekt har det att hon inte får låsa dörren? Jag gissar att du har satt upp den gränsen som ett försök att kontrollera hennes självskadebeteende, men hur skulle det kontrolleras av att dörren är olåst? Genom att öppna den? Det är sannolikt vad din dotter ser gränsen som, och det kan ju inte vara tryggt att gå på toa om man vet att någon när som helst kan öppna dörren för att kontrollera en.
Samma sak med de där kroppskontrollerna. Jag förstår att du inte vill att hon ska skära sig, men att hon skär sig är ett symptom på något annat. Det blir ungefär som att försöka tvinga sig själv eller någon annan att inte snyta sig när man är förkyld. Luftvägarna täpps till (hon har sannolikt ångest över kontrollerna), men inte blir man friskare.
Har ni vänt er till en ungdomsmottagning? Förhoppningsvis ger dom hjälp snabbare än bup.